[ویکی الکتاب] معنی إِنَّهُمْ: یقیناً آنها معنی أَنَّهُم: که ایشان معنی عَنْهُمْ: از آنها معنی عَنْهُمُ: از آنها (در اصل "عَنْهُمْ " بوده که در اثر رسیدن به ساکن وتشدید میم آن حرکت گرفته است ) معنی مُّرِیبٍ: شک کننده (کلمه مریب اسم فاعل از ارابه میباشد که به معنای القاء شبهه در قلب است ، و اگردر عبارت "إِنَّهُمْ لَفِی شَکٍّ مِّنْهُ مُرِیبٍ" شک را با این کلمه توصیف کرده به منظور تاکید همان شک است ، مانند ظلا ظلیلا و حجابا مستورا و حجرا محجورا و امثال آن ) معنی لَوْ: اگر- چه می شد - کاش می شد (در عبارت "و لو انهم رضوا ما اتیهم الله و رسوله ... "کلمه لو برای آرزو است ، و جمله به این معنا است : چه میشد که ایشان آنچه را که خدایشان فرستاده با رضایت خاطر میگرفتند ، و یا بدان تن در میدادندهمچنین جملاتی نظیر " لو کانوا... معنی لَوِ: اگر- چه می شد (علت حرکت گرفتن واو آن تقارنش با ساکن یا تشدید کلمه بعد بوده است.در عبارت "و لو انهم رضوا ما اتیهم الله و رسوله ... "کلمه لو برای آرزو است ، و جمله به این معنا است : چه میشد که ایشان آنچه را که خدایشان فرستاده با رضایت خاطر میگرفتند ،... معنی یَهِیمُونَ: حیران و سرگردانند (کلمه یهیمون از هام - یهیم - هیمانا است و این واژه به معنای آنست که کسی پیش روی خود را بگیرد و برود ، و مراد از هیمان در هر وادی در عبارت "أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِی کُلِّ وَادٍ یَهِیمُونَ"، افسار گسیختگی آنان در سخن گفتن است ، میخو... معنی یَسْتَغْشُونَ ثِیَابَهُمْ: سرو رویشان را با جامه خود میپوشانند (عبارت "أَلَا إِنَّهُمْ یَثْنُونَ صُدُورَهُمْ لِیَسْتَخْفُواْ مِنْهُ أَلَا حِینَ یَسْتَغْشُونَ ثِیَابَهُمْ یَعْلَمُ مَا یُسِرُّونَ وَمَا یُعْلِنُونَ " یعنی : آگاه باشید که مشرکان سر در گریبان فرو میبرند تا [خود را... معنی لُوطٍ: از پیامبران الهی و برادر زاده حضرت ابراهیم علیهم و علی نبینا السلام (لوط (علیهالسلام) رسولی بود از ناحیه خدای تعالی بسوی اهالی سرزمین مؤتفکات که عبارت بودند از شهر سدوم و شهرهای اطراف آن ،که گفته شده چهار شهر بوده : 1 - سدوم 2 - عموره 3 - صوغر 4 - صب... معنی مَلَئِهِ: جمعیت عظیم و متفقش - اشراف و بزرگان قومش -درباریانش (کلمه ملا به معنای جماعتی از مردم است که بر یک نظریه اتفاق کردهاند و اگر چنین جمعیتی را ملا نامیدند برای این است که عظمت و ابهتشان چشم بیننده را پر میکند از طرفی کلمه ملأ به معنای اشراف و بزرگان قو... معنی مَلَئِهِمْ: جمعیت عظیم و متفقشان - اشراف و بزرگان قومشان -درباریانشان (کلمه ملا به معنای جماعتی از مردم است که بر یک نظریه اتفاق کردهاند و اگر چنین جمعیتی را ملا نامیدند برای این است که عظمت و ابهتشان چشم بیننده را پر میکند از طرفی کلمه ملأ به معنای اشراف و بزر... ریشه کلمه: انن (۱۸۳۵ بار)هم (۳۸۹۶ بار)
معنی کلمه آن هم در ویکی واژه
آنهم (گفتگو): در موردی گفته میشود که بخواهند امری را با حالت اعتراض نفی کنند. در موردی گفته میشود که بخواهند تعجب خود را نسبت به امری بیان کنند. به خصوص، به ویژه.
جملاتی از کاربرد کلمه آن هم
بجای آن همه صرف دوا و رسم طبیب که در ولایات آنرا ستانی و برکاب
۳۰ ٪ درآمد فرانسه از صنعت کشاورزی و ۱۰ ٪ از صنعت هواپیماسازی و ۴۰ ٪ از صنعت مد و ۲۰ ٪ آن هم از صنعت گردشگری است .
پادشاهی غلامان را فرمود که هر یکی قدحی زرین به کف گیرند که مهمان میآید و آن غلام مقرّبتر را نیز هم فرمود که قدحی بگیر. چون پادشاه روی نمود آن غلام خاص از دیدار پادشاه بیخود و مست شد قدح از دستش بیفتاد و بشکست دیگران چون ازو چنین دیدند گفتند «مگر چنین میباید» قدحها را به قصد بینداختند. پادشاه عتاب کرد «چرا کردید؟» گفتند که «او مقرّب بود چنین کرد» پادشاه گفت: «ای ابلهان، آن را او نکرد آن را من کردم». از روی ظاهر همه صورتها گناه بود اما آن یک گناه عین طاعت بود بلکه بالای طاعت و گناه بود خود مقصود از آن همه آن غلام بود. باقی غلامان تبعِ پادشاهند پس تبع او باشند چون او عین پادشاه است و غلامی برو جز صورت نیست؛ از جمال پادشاه پُر است. حق تعالی میفرماید لَوْلَاکَ مَا خَلَقْتُ الْاَفْلَاکَ هم اناالحق است معنیش این است که افلاک را برای خود آفریدم این اناالحق است به زبان دیگر و رمزی دیگر. سخنهای بزرگان اگر به صد صورت مختلف باشد چون حق یکیست و راه یکیست سخن دو چون باشد؟ اما به صورت مخالف مینماید به معنی یکی است و تفرقه در صورت است و در معنی همه جمعیّت است. چنانکه امیری بفرماید که خیمه بدوزند؛ یکی ریسمان میتابد یکی میخ میزند یکی جامه میبافد و یکی دوزد و یکی میدرّد و یکی سوزن میزند این صورتها اگرچه از روی ظاهر مختلف و متفرّقاند اما از روی معنی جمعند و یکی کار میکنند و همچنین احوال این عالم نیز چون درنگری همه بندگی حق میکنند از فاسق و صالح و از عاصی و از مطیع و از دیو و ملک. مثلاً پادشاه خواهد که غلامان را امتحان کند و بیازماید به اسباب تا با ثبات از بیثبات پیدا شود و نیکعهد از بدعهد ممتاز گردد و باوفا از بیوفا. او را مُوَسوِسی و مهیّجی میباید تا ثبات او پیدا شود، اگر نباشد ثبات او چون پیدا شود؟ پس آن مُوَسوِس و مهیّج، بندگی پادشاه میکند چون خواست پادشاه این است که این چنین کند. بادی فرستاد تا ثابت را از غیر ثابت پیدا کند و پشه را از درخت و باغ جدا گرداند تا پشه برود و آنچه با شَه باشد بماند. ملکی کنیزکی را فرمود که «خود را بیارا و بر غلامان من عرض کن تا امانت و خیانت ایشان ظاهر شود» فعل کنیزک اگرچه به ظاهر معصیت مینماید
دانشمندان ایرانی با بهره از استرلاب، عرض جغرافیایی و با کاربرد ساعت آبی، طول جغرافیایی را اندازهگیری میکردند. ابوریحان بیرونی دانشمند بزرگ ایرانی پیرامون روشهای اندازهگیری نجومی و فواصل میان شهرها، مطالعات فراوانی انجام داد. در گذشته نقشهبرداران برای مشخص کردن فاصله و زاویه وسایلی ساخته بودند که از جمله اولینهای آنها میتوان به ریسمان اشاره کرد. برای مشخص کردن تراز افقی از تراز (ترازهای گوناگون در طول تاریخ) استفاده میشد. کهنترین این ترازها، تراز آبی بودهاست که گونهٔ امروزی آن همان شیلنگتراز است که امروزه به کار میرود.
مجموع صادرات این کشور در سال ۲۰۱۵ حدود ۳۴٫۸ میلیارد دلار و واردات آن هم معادل ۵۱٫۸ میلیارد دلار بودهاست.
هر آن طاعت که کردستم بدرگاه قبولست آن همی در حضرت شاه
عقل ضعیف و ناتوان، نیست چو عشق کاردان نه خر لنگ را که آن همچو فَرَس نمیشود
زمخشری، مفسر سنی مذهب، مراد از «نور علی نور» را تضاعف نوری میداند که «مشکاه» و «زجاجه» و «مصباح» و روغن در آن همیاری میکنند. آنگونه که ثعلبی، مفسر سی مذهب، به نقل از ابن عباس آن را مثل نور الله و هدایت در قلب مومن میداند که وقتی به هدایت الله بدون علم عمل میکند نوری است و وقتی علم آن را پیدا میکند هدایت بر هدایت افزوده و نور علی نور میشود.در جای دیگر از تفسیر ثعلبی به نقل از مفسران قرآن را نور از جانب خدا میداند که بعد از اقامه دلایل دیگر بر مردم نزولش نور علی نور است. طباطبایی نور ایمان و معرفت؛ نور مستعار تابنده بر قلوب مؤمنین و اقتباس شده از نور خدا و قائم به وی و استمداد گیرنده از وی را تضاعف و تعدد نور میداند.
پیش رویت عرضه دارند آن همه یک به یک برتو شمارند آن همه
بدنامی حیات دو روزی نبود بیش آن هم کلیم با تو بگویم چهسان گذشت
در میان آن همه مزدور کار بود برنائی چو آتش بیقرار
با آن همه لطف و مهربانی داری سر خشم و سر گرانی
این کتاب شبیه ساتوریکون، نوشتهٔ پترونیوس، و حتی از آن هم عجیب تر است. عنوان اصلی این کتاب، یازده کتاب تناسخ است و به شرح و بسط داستانی میپردازد که لوکیوس پاتراسی دربارهٔ مردی که به خر تبدیل میشود، حکایت کرده بود.
گرفتند سر تا بسر باختر بپرداختند آن همه بوم و بر
برای آوف هه بونگ دکتر حمید عنایت، واژه «انحلال» را برگزیده است که در آن هم معنای ناپدیدشدن ماده هست و هم معنای انضمام و حفظ آن در ماده دیگر، مثل حّل شدن حبّه قند در آب. اما انحلال واژهای عربی است.
اعتبار یک توالی ارقام حاوی یک رقم چک بر یک شبه گروه (جدول ۱۰ * ۱۰) تعریف شدهاست. اگر قطر آن همگی صفر باشند در این صورت این جدول محاسبهٔ چک سام را ساده میکند.
این روستا در دهستان آبگرم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۵۴ نفر (۱۵۵خانوار) بودهاست. نام محلی این روستا آلچان میباشد وبافت قدیمی آن همچون ماسوله است.
فرق اصلی اجماع بین مکتب شیعه و سنی این است که به عقیده سنیان حجیت اجماع ناشی از خود آن است. چنانکه پیامبر اسلام گفتهاست، نمیتوان پذیرفت مسئلهای که دانشمندان اسلام متفقاً بر آن همعقیدهاند اشتباه باشد.در این زمینه احادیثی از محمد بن عبدالله با مضمون «امت من به خطا اتفاق نمیکنند» و «امت من به گمراهی اتفاق نمیکنند» که بسیاری از علمای اهل سنت ادعای تواتر معنوی بر آن کردهاند، وجود دارد.
مروت آن همه از چشم زخم نیست گزندش اگر به گوش حیا نالهٔ سپند نیفتد
در افراد مبتلا به اختلال وسواس اجباری نیز دیاسپیدی تشخیص داده شدهاست و میزان آن هم بسیار بالاتر از عموم مردم بوده.