اسبار
معنی کلمه اسبار در لغت نامه دهخدا

اسبار

معنی کلمه اسبار در لغت نامه دهخدا

اسبار. [ اَ س َ ] ( پهلوی ، ص ) اسوار. سوار. رجوع به فرهنگ ایران باستان تألیف پورداود ج 1 ص 223 شود.
اسبار. [ اَ ] ( اِخ ) قریه ای است بر باب حی شهر اصفهان و آنرا اسباردیس گویند و از آنجاست ابوطاهر سهل بن عبداﷲبن الفرخان الاسباری الزاهد، مجاب الدعوة. متوفی بسال 296 هَ. ق. ( معجم البلدان ).
اسبار. [ اَ ] ( اِخ ) یا اسپار یا اسفاربن شیرویةالدیلم. مؤلف مجمل التواریخ و القصص گوید: آغاز دولت آل بویه و اخبار ایشان ، آگاه باش که چون اسباربن سیرویة الدیلم ، بر شهر ری و نواحی آن مستولی شد مرداویج بن زیار الجیلی با وی بود از فرزندان پادشاه گیلان ، و نسبت ایشان به آغُش وهادان کشد که بعهد شاه کیخسرو ملک گیلان بوده ست ، و بعد از اتّفاق وحوادث بسیار اسپار شیرو با مرداویج یکی شد [ و ] وزیرش همچنین ، سبب آنرا که اسبار هزار هزار دینار زر نقد فرموده بود که بقلعه الموت برند که آن وقت خزانه آنجا بود، پس وزیر بسنگ درم وزن کرد [ و ] کمابیش سیصدهزار دینار از آن میان ببرد، و اسبار را این خیانت از او معلوم شد، پس وزیر مرداویج را در پادشاهی طمع افکند تا اسپار کشته شدبر دست مرداویج ، و پادشاهی او را صافی شد. ( مجمل التواریخ و القصص ص 388 و 389 ). و رجوع به اسفار شود.

معنی کلمه اسبار در فرهنگ فارسی

اسفار ابن شیرودیه الدیلم .

معنی کلمه اسبار در دانشنامه عمومی

اسبار ( به فرانسوی: Esbarres ) یک کمون در فرانسه با جمعیت ۷۶۳ نفر است که در Canton of Saint - Jean - de - Losne واقع شده است.
معنی کلمه اسبار در فرهنگ فارسی

معنی کلمه اسبار در ویکی واژه

مرحله‌ای از باغداری که مرحله نخست در سال جدید بوده و باید ساقه‌ها و تا حدودی تنه تاک‌ها با اسبار کردن از زیر خاک بیرون بیاید. باغین اِسبار اِلَدِین؟ باغ‌ات را آماده کردی؟

جملاتی از کاربرد کلمه اسبار

آی‌ئی‌سی ۶۰۴۴۶ یکی از استانداردهای آی‌ئی‌سی است که به دستورالعمل‌های نشانه‌گذاری و شناسایی پایانه‌های تجهیزات الکتریکی همچون مقاومت‌ها، فیوزها، رله‌ها، کنتاکتورها، ترانسفورماتورها و ماشین‌های گردان می‌پردازد و قواعد کلی‌ای برای رنگ‌بندی و شماره‌گذاری هادی‌های تجهیزات الکتریکی همچون کابل‌ها، هسته‌ها، باسبارها، و تجهیزات دیگر مشخص می‌کند.
در پست‌های معمولی نمایش برقدار یا بی برق بودن باسبارها، خط‌ها و ترانسفورماتور غیرممکن است و اپراتور با توجه به وضعیت کلیدها و ولت‌مترها و آمپرمترها، بی برق یا برقدار و زمین بودن هر قسمت را بایستی استنباط نمایند؛ ولی سیستم‌های اتوماسیون به‌طور هوشمند و با کمک مقادیر جریان و ولتاژ و وضعیت کلیدها برق دار، بی برق، زمین بودن یا جریان دار بودن المان‌ها را با رنگ‌های مختلف نمایش می‌دهد.
الف: پایش وضعیت تمام کلیدها ی فشار قوی، سکسیونرهای خط و زمین، بی برق یا برقدار یا زمین بودن خطوط و باسبارها، نمایش جریان‌ها و ولتاژهای خطوط، باسبارها و تمام نقاط پست.