اختلال عاطفی

معنی کلمه اختلال عاطفی در فرهنگستان زبان و ادب

{affective disorder} [روان شناسی] دسته ای از اختلالات که مشخصۀ آنها آشفتگی اولیه در خُلق، نظیر افسردگی یا سرخوشی فراوان است

معنی کلمه اختلال عاطفی در ویکی واژه

دسته‏ای از اختلالات که مشخصۀ آنها آشفتگی اولیه در خُلق، نظیر افسردگی یا سرخوشی فراوان است.

جملاتی از کاربرد کلمه اختلال عاطفی

راه‌های درمان گوناگونی برای درمان نوع کلاسیک (زمستانی) اختلال عاطفی فصلی، وجود دارد؛ به‌طور مثال، می‌توان از نوردرمانی (با نور خورشید یا نور روشن)، داروهای ضدافسردگی، رفتاردرمانی شناختی، تزریق هوای یونش‌شده و تجویز هورمون ملاتونین نام برد.
در حال حاضر، بر اساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی، اختلال عاطفی فصلی، دیگر به عنوان یک اختلال ویژه، طبقه‌بندی نمی‌شود؛ بلکه اختلال شخصی که از این افسردگی، رنج می‌برد، به‌عنوان الگوی فصلی در اختلال افسردگی اساسی-که در مواقع خاصی از سال روی می‌دهد و در باقی اوقات سال نرمال است-تشخیص داده می‌شود.
از لحاظ تاریخی، یک گرایش انسان‌محوری برای تأکید بر مطالعه آسیب‌شناسی‌های روانی جانوران به عنوان مدل‌هایی برای بیماری‌های روانی انسان وجود داشته‌است. اما آسیب‌شناسی‌های روانی جانوران، از دیدگاه تکاملی، به‌دلیل نوعی ناتوانی شناختی، اختلال عاطفی یا پریشانی، می‌توانند به‌عنوان رفتارهای غیرانطباقی در نظر گرفته شوند. این مقاله فهرستی غیرجامع از آسیب‌شناسی‌های روانی جانوران ارائه می‌کند.