اسبیان

اسبیان

معنی کلمه اسبیان در فرهنگستان زبان و ادب

{Equidae} [زیست شناسی- علوم جانوری] تیره ای گیاه خوار از فردسم سانان با قامت متوسط و پا و دم دراز که سم های آن یک انگشت دارد و موهای بدنش کوتاه است

معنی کلمه اسبیان در دانشنامه عمومی

اسبیان ( به لاتین: Equinae ) یک زیرخانواده از خانواده اسبان است که در سراسر جهان ( به جز اندونزی و استرالیا ) از Hemingfordian در مرحله اوایل میوسن ( ۱۶ میلیون سال پیش ) به بعد زندگی کرده اند. تصور می شود که آنها یک گروه تک تباری گیاهی هستند. اعضای زیرخانوادهٔ اسبیان به تنها اسب های موجود، گورخرها و گورهای سردهٔ اسب ها است.
این زیرخانواده شامل دو تبار اسب تباران و Hipparionini، و همچنین دو سردهٔ مرتب نشده نشخواراسب و Scaphohippus است.

معنی کلمه اسبیان در ویکی واژه

تیره‌ای گیاه‌خوار از فردسم‏سانان با قامت متوسط و پا و دم دراز که سم‌های آن یک انگشت دارد و موهای بدنش کوتاه است.

جملاتی از کاربرد کلمه اسبیان

بسیاری از گروه‌ها و هنرمندان اویسیس را به عنوان الهام بخش معرفی کرده‌اند، از جملهد کیلرز،آرکتیک مانکیز، انمی، الیوت اسمیت، لیلی آلن، ویو، دریک بل، هرتز، کلدپلی،د استروکز، مارون ۵، د کورال، رایان آدامز، کوکز،ریفلز، پیجون دیتکتیوز، کین وکاسبیان.
تولای محاسبیان به ابی عبداللّه الحارث بن الاسد المحاسبی است، رضی اللّه عنه. و وی به اتفاق همه اهل زمانهٔ خود مقبول النَّفَس و القول بود، و عالم به اصول و فروع حقایق. سخن وی اندر تجرید توحید رود، به صحت معاملت ظاهری و باطنی. و نادرهٔ مذهب وی آن است که رضا را از جملهٔ مقامات نگوید، گوید که آن از جملهٔ احوال است. و این خلاف، ابتدا وی کرد؛ آنگاه اهل خراسان این قول گرفتند و عراقیان گفتند که: رضا از جملهٔ مقامات است و این نهایت توکل است و تا امروز میان قوم این خلاف باقی است و اکنون ما مر این قول را بیان کنیم، ان شاء اللّه.
و جملهٔ متصوّفه دوازده گروه‌اند، و از آن دو مردودان‌اند و ده از آن مقبول‌اند. آن‌چه مقبول‌اند: یکی محاسبیان‌اند، ودیگر قصاریان‌اند و سدیگر طیفوریان‌اند و چهارم جنیدیان‌اند، و پنجم نوریان‌اند و ششم سَهلیان‌اند و هفتم حکیمیان‌اند و هشتم خرّازیان‌اند و نهم خفیفیان‌اند و دهم سیّاریان‌اند. و این جمله از محققان‌اند و اهل سنت و جماعت. اما آن دو گروه که مردودان‌اند: یکی حُلمانیان‌اند که به حلول و امتزاج منسوب‌اند و سالمیان و مشیعه بدیشان متعلق‌اند دیگر حلاجیان‌اند که به ترک شریعت و الحاد مردودند و اباحتیان و فارِسیان بدیشان متعلق‌اند و اندر این کتاب بابی اندر فَرق فِرَق ایشان بیارم و اختلاف آن ده گروه و خلاف آن دو گروه را بیان کنم تا فایده تمام شود، ان شاء اللّه، تعالی.