آتش گرفته

معنی کلمه آتش گرفته در ویکی واژه

آتش‌گرفته
(گفتگو): آتش به جان گرفته. آتش گرفته! چرا با مردها می‌خندی؟ «علی‌زاده»

جملاتی از کاربرد کلمه آتش گرفته

تصرف ایروان از سوی قشون روس بعدها در زمان جنگ ایران و روس (۱۸۲۶ تا ۱۸۲۸) پیوست. قشون روس به طرف ایروان حرکت نمود قلعه ایروان در دست حسن خان بود او حدود ۱۸۰۰۰ نفر که اکثراً از شهر ایروان و ساکنین ارمنی دهات اطراف بودند در قلعه جمع شده بودند. قلعه ایروان زیر آتش شدید توپ‌ها قرار گرفت، در بیست و هشتم ماه ۱۴ توپ سنگین محاصره نمودند اما تمام شب سی ام ۴۰ توپ آتش گشودند. فقط آن شب بیش از ۱۰۰۰ گلوله توپ روی شهر ریخت و در نتیجه قسمت بزرگ خانه‌ها آتش گرفته و ویران گردید.
ز هر خوش روی در ناخوش گرفته چو هیزم انس با آتش گرفته
تا هزارهٔ چهارم پ.م. خانه‌های رهاشده در جنوب شرقی اروپا عموماً آتش گرفته‌اند.
مرضیه ابراهیمی در حال پارک ماشینش در خیابان مهرداد اصفهان بوده و شیشه سمت خود را کمی پائین کشیده بود که ناگهان احساس می‌کند سمت چپ صورتش آتش گرفته است. او متأهل است و خانواده‌اش تأکید می‌کنند که هیچ‌گونه دشمنی یا خصومتی با کسی نداشته است. او تنها صدای یک موتورسیکلت را در آن هنگام بخاطر دارد.
در زمان بارداری دوغدو دیوان تلاش کردند تا با فرستادن بیماریها به سویش، به او صدمه بزنند. اما ندایی از جانب اهورامزدا و امشاسپندان آمد که برای درمان سراغ جادوگران نرود، در عوض دست‌های خودش را بشورد و گوشت و کره برای فرزند هنوز متولد نشده خود به آتش قربانی کند. او به سرعت خوب شد. در زمان تولد زرتشت، چنان نوری از مادرش تابید که قابله‌ها تصور کردند خانه آتش گرفته‌است. خبر تولد زرتشت حتی در میان حیوانات هم پخش شد تا آن‌ها هم بتوانند شاهد زایش او باشند. پس از بازگویی داستان تولد، شجره‌نامه زرتشت ذکر شده‌است. او از قبیله سپیتامیان بود، نسلش به جمشید و هوشنگ و از آنجا با ۴۵ واسطه به کیومرث، نخستین انسان، می‌رسید.
گفتی شکسته مجمر گردون و از شفق آتش گرفته دامن این نیلگون قناب
فرماندار بیرجند اظهار کرد: «نوع ماده نفتی مخازن به شکلی‌است که بعد از اشتعال، خاموش کردن آن سخت بوده و کارگران حاضر در محل حادثه عنوان کرده‌اند که به‌طور ناگهانی مخزن آتش گرفته‌است». او همچنین تصریح کرد که ابتدا آتش‌سوزی از یک مخزن شروع شده و به واسطه همجواری مخازن میعانات گازی با هم، آتش سرایت کرده و به دلیل گسترده بودن حجم آتش با تجهیزات موجود مهار آن زمان‌بر شده‌است.
اخگر دمیده از دل رود و کنار دشت آتش گرفته دامن صحرا و کوهسار
تنی چو شمع گدازان و زرد و پژمرده دلی چو قندیل آتش گرفته و در وا
این آتش‌سوزی‌ها ممکن است اتفاقی بوده باشد، ولی بااین‌حال در اوپووو در صربستان امروزی نبود آتش‌سوزی در فضای بین خانه‌ها به این معناست که این خانه‌ها به صورت جداگانه آتش گرفته‌اند.
آتش گرفته کشور دلها، چه لازمست دامن دگر ز خط برخ آتشین زدن؟!
زلف تو جادوئیست برآتش گرفته جا چشم تو آهوئیست به مردم گرفته خو
گندم سبز را در خوشه‌های که هنوز نخشکیده دسته می‌بندند و روی آتش گرفته بریان (پلو-بلال) می‌کنند. سپس این گندم بدست آمده را در شیرتر می‌کنند و می‌گذارند تا خشک شود بتدریج آنرا مثل برنج دم می‌کنند و می‌خورند.
یکی را خانه بود آتش گرفته دلش را شعلهٔ ناخوش گرفته
تصرف ایروان از سوی قشون روس بعدها در زمان جنگ‌های ۱۸۲۶–۱۸۲۸ میان روس و ایران پیوست. قشون روس به طرف ایروان حرکت نمود قلعه ایروان در دست حسن خان بود او حدود ۱۸۰۰۰ نفر که اکثراً از شهر ایروان و ساکنین ارمنی دهات اطراف بودند در قلعه جمع شده بودند. قلعه ایروان زیر آتش شدید توپ‌ها قرار گرفت، در بیست و هشتم ماه ۱۴ توپ سنگین محاصره نمودند اما تمام شب سی ام ۴۰ توپ آتش گشودند. فقط آن شب بیش از ۱۰۰۰ گلوله توپ روی شهر ریخت و در نتیجه قسمت بزرگ خانه‌ها آتش گرفته و ویران گردید.
آتش‌سوزی گسترده‌ای از روز پنج‌شنبه ۸ نوامبر ۲۰۱۸ از جنگل‌های شمال کالیفرنیا آغاز و باعث مرگ دست‌کم ۵۳ شهروند و ۶ مأمور آتش‌نشانی و ناپدید شدن دست‌کم ۲۰۰ نفر شده‌است. شهروندان «پارادایس» شهر را تخلیه کرده‌اند. این شهر ۲۰۰ سال پیش تأسیس و بنا شده‌است. بیش از ۶۷۰۰ ساختمان شامل اماکن مسکونی آتش گرفته و نابود شده‌اند. این آتش‌سوزی ۷ هزار هکتار از پارک‌های ملی و جنگل‌ها را سوزانده‌است و بیش از ۱۲۰۰ نفر از خانه‌هایشان فراری کرده‌اند. آتش‌سوزی به مناطق وسیعی از شهرستان ونچورا رسیده‌است و بخش‌های از جنوب کالیفرنیا تحت محاصره آتش قرار گرفته‌است. در مجموع بیش از ۳۰۰ هزار نفر در جنوب و شمال کالیفرنیا جابجا شده‌اند.
«نخستین باری که دچار حمله عصبی شدم، در خانهٔ دوستم بودم و فکر کردم که آن‌جا آتش گرفته‌است. به مادرم زنگ زدم و او مرا به خانه بازگرداند. این وضع سه سال ادامه داشت. بیشتر روزها برای ناهار پیش پرستارم می‌رفتم و دست‌هایم را —از استرس— به‌هم فشار می‌دادم. مدام از مادرم می‌پرسیدم قرار است چه اتفاقی در ادامه روز رخ بدهد و بعد از اینکه پاسخ می‌داد، ۳۰ ثانیه بعد دوباره سوالم را تکرار می‌کردم. فقط می‌خواستم مطمئن باشم که کسی نمی‌میرد و هیچ‌چیزی تغییر نمی‌کند.»
چو شمعم سر از آن آتش گرفته است که از سر تا به پایان می‌بسوزد
دیدم ز دور در رخ تو آتشین دو شب پنداشتم که جنگل آتش گرفته‌ای
خرمن آتش گرفته صحن صحراهای عشق گندم او آتشین و جان او پیمانه‌ای