اوجگیری
معنی کلمه اوجگیری در فرهنگستان زبان و ادب

اوجگیری

معنی کلمه اوجگیری در فرهنگستان زبان و ادب

{climb} [حمل ونقل هوایی] افزایش ارتفاع پرواز هواگَرد با استفاده از نیروی موتور

معنی کلمه اوجگیری در دانشنامه عمومی

اوج گیری ( به انگلیسی: Soaring ) یا بالاروی ( به انگلیسی: Lifting ) یک پدیده هواشناسی است که به عنوان منبع انرژی توسط هواپیماهای اوج گیرنده و پرندگان اوج گیرنده استفاده می شود. رایج ترین کاربرد آن بالا رفتن انسان در ورزش و تفریح است. سه ورزش هوایی که از پرواز اوج گیری استفاده می کنند عبارتند از: گلایدینگ، کایت سواری و پاراگلایدر.
انرژی را می توان با استفاده از هوای در حال بالا رفتن از چهار منبع به دست آورد:
• گرمایی ( ترمال ) ( جایی که هوا در اثر گرما بالا می رود )
• اوج گیری پشته ای، که در آن هوا توسط یک شیب به سمت بالا هدایت می شود،
• اوج گیری موجی، جایی که یک کوه یک موج ایستاده تولید می کند،
• همگرایی، جایی که دو توده هوا به هم می رسند.
در اوج گیری دینامیکی نیز امکان به دست آوردن انرژی وجود دارد، اگرچه در آن از تفاوت در سرعت باد به جای افزایش هوا استفاده می شود.
ستون گرمایی، ستون هایی از هوای بالارونده هستند که از طریق گرم شدن سطح توسط نور خورشید روی زمین تشکیل می شوند. اگر هوا دارای رطوبت کافی باشد، آب از هوای بالارفته متراکم می شود و ابرهای کومه ای را تشکیل می دهد.
معنی کلمه اوجگیری در دانشنامه عمومی

معنی کلمه اوجگیری در ویکی واژه

افزایش ارتفاع پرواز هواگَرد با استفاده از نیروی موتور.

جملاتی از کاربرد کلمه اوجگیری

سرانجام با اوجگیری مبارزات و عقب‌نشینی‌های پی در پی حکومت پهلوی، منتظری پس از گذراندن حدود سه سال و نیم از دوران محکومیت به همراه طالقانی در هشتم آبان ۱۳۵۷ از زندان آزاد شد و مورد استقبال چشمگیر مردم قرار گرفت.
نمونه‌های جدید آن مجهز به سامانه ۱۲۳ (پایدارکننده خودکار) و جی‌پی‌اس است. این سامانه دارای قابلیت‌های متنوعی است ازجمله پرواز آسان با ایمنی بیشتر توسط خلبان غیرحرفه‌ای (در برد بلند و کوتاه)، برخاست خودکار و فرود نیمه خودکار، برنامه‌ریزی و هدایت روی یک مسیر دلخواه به کمک سامانه ناوبری جهانی، امکان قطع‌کردن ارتباط پایگاه با پهپاد، ارسال اطلاعات از پهپاد به پایگاه به‌صورت ۱۷ کانال مجزا شامل کانال‌های دیجیتال مربوط به دور موتور، اندازه زوایای اوجگیری و غلت، مقدار سوخت، ولتاژ باتری‌ها، ارتفاع، سرعت پیمایش و چند کانال آزاد.