باباغوری

معنی کلمه باباغوری در لغت نامه دهخدا

باباغوری. ( ص مرکب ) رجوع به باباغری و باباقری و باباقوری شود.

معنی کلمه باباغوری در فرهنگ معین

(اِمر. ) (عا. ) ۱ - نوعی کوری که چشم ورم کرده ، بزرگ تر از حد معمول می شود. ۲ - نوعی مهرة گرد سیاه و سفید که برای دفع چشم زخم بر گردن کودکان آویزند.

معنی کلمه باباغوری در فرهنگ عمید

۱. ویژگی چشمی که ترکیده و مردمک آن بیرون آمده باشد.
۲. (اسم ) (پزشکی ) نوعی کوری که چشم آماسیده و سفیدی و سیاهی آن به هم آمیخته شود.
۳. (اسم ) نوعی مهرۀ سیاه و سفید برای دفع چشم زخم.

معنی کلمه باباغوری در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - قسمی کوری که چشم گوسفند مرده شود یعنی بزرگتراز حد عادی گردد. ۲ - کسی که تخم چشم او بر آمده و نفرت انگیز بود و او را شوم دانند . ۳ - کور نابینا . ۴ - قسمی مهر. مدور سیاه و سفید که برای دفع چشم زخم بر کودکان آویزند .

معنی کلمه باباغوری در دانشنامه آزاد فارسی

(یا: باباغُری؛ باباقوری) در باورهای ایرانیان، دستۀ مهره های سیاه و سفیدی است که برای دفعِ چشم زخم بر گردنِ کودکان می آویزند. انتساب این مهره ها به باباغوری به سبب شباهتِ آن به چشمی است که به هنگامِ بیماری برآماسیده و کدر شده باشد. این مهره ها را، که چون نگینی در طلا یا نقره کار گذاشته شده اند، به زیر لَچَک نوزاد می دوختند و بر این باور بودند که هرگاه چشم زخمی رخ دهد، این مهره با مانع آمدن از رسیدنِ چشم زخم به بچه درهم می شکند. «چشمِ کسی باباغوری شدن/بودن» کنایه از شخص چشم شور یا حسود است. در برخی گزارش ها، باباغوری با ببین و بترک (← نظرقربانی) خلط شده است.

معنی کلمه باباغوری در ویکی واژه

(عا.)
نوعی کوری که چشم ورم کرده، بزرگ تر از حد معمول می‌شود.
نوعی مهرة گرد سیاه و سفید که برای دفع چشم زخم بر گردن کودکان آویزند.

جملاتی از کاربرد کلمه باباغوری

آلستر مودی ملقب به چشم‌باباغوری یکی از شخصیت‌های تخیلی داستان‌های هری پاتر است اولین حضور او در هری پاتر و جام آتش بود. این نقش را برندن گلیسون بازی کرده است. او یکی از کاراگاه‌های معروف و خبرهٔ وزارت سحر و جادو بود پس از آن به مدت یک سال درمقام استادی هاگوارتز بود همین‌طور از فعال‌ترین اعضای محفل ققنوس بود او را به دلیل چشم سحرآمیزش به «چشم باباغوری» معروف بود.
دیوارها از سنگ مرمر سفید راجستان ساخته شده‌اند که با تزئینات سنگ‌های نیمه قیمتی پوشانده شده است. سنگ‌های قیمتی ماننذ عقیق جگری، یشم، لاجورد، سنگ باباغوری و توپاز که به شکل تصاویر درختان سرو و بطری‌های شراب، یا تزئینات پیچیده‌تر مانند میوه‌های بریده شده یا گلدان‌های حاوی دسته گل ساخته شده است. نور از طریق پرده‌های ظریف شباک از سنگ مرمر سفید حکاکی شده به داخل نفوذ می‌کند. بسیاری تصور می‌کنند که دکوراسیون داخلی الهام گرفته از تاج محل است که توسط پسرخوانده او، حاکم مغول شاه جهان ساخته شده است.
دامبلدور هری را ترغیب به تلاش برای برنده شدن در مسابقه نمی‌کند ولی در مرحله دوم که آزاد کردن زندانیان از زیر آب بود چون هری یک زندانی دیگر را نیز آزاد کرده بود به هری امتیاز می‌دهد پس از این که مراحل تمام می‌شود از هری می‌خواهد که بگوید در آن قبرستان چه آتفاقی افتاده است همین‌طور با محلول راستی (محلولی که اگر کسی آن را بخورد نمی‌تواند دروغ بگوید) اطلاعاتی را از بارتی کراوچ (یکی از مرگ خواران لرد ولدمورت که خود را جای مودی چشم باباغوری استاد درس دفاع در برابر جادوی سیاه جا زده بود و غیر مستقیم به هری کمک می‌کرده تا برنده شود و پس از لمس جام به آن قبرستان منتقل شود که ولدمورت از خون او برای بازگشت استفاده کند و هری را بکشد) بیرون کشید.
از آنجایی که لایه آمولیت معمولاً کسری از یک میلی‌متر ضخامت دارد، اغلب سنگ‌های آمولیت در واقع سنگ‌های مرکب هستند: این سنگ‌ها معمولاً به شکل دو قسمت دوتکه هستند که لایه آمولیت به یک ماده پشتی تیره چسبیده است. این معمولا خمیره یا سنگ مادری است که آمولیت از آن استخراج شده است. باباغوری سیاه یا شیشه نیز می‌تواند به‌عنوان پشتی استفاده شود. در کامپوزیت‌هایی که لایه آمولیت فوق‌العاده نازک است، از یک جزء سوم استفاده می‌شود: این یک سه‌تکه است، با یک قطعه روکش محدب بادوام و شفاف. این کلاه ممکن است لعل مصنوعی، کوراندوم مصنوعی، کوارتز مصنوعی، یا در تولیدات پایین‌تر، شیشه باشد. کلاهک محدب به‌عنوان یک عدسی عمل می‌کند و باعث افزایش نمایش رنگین‌تابی آمولیت می‌شود.