آفه

آفه

معنی کلمه آفه در لغت نامه دهخدا

( آفه ) آفه. [ ف َ ] ( ع اِ ) آفة. آفت. ج ، آفات.

معنی کلمه آفه در فرهنگ فارسی

بد دل . یا مفسلی که هیچ ندارد

معنی کلمه آفه در دانشنامه عمومی

اِفه ( اسپانیایی: EFE ; اسپانیایی:  ) از خبرگزاری های بین المللی اسپانیایی است که در سال ۱۹۳۹ به وسیلهٔ وزیر وقت مطبوعات و پروپاگاندای اسپانیا تأسیس شد.
امروزه افه خبرگزاری چند رسانه ای اصلی به زبان اسپانیایی است و می گوید چهارمین خبرگزاری بزرگ جهان پس از آسوشیتد پرس، رویترز، و خبرگزاری فرانسه است.
چنان که وب سایت رسمی این خبرگزاری نشان می دهد، خبرگزاری افه به زبان های اسپانیایی، انگلیسی و پرتغالی فعالیت می کند. در این خبرگزاری حدود ۳۰۰۰ نیروی خبری از ۶۰ ملیت در صد و ده کشور ( ۱۸۰ شهر ) فعالیت می کنند. این خبرگزاری می گوید ۳ میلیون خبر در سال مخابره می کند و ۲۰۰۰ رسانه، از اشتراک آن برخوردار هستند.

معنی کلمه آفه در ویکی واژه

مترادف با افعی در زبان فارسی، تلویحاٌ آدم موذی، آب‌زیرکاه و خطرناک مانند افعی. آفِه تَکِن اوپورد دِ! مانند افعی بلعید!

جملاتی از کاربرد کلمه آفه

آفه را خاطر پریشان گشت سخت عزم اران کرد بی اسباب و رخت
تا کند ریسمان به کلافه رای درآفه چیست جز یافه
در آفهم هیل حدود ۷۰۰۰ سنگ چخماق، نزدیک به ۳۰۰ قطعه سفال، یک انسان مدفون، خرده استخوان‌های انسان و بقایای حیوانات کشف شد. بیشتر سفال‌ها مربوط به دوران نوسنگی شناسایی شده‌اند و تاریخ‌گذاری رادیوکربنی زغال‌سنگ یافت شده در یکی از خندق‌ها تأیید می‌کند که این محوطه مربوط به دوران نوسنگی است. تجزیه و تحلیل مجدد تاریخ‌های رادیوکربن در سال ۲۰۱۱، همراه با تاریخ‌های رادیوکربن بیشتر از بقایای انسان، به این نتیجه رسید که این محوطه در اواسط هزاره چهارم قبل از میلاد ساخته شده‌است.
و بدین سبب گفت رسول (ص)، «آفه العلما الخیلاعه آفت علما بزرگ خویشتنی است». باشد که خطر کار آخرت وی را معلوم کند باریکی صراط مستقیم بشناسد ما و هرکه آن به حقیقت شناخت چنین کس را جاهل گفتن اولیتر از آن که عالم که علم حقیقی آن باشد که خطر کار آخرت وی را معلوم کند و باریکی صراط مستقیم بشناسد و هرکه آن شناخت خویشتن را همیشه از کبر دور بیند و مقصر داند و از خطر عاقبت کار خویش و از هراس آن که علم بر وی حجب خواهد بود به تکبر نپردازد، چنان که گفت ابودردا رضی الله عنه که به هر علمی که زیادت شود دردی زیادت شود.