آب‌سنگ

معنی کلمه آب‌سنگ در لغت نامه دهخدا

( آبسنگ ) آبسنگ. [ س َ ] ( اِ مرکب ) آبزن.

معنی کلمه آب‌سنگ در فرهنگ عمید

( آب سنگ ) = آبزن

معنی کلمه آب‌سنگ در فرهنگ فارسی

( آبسنگ ) ( اسم ) آبزن آبسنج آبشنگ .
آبزن

معنی کلمه آب‌سنگ در فرهنگستان زبان و ادب

آبسنگ
{reef} [اقیانوس شناسی، جغرافیا، زمین شناسی] نوار یا باریکه ای از صخره یا ماسه یا مرجان یا سازه های دست ساز در نزدیکی سطح آب یا برآمده از آن

معنی کلمه آب‌سنگ در دانشنامه آزاد فارسی

آبسنگ. آبْسنگ (reef)
پشته سنگی یا ماسه ای در آب های کم عمق دریا که معمولا از بقایای مرجان ها ساخته می شود و به آن آبسنگ مرجانی می گویند.

معنی کلمه آب‌سنگ در ویکی واژه

ظرف سنگی برای نگهداری آب.
(علوم زمینی): رشته‌ای از سنگ‌ها یا پشته‌های ماسه‌ای که موازی سطح دریا و معمولا در زیر آن قرار دارد.
حوزه: [اقیانوس‌شناسی، جغرافیا، زمین‌شناسی]: نوار یا باریکه‌ای از صخره یا ماسه یا مرجان یا سازه‌های دست‌ساز در نزدیکی سطح آب یا برآمده از آن.

جملاتی از کاربرد کلمه آب‌سنگ

آب‌سنگ مرجانی توباتا از زمین‌های طبیعی کشور فیلیپین است. این آب‌سنگ مرجانی در دریای سولو در جنوب غربی فیلیپین قرار گرفته‌است و به دلیل داشتن مجموعه‌ای از عوارض طبیعی، گیاهان و جانوران منحصربه‌فرد در فهرست میراث طبیعی یونسکو قرار گرفته‌است.
سه جزیره پرجمعیت کورور، پللیو، و بابلدائوب در یک حوزه آب‌سنگ مرجانی قرار گرفته‌اند و جزیره دیگر پرجمعیت کشور یعنی آنگائور جزیره‌ای اقیانوسی است که چندین کیلومتر در جنوب بقیه جزایر واقع شده‌است. حدود دو سوم از جمعیت کشور در کورور زندگی می‌کنند.
آب‌سنگ مینتو تالاب بزرگی بین ۲۵ تا ۳۰ کیلومترمربع را در بر می‌گیرد. قایق‌های بسیاری در بخش جنوبی این آب‌سنگ رفت‌وآمد می‌کنند. این آب‌سنگ، خاوری‌ترین و شمالی‌ترین بخش پوناپی را تشکیل می‌دهد. نزدیک‌ترین خشکی به آن آب‌سنگ حلقوی اورولوک در ۹۳ کیلومتری جنوب خاوری آن است. در شمالی‌ترین بخش آن یک سد ساحلی شنی با بلندای ۱/۸ متر وجود دارد.
در سال ۱۹۶۲، دولت فرانسه پرسنل نظامی را در منطقه مستقر کرد و آزمایش‌های هسته ای را در آب‌سنگ مورروآ آغاز نمود. اقتصاد پلی‌نزی فرانسه برای حمایت از ارتش و همچنین صنعت گردشگری رو به رشد به خدمات روی آورد.
آبخوست الاتو از دو آب‌سنگ حلقوی پدید آمده که شکل آن را مانند عدد هشت "8" در زبان انگلیسی کرده است. درازای کلی آن ۱۴ کیلومتر (۸٫۷ مایل) و پهنای آن ۲ کیلومتر (۱٫۲ مایل) است. بخش شمالی "اِلاتو" نام دارد که از دو تالاب داخلی و سه آبخوست کوچک پدید آمده است. آبخوست الاتو با یک یال نازک به آبخوست جنوبی که «لامولیور» نامیده می‌شود وصل شده است. لامولیور دو آبخوست کوچک دارد. الاتو و لامولیور هر دو بخشی از یک آبکوه هستند. مساحت خشکی کل هر دو بخش، تنها ۰٫۵۲۶ کیلومتر مربع (۰٫۲۰۳ مایل مربع) است. مدیریت آب‌سنگ حلقوی «الیمارائو» بر عهده الاتو است.
آنت محل محبوبی برای گردشگری قایق‌رانی و غواصی سطحی است. همچنین مکانی برای چندین گونه پرنده و به ویژه چلچله دریایی سیاه است. در این آب‌سنگ دیگر کسی زندگی نمی‌کند.
جزیره یک باند فرودگاه به نام فرودگاه آب‌سنگ بیکینی نیز دارد.
موریلو در ۹ کیلومتر (۵٫۶ مایل) شمال خاور نوم‌وین و ۱۰۱ کیلومتر (۶۳ مایل) شمال شمال خاور تالاب چوک قرار دارد. جمعیت آن بیش از ۱۰۰۰ نفر است. موریلو به همراه نوم‌وین، گروه جزایر هال را تشکیل می‌دهند. گاهی آب‌سنگ حلقوی فایو نیز بخشی از این گروه دسته‌بندی می‌شود.
این آب‌سنگ‌ها زیر نظر مقامات محلی آمانتئا واقع در استان استان کوزنتسا قرار دارد.
آب‌سنگ حلقوی اورولوک از شمال باختر تا جنوب خاور به طول نزدیک به ۳۲ کیلومتر (۲۰ مایل) و عرض ۲۰ کیلومتر (۱۲ مایل) کشیده شده است. مساحت تالاب آن نزدیک به ۴۲۰ کیلومتر مربع (۱۶۲ مایل مربع) است.