اکاذیب

معنی کلمه اکاذیب در لغت نامه دهخدا

اکاذیب. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ اُکذوبَة. ( اقرب الموارد )( ناظم الاطباء ). ج ِ کاذب خلاف قیاس ، چنانکه اباطیل جمع باطل. یا آنکه جمع اکذاب باشد و اکذاب جمع کذب. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). و رجوع به اکذوبة شود. || دروغها و خبرهای دروغ. ( ناظم الاطباء ) : بلکه مصدق اکاذیب و محقق اباطیل او شود. ( تاریخ جهانگشای جوینی ). به اهالی قهستان پیغامی دادیم ملایم مضامین آن اکاذیب. ( تاریخ جهانگشای جوینی ). اهل هند به خرافات و اکاذیب خویش نسبت آن مبانی به دویست تا سیصد هزار سال کرده. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 414 ).

معنی کلمه اکاذیب در فرهنگ معین

( اَ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ اکذوبه ، دروغ ها، سخنان واهی .

معنی کلمه اکاذیب در فرهنگ عمید

دروغ ها.

معنی کلمه اکاذیب در فرهنگ فارسی

دروغها، سخنهای دروغ، جمع اکذوبه
( اسم ) جمع اکذوبه دروغها سخنان دروغ خبرهای دروغ .

معنی کلمه اکاذیب در ویکی واژه

جِ اکذوبه ؛ دروغ‌ها، سخنان واهی.

جملاتی از کاربرد کلمه اکاذیب

عبدالله شهبازی، مورخ و نویسنده کتاب‌هایی چون «ظهور و سقوط سلطنت پهلوی»، به اتهام «تهمت، افترا، توهین و نشر اکاذیب» به یک سال و نیم زندان محکوم شد. «زمین و انباشت ثروت: تکوین الیگارشی جدید در ایران امروز»، عنوان کتابی از عبدالله شهبازی است که پای او را به دادگاه باز کرد. وی ضمن دفاع از محتویات کتاب «زمین و انباشت ثروت» در وبسایت شخصی خود نوشته‌است، طبق اطلاعات موثقی که دریافت کرده شعبه ۱۶ دادگاه تجدیدنظر استان فارس این حکم را برای وی صادر کرده‌است. شهبازی در کتاب خود از جمله آیت الله حائری شیرازی، امام جمعه سابق شیراز و عبدالعلی نجفی، فرمانده سابق «سپاه انصار المهدی» را به ضبط غیرقانونی زمین‌های شخصی افراد مختلف متهم کرده‌است. رادیو فردا
علیرضابیگی اولین بار موضوع «۷۵ حواله خودرو شاسی بلند برای نمایندگان مجلس با هدف مسکوت کردن استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت» را مطرح کرد. وی در رابطه با همین پرونده توسط دستگاه قضایی ایران به نشر اکاذیب متهم شد و در مجلس شورای اسلامی برای وی ممنوعیت نطق اعمال شد.
در زمان استانداری اردبیل، شکایت وی مبنی بر نشر اکاذیب از روزنامه سلام، همراه با کیفرخواست یکی از اعضای موتلفه از طرف نمایندگان، در روند تعطیلی روزنامه سلام در تیرماه ۱۳۸۷ مؤثر بود. این در حالی بود که وزارت اطلاعات به عنوان شاکی اصلی، شکایت خود را از روزنامه سلام پس گرفته بود.
وَ إِنْ هُمْ إِلَّا یَظُنُّونَ و انگه ظنی می‌برند و یقین نمیدانند که آن حق است و بمجرد آن ظن بر خدا منکر میشوند. باین قول «امانیّ» بمعنی اکاذیب است. و بقول دیگر «امانیّ» بمعنی تلاوت و قراءة است، یعنی از جهودان قومی‌اند که از توریة جز تلاوت و قراءة ندانند، احکام شرعی و امور دینی که در آنست و دانستن آن بریشان لازم است می‌ندانند و می‌نشناسند، و حق تلاوت آن از تحلیل حلال و تحریم حرام می‌بنگزارند، وَ إِنْ هُمْ إِلَّا یَظُنُّونَ آن گه ظن می‌برند که بتصدیق موسی و قبول توریة با تکذیب محمد و ردّ قرآن رستگاری یابند. یعنی که این قوم با ایشان که حق تلاوت آن بگزارند و احکام آن بشناسند و بدان کار کنند کی برابر باشند؟ اگر کسی گوید امّیّت نعت رسول خداست و آنچه نعت وی باشد دیگران را در آن چه ذم باشد و رب العالمین بر سبیل ذم جهودان را باین صفت یاد کرد؟ جواب آنست که نه هر چه صفت پیغامبر باشد دیگران را هم بران معنی بود، از برای آنکه اتفاق اسم اتفاق معنی اقتضا نمیکند، و نه هر صفتی که در غیر پیغمبر باشد در پیغامبر روا نبود.
اگر بدیده انصاف بینی آنچه مایة غرور و توانگران شده که دعوی بیشی و پیشی کنند و طعنه مفلسی و درویشی زنند علم الله تعالی رنج است نه گنج، ماراست نه مال، بیم است نه سیم، بلاست نه طلا. دایما در هول گزند و آسیبند و غالبا در قول سوگند و اکاذیب ویل لکل همزه الذی جمع مالا وعدده یحسب ان ماله اخلده.
وَ قالُوا لَنْ یَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ کانَ هُوداً یعنی یهودا فحذفت الیاء الزائدة. و قیل هو جمع هائد کحائل و حول. جهودان گفتند در بهشت نرود مگر جهودان و چون دین جهودی دینی نیست، و ترسایان گفتند چون ترسایی دینی نیست و در بهشت نرود مگر ترسایان، رب العالمین گفت تِلْکَ أَمانِیُّهُمْ ای اکاذیبهم، آنست دروغهای ساخته ایشان. و قراءة ابو جعفر تِلْکَ أَمانِیُّهُمْ بتخفیف است یعنی آن آرزوهای ایشان آنست.
در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم ایران، منصوری در هنگام بازگشت از منزل خواهرش در شهریور ۱۳۸۸ در خیابان بازداشت شد. او که در آن زمان معاون سیاسی دبیرکل جبهه مشارکت بود؛ بعداً به اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات، تبلیغ علیه نظام، نشر اکاذیب و اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی به سه سال حبس محکوم شد. به‌گفته‌اش، او «مدّتی» در زندان بود.
در پی اعلام شکایت مدعی العموم علیه عیسی سحرخیز، وی به توهین به ولی فقیه، چاپ مطالب علیه اصول قانون اساسی، توهین به مجلس شورای اسلامی، نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و سابقه توهین و اهانت به روح‌الله خمینی متهم شده‌است. در حکم توقیف، مقالات شماره ۳۵ آفتاب دربارهٔ فقاهت و سیاست به قلم محسن کدیور، تغییر قانون اساسی به قلم مصطفی تاج‌زاده و رهبری حاکمیت ملی در جمهوری اسلامی از موارد اتهام شناخته شده‌است.
مدح آن دارد کش نیست در اوصاف همال پاک ز اغراق واراجیف و اکاذیب و ستم
او سرانجام توسط قاضی اسلامی به جرم «اهانت به مقدسات»، «تبلیغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب» به سه سال زندان، دو سال تبعید داخلی و نیز پنج سال ممنوعیت از تدریس محکوم گردید. پس از صدور رای دادگاه، و با موافقت قاضی پرونده با تبدیل قرار بازداشت به وثیقه، او با قرار وثیقه ۹۷ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.
در ۲ آذر ۹۹ حسام الدین آشنا که در آن زمان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و مشاور حسن روحانی رئیس‌جمهور وقت ایران بود، به عنوان متهمِ جرم سیاسی، بابت دو مورد اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی با شکایت معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور و همچنین شکایت سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه به اتفاق آراء مجرم شناخته و مستحق تخفیف دانسته شد. بر اساس حکم صادره از شعبه ۹ دادگاه کیفری یک تهران آشنا به جزای نقدی محکوم شد.
این اباطیل و اکاذیب که شایع شده است همه را حضرت او محوکنان خواهد شد
«وَ إِذا قِیلَ لَهُمْ ما ذا أَنْزَلَ رَبُّکُمْ» این در شأن مقتسمان آمد که در ایّام موسم بر راه حاج نشسته بودند چون از ایشان می‌پرسیدند که: «ما ذا أَنْزَلَ رَبُّکُمْ» ای ما الذی انزل اللَّه علی محمّد (ص) چیست آنک اللَّه فرو فرستاد بر محمد (ص)؟ ایشان جواب می‌دادند که: «أَساطِیرُ الْأَوَّلِینَ» ای ما دونته الاوائل فی کتبهم، ای الذی تذکرون انتم انّه منزل اساطیر الاوّلین، اکاذیب الاوّلین آنچ شما می‌گوئید که از آسمان منزلست آن افسانهای پیشینیانست و دروغها که پیشینیان برساختند و نهادند، همانست که جای دیگر گفت: «أَساطِیرُ الْأَوَّلِینَ اکْتَتَبَها فَهِیَ تُمْلی‌ عَلَیْهِ بُکْرَةً وَ أَصِیلًا».
«إِلَّا مَنْ خَطِفَ الْخَطْفَةَ» ای الا مسترق یختطف کلمة من لسان ملک مسارقة فیزید فیها اکاذیب «فَأَتْبَعَهُ» ای لحقه «شِهابٌ ثاقِبٌ» کوکب مضی‌ء قویّ لا یخطئه فاذا قذفوا احترقوا. و قیل: تصیبهم آفة فلا یعودون. و قیل: لا یقتلون بالشّهب بل یحسّ بذلک فلا یرجع و لهذا لا یمتنع غیره عن ذلک. و قیل: تصیبهم مرّة و یسلسون مرّة فصاروا فی ذلک کراکب السفینة فی البحر للتّجارة قال عطاء: سمی النجم الّذی یرمی به الشیاطین ثاقبا لانه یثقبهم.
این افسانه از بهر آن گفتم تا پادشاه داند که تدبیرهای زنان بی فایده و مشورتهای ایشان بی منفعت بود و اکاذیب اقوال و اباطیل افعال ایشان بی ضرر و زیان نباشد و هر که قدم در بادیه هوای ایشان نهد، هرگز به کعبه نجاح نرسد و جمال فلاح نبیند و چهره مطلوب در آینه نجح مشاهده نکند. و شاه داند که نصایح بنده از سر اخلاص و اختصاص می رود و مواعظ او از کمال صفوت عقیدت روی می نماید، چه بر بندگان مخلص، تقریر نصیحت از لوازم شریعت و مروت است تا پادشاه فرزندی را که در صدف لطف و شرف قصر شرف شاه است، به دست نهنگ تلف ندهد و خود را در چنگ عقاب اسف ننهد.
پس از این پاسخ، ذبیح‌پور نوشته خود را پاک کرد و علی حسینی نیز پاسخ مذکور را در ایکس حذف کرد، اما بازتاب ادعای حسینی در رسانه‌های اجتماعی ادامه یافت و واکنش‌هایی در رسانه‌های اجتماعی برانگیخت. ذبیح‌پور در ۸ خرداد از علی حسینی و حمید فیض‌آبادی به اتهام «نشر اکاذیب» شکایت کرد.
قُلْ لا تَعْتَذِرُوا بالاکاذیب و الأباطیل لَنْ نُؤْمِنَ لَکُمْ لن نصدّقکم انّ لکم عذرا. این عذر منافقان دروغ بود و باطل قطعا از بهر آن نپذیرند، اما چون عذر راست بود قبول آن واجب بود