اتراق

معنی کلمه اتراق در لغت نامه دهخدا

اتراق. [ اُ ت ُ / اُ ] ( ترکی ، اِ ) توقف چندروزه در سفری بجائی.
- اتراق کردن ؛ نشستن در منزلی چند روزی. موقتاً در منزلی اقامت گزیدن.

معنی کلمه اتراق در فرهنگ معین

( اُ ) [ تر. ] ( اِ. ) = اطراق : توقف کردن در حین سفر، اقامت کوتاه مدت در جایی خاصه هنگام شب .

معنی کلمه اتراق در فرهنگ عمید

توقف موقت مسافر در جایی میان راه.

معنی کلمه اتراق در فرهنگ فارسی

اوتراق: توقف مسافردرجائی میان راه، اقامت موقت درمنزلی میان راه
( اسم ) توقف چند روزه در سفری بجایی .

معنی کلمه اتراق در فرهنگستان زبان و ادب

{stopover, stop-off, layover} [گردشگری و جهانگردی] توقفی کوتاه در طول سفر برای صرف غذا و استراحت یا دیدار دوستان

معنی کلمه اتراق در دانشنامه آزاد فارسی

اُتراق
(یا: اطراق؛ استراحت؛ راحت باش) از اصطلاحات نظامی دورۀ قاجار، به معنی اقامت و استراحت موقت اردوی نظامی در مسیر حرکت. اتراق اردو یا قشون به دو صورت است: ۱. اتراق انتظاری که اتراقی بلند مدت است پیش از جنگی قریب الوقوع؛ ۲. اتراق لابدی که اتراقی کوتاه مدت در حین حرکت به دستور فرمانده یا به سبب حادثه ای غیرمنتظره.

معنی کلمه اتراق در ویکی واژه

اطراق: توقف کردن در حین سفر، اقامت کوتاه مدت در جایی خاصه هنگام شب.

جملاتی از کاربرد کلمه اتراق

"اردونی" از طوایف بجا مانده در زمان لشکرکشی نادرشاه به هندوستان می باشد که در منطقه بسیار خوش آب و هوا و بکر آن زمان یعنی دریاچه هامون برای استراحت و اردو زدن در هردو مرحله رفت و برگشت اتراق کرده اند و حتی میل بسیار بلند گلی بنام میل نادر نیز از آن اردوکشی به یادگار بجا مانده است و از جاذبه های تاریخی سیستان می باشد, قومی ک در طی این لشکرکشی برجا مانده به قوم اردویی نام داشتند ک بعدها به اردونی شهرت یافته است. پراکندگی این طایفه امروزه عمدتا در شهرهای زابل, زاهدان, نهبندان, شوسف, سربیشه, بیرجند, مشهد, سرخس, گرگان, تهران و غیره می باشد.
رودخانه زشک، از میان روستا عبور می‌کند. این رودخانه از کوه‌های سیاه خانی و گودرزد رشته کوه بینالود سرچشمه می‌گیرد و پس از مشروب نمودن اراضی و باغ‌های روستا، به رودخانه کشف رود می‌پیوندد. حواشی رودخانه زشک، به ویژه در بهار و تابستان، محل اتراق موقت گردشگران است.
وندر آن ساحات گردان نامور فتحی عیان زان سپس برگشت وکرد اتراق در دشت مغان
برای برگزاری این آیین هرساله در روز شصت و نهم سال توسط دشتبان محل فراخوان جار زده می‌شد و زمان فرارسیدن آیین به آگاهی مردم می‌رسید. هرکس به فراخور توانایی خود، خورش یک یا چند روز خود و خانوار خود را مهیا می‌نمود، هر تیره و تباری بخشی از حوزه کنار آبشار را برای اسکان و اتراق خود و فامیل با عنوان یورت آماده نموده بود. (واژه یورت (یا یورد) در زبان مغولی به محل اتراق و سکونت (تابستانی) گفته می‌شود.
باتوجه به جایگاه تجاری-اقتصادی شهر اردبیل طی ادوار گذشته و در پی آن ورود تجار و مسافران مختلف، بدیهی است مکان‌هایی برای اقامت و اتراق مسافران و چهارپایان درنظرگرفته شده بود که اصطلاحاً کاروانسرا نامیده می‌شد؛ که سرا هم به اختصار نامیده می‌شد. به‌طور نمونه: سرای حاج احمد، سرای گلشن، کاروانسرای زنجیرلی و…
احمدآباد سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ابرغان بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است، اين روستاى تاريخى داراى قنات پر آپ از دامنه شمالى سلسله جبال بزقوش ميباشد، همچنين احمدآباد سفلى يك غار تاريخى به نام گولى بَى كُهُل اى است، از نوادگان گُلى بَى به ترتيب ملك بَى، و فرزندان آن زكى ملكى، تاروردى ملكى و حاج خداويردى ملكى ميباشد، اين قريه در زمان لشكر كشى مشروطه خواهان محل اردو و اتراق قوشون مشروطه خواهان نيز بوده است،