آندون

معنی کلمه آندون در لغت نامه دهخدا

( آندون ) آندون. ( ق ) آنجا. مقابل ایدون ، اینجا :
راه تو زی خیر و شرّْ هر دو گشاده ست
خواهی ایدون گرای و خواهی آندون.ناصرخسرو. || بدانسوی. بدان جهت :
خواسته چونان دهد که گوئی بستد
روی گه ایدون کند ز شرم گه آندون.فرخی. || چنان. مقابل ایدون ، چنین. صاحب فرهنگ منظومه گفته است :
مثل آندون چنان ، چنین ایدون
آگه آژیر بودن از چه و چون.
|| آنگاه. آن زمان. آن دم. ( جهانگیری ).
اندون. [ اَ ] ( ق ) آنجا. مقابل ایدون ؛ اینجا. ( یادداشت مؤلف ) :
زان همی خواهی که دائم می خوری تا چون زنان
سر ز رعنائی گهی ایدون و گه اندون کنی.ناصرخسرو.و رجوع به آندون و انذون شود.
اندون. [ اَ ] ( اِ ) گچ. || مرهم. || مشمع. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه آندون در فرهنگ معین

( آندون ) (ق . ) ۱ - آن جا. ۲ - بدان سوی ، بدان جهت . ۳ - آنچنان .

معنی کلمه آندون در فرهنگ عمید

( آندون ) ۱. [مقابلِ ایدون] آنجا.
۲. آن سوی: خواسته چونان دهد که گویی بستد / روی گه ایدون کند ز شرم گه آندون (فرخی: ۲۸۹ ).
۳. [مقابلِ ایدون] آنگاه، آن زمان.

معنی کلمه آندون در فرهنگ فارسی

آنجا، آنسوی، آنگاه، آن زمان، مقابل ایدون که به معنی اکنون واین زمان واینجااست
گچ . یا مرهم . یا مشمع

معنی کلمه آندون در ویکی واژه

(قدیم): به آنسوی، به آنطرف، آنجا، بدان سوی، بدان جهت. آنچنان. مقابل ایدون. خواسته چونان دهد که گویی بستد/ روی گه ایدون کند ز شرم، گه آندون. «فرخی‌یزدی»
آندون ممکن است تغییر یافته آندُن بوده که این اصطلاح در زبان معیار باستان به دو بخش آن - دُن قابل تجزیه است؛ و معنی باستانی آن، برگشتن، برگشتن بخت، برگشتن یا عادت به انصراف کسی یا چیزی بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه آندون

آبورا آکاگو (油赤子؟, «نوزاد روغنی») نوعی روح یا شبح نوزاد در فولکلور ژاپنی است. آبورا آکاگو یک یوکای از ولایت اومی است که در کتاب کونجاکو گازو زوکو هیاکی اثر توری‌یاما سکیئن در اواسط دوره ادو، به عنوان روح نوزادی که روغن را از یک لامپ آندون بیرون می‌کشد، به تصویر کشیده شده‌است. آن‌ها نوعی «هی نو تاما» یا گلولهٔ آتشین هستند، اما می‌توانند شکل یک نوزاد را نیز به خود بگیرند.
پس از جام جهانی فوتبال ۱۹۸۶ باشگاه گری لینکر آقای گل آن رقابت‌ها را از باشگاه اورتون خرید و با دروازه‌بان آندونی زوبیزارتا قرار دادی طولانی بست. اما تیم در حالی که شوستر در محرومیت به سر می‌برد نتوانست موفقیت‌های زیادی کسب کند. وینابلز در آغاز فصل ۱۹۸۸–۱۹۸۷ از بارسا اخراج و لوییس آراگونز جانشین او شد. تمرد بازیکنان از نونیز در رویدادی که به هسپریا موتینی شهرت دارد در همین فصل رخ داد و این فصل با پیروزی ۱–۰ در مقابل رئال سوسیداد در فینال کوپا دل ری به پایان رسید.
این سازمان در سال ۲۰۰۱ توسط چند فعال صلح‌طلب فلسطینی، آمریکایی و اسرائیلی شامل قسان آندونی، نتا گلان، هویدا اراف، جرج ریشماوی، آدام شاپیرو و با هدف پوشش گسترده حقانیت فلسطین در رسانه‌ها تأسیس گردید.
آندونیان در کنستانتینوپل به دنیا آمد. در همان‌جا وی در نشریات ارمنی «لوئیس» (روشنی)، «دزاغیک» (گُل) و روزنامه «سورهانداک» ویراستاری نمود. سپس آندونیان در بخش سانسور نظامی امپراتوری عثمانی خدمت نمود. وی در بعد از ظهر ۲۴ آوریل ۱۹۱۵ به دستور طلعت پاشا وزیر کشور امپراتوری عثمانی دستگیر شد و به تعداد زیادی از سرشناسان ارمنی که از پایتخت عثمانی تبعید شده بودند پیوست. آندونیان به چانقری تبعید شد سپس از نیمه راه به آنکارا بازگردانده شد دوباره به اردوگاه رأس‌العین و مسکنه تبعید شد. از سال ۱۹۲۸ تا ۱۹۵۱ آندونیان ریاست کتابخانه نورباریان در پاریس برعهده داشت.
بندرگاهی در آندوستار و مهم‌ترین شهر نومنور است. چون در بیشتر مواقع کشتی‌های تول ارسئا در آنجا پهلو می‌گیرند. نام آندونیه در کوئنیا به معنی «شفق» است. والاندیل نخستین کسی بود که نام فرمانروای آندونیه را دریافت کرد در نتیجه جانشینان او عنوان رهبران «وفادار» را به خود گرفتند. آن‌ها نقش مهمی در سیاست‌های نومنور بازی می‌کنند.
موئوکیلوآ در ۱۵۳ کیومتری خاور پوناپی و نزدیک به ۱۱۳ کیلومتری شمال باختری پینگلاپ قرار دارد. این آب‌سنگ حلقوی مستطیل شکل، ۴/۵ کیلومتر طول و ۲/۸ کیلومتر پهنا دارد. در درون آن سه جزیره به نام‌های "اورِک"، "کالاپ" (مرکز)، و "موآندون" قرار دارند که یک تالاب مرکزی با مساحت نزدیک به ۲ کیلومتر مربع را پدید می‌آورند. شمال خاوری کالاپ تنها بخشی است که مردم در آن زندگی می‌کنند. این شهر رو به تالاب است. مساحت کلی این آبخوست ۱/۲۴ کیلومتر مربع است.
آبورا آکاگو برای نخستین بار به شکل گوی‌های مرموز آتشین ظاهر شدند که بی اراده در آسمان شب شناور هستند. آن‌ها از خانه‌ای به خانهٔ دیگر روانه می‌شدند و با ورود به هر خانه، به شکل نوزادانی کوچک تبدیل می‌شوند. آن‌ها در کالبد نوزاد، روغن چراغ‌های نفتی و فانوس‌های کاغذی (آندون) را می‌لیسند. پس از اتمام روغن چراغ‌ها، دوباره به گوی تبدیل شده و در هوا پرواز می‌کردند.
وقتی تاریکی بر نومنور سایه انداخت، آرمنلو بزرگتر و مهم‌تر از آندونیه شد و در اواخر دوران سلطه باقی ماندهٔ گروه وفادارن از جمله فرزندان فرمانرواهای پیشین به آن‌ها برچسب مخالفت با شاه زده شد و به رومنا و دیگر نواحی شرقی تبعید شدند.
خواسته چونان دهد که گویی بستد روی گه ایدون کند زِ شرم، گه آندون