اختلال رشد

معنی کلمه اختلال رشد در فرهنگستان زبان و ادب

{growth failure, failure to grow} [تغذیه] هرگونه نارسایی و خلل در الگوی طبیعی رشد فرد

معنی کلمه اختلال رشد در ویکی واژه

هرگونه نارسایی و خلل در الگوی طبیعی رشد فرد.

جملاتی از کاربرد کلمه اختلال رشد

اختلال رشد کودک معمولا پیش از ۲ سالگی که همزمان با بالاترین نرخ رشد کودکان است مشاهده می‌شود. دور سر، وزن و قد این کودکان به‌طور طبیعی رشد نمی‌کند. مهارت‌های حرکتی این گونه کودکان از جمله چرخیدن در تخت، نشستن، ایستادن و راه رفتن نیز معمولاً دیرتر از حالت طبیعی سایر کودکان ظاهر می‌شود.
روز آگاهی جهانی اوتیسم روز دوم آوریل هر سال است که سازمان‌های فردی اوتیسم را در سراسر جهان دور هم می‌آورد تا به اموری مانند تحقیق، تشخیص، درمان و پذیرش عمومی افراد مبتلا به این اختلال رشد کمک کند.
هرچند اغلب میزان روی سرم در این بیماران پایین می‌باشد ولی در موارد نادرتری سطح سرمی روی نرمال گزارش شده‌است. علایم مهم بالینی این بیماری ضایعات پوستی، بخصوص در نواحی پره اوریفیسیال و همچنین اندامها، به همراه ریزش مو و اسهال می‌باشد که این سه علامت فقط در 20% موارد همراه یکدیگر دیده می‌شوند. علایم دیگر بیماری تغییرات خلقی و رفتاری، اختلال رشد٬ استعداد ابتلا به عفونتهای مختلف، تغییرات ناخن وتأخیر در بهبودی زخم‌ها می‌باشد.
در تعداد کمی از بیماران در شیرخوارگی با علائمی نظیر نقائص پراکسی زومی تظاهر می‌کند. این علائم شامل کاهش شدید تونوس عضلانی، اختلال رشد و بیماری کلستاتیک کبدی، تشنج و احتمالاً اپی ستوتونوس حمله‌ای می‌باشد. دراغلب موارد تظاهر بیماری با علائم رفتاری است.
اختلال رشد کودک به ناتوانی کودکان و شیرخواران از رشد طبیعی به هر دلیلی گفته می‌شود. تا زمانی که تشخیص خاصی برای توجیه این مشکل نباشد از اصطلاح اختلال رشد بچه صحبت می‌شود. سنی که این بیماری آن را دربرمی‌گیرد ۱ تا ۵ سالگی می‌باشد.[نیازمند منبع]
اگر اختلال رشد بچه بر اثر بی‌توجهی و بی‌تجربگی یا مشکلات روانی والدین باشد به نظر می‌رسد که می‌توان با آموزش به آن‌ها از بروز چنین حوادثی جلوگیری کرد. همچنین اگر این بیماری بر اثر یک اختلال زمینه‌ای مانند سوءتغذیه باشد بهبودی بیماری بستگی به این دارد که این اختلال زمینه‌ای قابل درمان باشد یا خیر.
اختلال طیف اوتیسم یک اختلال رشد عصبی جامع است که نقص‌های اجتماعی، ارتباطی و ادراکی ایجاد می‌کند. افراد مبتلا به اوتیسم در تشخیص هویت چهره و تشخیص عبارات احساسی مشکل دارند. گمان می‌رود این کسری‌ها ناشی از ناهنجاری‌های مراحل اولیه و اواخر رشدی پردازش صورت باشد.
دلائل بروز اختلال رشد کودک به دو دسته با منشأ درونی و با منشأ بیرونی تقسیم می‌شوند.