آرادان
معنی کلمه آرادان در لغت نامه دهخدا

آرادان

معنی کلمه آرادان در لغت نامه دهخدا

( آرادان ) آرادان. ( اِخ ) نام قریه ای بزرگ از ناحیه خوار ری.
ارادان. [ اَ ] ( اِخ ) قریه ای بخوار، جنوب غربی سمنان.

معنی کلمه آرادان در فرهنگ فارسی

( آرادان ) نام قریه ای بزرگ از ناحیه خوارری
قریه بخوار جنوب غربی سمنان

معنی کلمه آرادان در دانشنامه عمومی

آرادان. آرادان یا اَرادان یکی از شهرهای ایران در استان سمنان است. از نام های قدیمی این شهر می توان به «اردهان» و «اَردوان» اشاره کرد و در زبان محلی به نام «اَرادون» نامیده می شود.
سابقاً، شهر آرادان دارای قلعه تاریخی بوده که در حال حاضر وضعیت مناسبی ندارد. قلعه تاریخی آرادان، یکی از قدیمی ترین قلاع ایران زمین بوده است. در دوره های مختلف تاریخی به علت مرکزیت حاکم نشین خوار ( گرمسار فعلی ) و ادامه روندهای نظامی، سیاسی و اداری موجب اهمیت این شهر بوده است. بنابراین، با توجه به پژوهش ها و فرضیات صورت گرفته، به نظر می رسد قلعه مزبور دارای کارکرد سیاسی و اداری بوده است. محمود احمدی نژاد، ششمین رئیس جمهور ایران، در این شهر به دنیا آمده است.
آرادان در گذشته مرکز گرمسار یا به اصطلاح آن زمان حاکم نشین خوار بود . این شهر در دوران پارت ها هم جزو مناطق مهم آن ها به شمار می رفته و در تاریخچه گرمسار در دوره امپراطوری اشکانیان نام آرادان آمده است. این احتمال وجود دارد که تعریف شده نام اردوان بوده باشد و به قول احمد کسروی در کتاب اسامی شهرها نام آرادان بمعنی جایگاه رادان آمده است. در سفرنامه ناصر الدین شاه «اردوان» و نام اصیلش «اردون» آمده و از عهد اردوان اشکانی و اردشیر بابکان ساسانی باید باقی مانده باشد. قلعه آرادان که امروزه خرابه ای از آن باقی مانده است، طبق احتمالاتی به دوران اشکانیان تخمین زده می شود و نشان از بنیاد این شهر به قبل از اسلام به ایران دارد.
در کتاب فرهنگ جغرافیایی ایران در وصف آرادان چنین آمده است:
«آرادان - قصبه مرکز دهستان ارادان - بخش گرمسار - شهرستان دماوند. ۱۴ ک شمال خاور گرمسار - ۲ک جنوب راه شوسه شمال راه آهن گرمسار به سمنان - درجلگه معتدل - سکنه ۲۵۰۳ - شیعه - فارسی. رودخانه حبله رود - غلات پنبه، بن شن، انار، انجیر، انگور، شغل زراعت. راه فرعی به ایستگاه یاتری و راه شوسه دارد. شعبه بهداری - دبستان - صندوق پست - تلفن دارد. از آثار قدیمی قلعه خرابه و ساختمان امامزاده سلطان شاهنظر است. مزارع - سرآسیاب - میرزا علی آقا - امیرمحمدی - امامزاده خلیل الله - ماشین خانه - جز این ده می باشد»
در کتاب وجه تسمیه شهرها و روستاهای ایران در وصف آرادان آمده است:
«آرادان در ۱۴ کیلومتری مشرق گرمسار واقع شده و باید از زمان اردوان اشکانی و اردشیر بابکان ساسانی باقیمانده باشد. در مورد نام آن دو روایت مشاهده گردیده است: الف - شاید تحریف شده اردوان باشد. ب - ارادان بمعنی جایگاه رادان می باشد».
معنی کلمه آرادان در فرهنگ فارسی
معنی کلمه آرادان در دانشنامه عمومی
معنی کلمه آرادان در دانشنامه آزاد فارسی
معنی کلمه آرادان در ویکی واژه

معنی کلمه آرادان در دانشنامه آزاد فارسی

آرادان. امامزاده شاه سلطان نظر، شهری در استان سمنان، شهرستان گرمسار، و مرکز اداری بخش آرادان. با ارتفاعی حدود ۸۷۵ متر، در دشتی در۱۴.۵کیلومتری شمال شرقی گرمسار و ۴کیلومتری شمال غربی کهن آباد، کنار آزادراه تهران به دامغان، قرار دارد. اقلیم آن معتدلِ مایل به گرم و خشک و جمعیت آن ۴,۹۶۸ نفر است (۱۳۸۵).

معنی کلمه آرادان در ویکی واژه

مفهوم آرا به زبان آذری، میان یا میانه است اما پسوند «دان» مفاهیم متعدد مانند دانستن، کان، انبار یا معدن چیزی بودن و مفاهیم دیگر ممکن است داشته باشد. آرادن یکی از تمدن‌های استان سمنان است.

جملاتی از کاربرد کلمه آرادان

الیکایی‌ها که عمدتاً در اوایل قرن حاضر در روستاهای دشت گرمسار اسکان یافته‌اند، بنیان روستاهای متعدد از جمله کَهَک، فروان، عدل آباد، نورالدین آباد، ده پیران، حاجی‌آباد، سهرابخانی، کهن تل (گندل)، احمدآباد، حسین‌آباد کردها، غیاث آباد (نوده خالصه) را نهادند. بخشی از جمعیت الیکایی نیز شهرنشین شده و در شهرهای گرمسار و آرادان یا شهرهای خارج از شهرستان مانند شهر مجن در استان سمنان به سر می‌برند.
امامزاده شاه نظر مربوط به دوره قاجار است و در آرادان، مرکز شهر، روی قلعه سابق آرادان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۵۴۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
الیکایی (به مازندرانی: اَلیکایی) نام ایل بزرگی از قوم طبری است که درمناطق گرمسار،مجن، آرادان،ورامین، شاهرود، فیروزکوه، دماوند، آمل، چالوس، نوشهر، شمیرانات و ساوجبلاغ زندگی می‌کنند. این ایل تبری‌تبار در قدیم به صورت عشایری زندگی می‌کردند. این دسته از مردمان طبری خود را اَلیکایی می نامند و زبان خود را نیز زبان اَلیکایی می‌نامند.
از شهر آرادان در کتب و سفرنامه‌های مختلف نام برده شده‌است. نکته جالب توجه در اکثر کتابها در وصف آرادان این جمله است که «آرادان؛ از دهات معتبر و آباد ری{شهر ری امروزی} و پایتخت خوار[گرمسار فعلی] است». در ادامه به بررسی برخی از این کتب می‌پردازیم.
بقعه امامزاده خلیل‌الله مربوط به دوره قاجار است و در آرادان، خارج بافت شهری واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۵۶۶۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آرادان با ۸۸۰ متر ارتفاع، در ۳۵۰ و ۱۴۰ عرض شمالی و در آغاز سده ۱ قم، در آراخوسیا و نواحی شرقی، پادشاهانی ۵۲۰ و ۲۹ طول شرقی و تقریباً در ۱۴ کیلومتری شرق شهر همچون گندوفر و پاکر که عنوان و نام اشکانی داشتند و ظاهراً گرمسار قرار دارد. . از جمله آثار کهن این شهر می توان به قلعه آرادان، سلطان شاه نظر، امام زاده خلیل الله، تکیه، آب انبار و یخچال اشاره کرد.
الوئک، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان آرادان در استان سمنان ایران است.
آب‌انبار دهنمک مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان گرمسار، بخش آرادان، روستای دهنمک واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۵۸۱۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
«در آرادان هفته‌ای سه روز تدریس می‌کردم. سه روز دیگر هم در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران تحصیل می‌کردم. در آرادان و در حین رفت‌وآمدی که با ماشین‌های متفرقه به آنجا داشتم با انواع و اقسام آدم‌ها و تیپ‌ها آشنا شدم. زندگی کردن در آنجا سخت می‌گذشت. آب شور و هوا گرم یا بسیار سرد بود و در عین حال تا زمانی که از ایران رفتم. آنجا ماندم و درس دادم. زندگی در آرادان به من فرصت نقاشی، مطالعه، تنهایی و گاه گم شدن را می‌داد».
امامزاده علی‌اکبر، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان آرادان در استان سمنان ایران است.