بر باد رفته

معنی کلمه بر باد رفته در فرهنگ معین

( ~. رَ تَ یا تِ ) (ص مف . ) نابود شده .

معنی کلمه بر باد رفته در فرهنگ عمید

تلف شده، ازدست رفته.

معنی کلمه بر باد رفته در ویکی واژه

نابود شده.

جملاتی از کاربرد کلمه بر باد رفته

دولت چو نیست باقی بر باد رفته باشد خوابی که از خیال است از یاد رفته باشد
تاراج کرده تر ز حصار گرفته‌ای بر باد رفته‌تر ز طلسم شکسته‌ای
استنلی کافمن از کسانی بود که باعث شد آثار کارگردانان برجسته‌ای چون اینگمار برگمان، یاسوجیرو ازو، فرانسوا تروفو و کلود شابرول در آمریکا شناخته شود. یکی دیگر از دلایل شهرت او، نوشتن نقدهای منفی برای فیلم‌های ستایش‌شده‌ای همچون پدرخوانده، داستان عامه‌پسند، دختر میلیون دلاری و بر باد رفته بود.
پس از مدتی دیوید او سلزنیک او را به عنوان ستاره یاب برگزید و در فیلم‌های مطرحی همچون بر باد رفته و ربه‌کا در این سمت به کار گرفت.
برخی از به یاد ماندنی‌ترین کارهای او عبارتند از: بر باد رفته: به جای باند بروکس در نقش چارلز همیلتون / گتسبی بزرگ: اسکات ویلسون در نقش جرج ویلسون/۷ مرد ارتشی به جای اَلکساندِر فو شنگ /شاهزاده و گدا: به جای مارک لستر /آمر اکبر آنتونی /به‌جای ریشی کاپور زد: به جای ژاک پرن/ به جای گریک هیگن در نقش عمار در فیلم محمد رسول‌الله و به جای سعید کنگرانی در تقریباً تمامی نقش آفرینی‌های این هنرپیشه. در انیمیشن تن تن و معبد خورشید به جای تن تن/سفر به مرکز زمین (انیمیشن)به جای الک(جنگ ستارگان امید تازه)به جای مارک همیل
داده دست عشق یار، خاک هستیم بر باد رفته از جفای او، بر فلک غبارم بین
ز شوخی داده بر تاراج تمکین ازو بر باد رفته خانه ی زین
زبن دشت خارها همه بر باد رفته‌اند از خود چو سیل بر اثر آب دیده رو
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به بر باد رفته اشاره کرد.
آبادیش عمارت بر باد رفته ای ویرانیش عماری درهم شکسته است
گردر هوای وصلت صد خرمن وجودم بر باد رفته باشد بر باد رفته باشد
ز لطفش غم ز دل بر باد رفته غریبان را وطن از یاد رفته
پس از خاکسپاری ملانی همیلتون، که در رمان بر باد رفته فوت می‌کند، اسکارلت اوهارا به مزرعه تارا برمی‌گردد و متوجه می‌شود مامی در حال مرگ است.
بیدل غبار ما ز چه دامن جدا فتاد بر باد رفته‌ایم و همان دست سودنست
خاکش، اگر ز دوری، بر باد رفته باشد آن یار نیست کش یار از یاد رفته باشد
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به بر باد رفته، تعطیلی ازدست رفته، کمدی انسانی، مسیر سانتافه، جسی جیمز، خورشید به روشنی می‌درخشد، دیلینگر، مریلند، و در میان زندگان اشاره کرد.
«انفیه» تک‌آهنگی از اسلیپ‌نات است که در سال ۲۰۰۹ میلادی منتشر شد. این ترانه در چهارمین آلبوم گروه به نام همه امیدها بر باد رفته‌است قرار دارد. «انفیه» در چارت راک آمریکا به رتبه شش دست یافت و موفقترین کار گروه تا آن زمان گردید
اولیویا دی هاویلند یکی از آخرین بازماندگان سینمای کلاسیک هالیوود و پیرترین بازیگر در قید حیات برنده جایزه اسکار بود. وی همچنین آخرین بازیگر بازمانده از بین هنرپیشگان اصلی فیلم کلاسیک بر باد رفته بود.