بهره برداری

معنی کلمه بهره برداری در لغت نامه دهخدا

بهره برداری. [ ب َ رَ / رِ ب َ ] ( حامص مرکب ) استفاده از سود چیزی. || عمل برداشتن حاصل زراعت. ( فرهنگ فارسی معین ). برداشت حاصل. برداشت محصول. برخوردن از سود و نفع. عمل برداشتن حاصل ازکشتی یا کارخانه ای و غیره. برداشت دخل گرو کردن و حاصل مزرعه یا باغی تمتع بردن از عایدات هر عمل. ( یادداشت بخط مؤلف ). || سهم گرفتن. || بفروش رساندن محصول کارخانه یا معدن. ( فرهنگ فارسی معین ). || به انباز بردن یا متصرف شدن محصول اعم از کشت و کارخانه. ( یادداشت بخط مؤلف ).

معنی کلمه بهره برداری در فرهنگ معین

( ~. بَ ) (حامص . ) ۱ - استفاده از سود چیزی . ۲ - عمل برداشتن حاصل زراعت . ۳ - سهم گرفتن . ۴ - به فروش رساندن محصول کارخانه یا معدن .

معنی کلمه بهره برداری در فرهنگ عمید

۱. بهره برداشتن، سود بردن.
۲. برداشتن حاصل زراعت.
۳. به دست آوردن و به فروش رساندن محصول کارخانه یا آنچه از معادن استخراج می شود.

معنی کلمه بهره برداری در فرهنگ فارسی

۱ - استفاده از سود چیزی . ۲ - عمل- برداشتن حاصل زراعت . ۳ - سهم گرفتن . ۴ - بفروش رساندن محصول کارخانه یا معدن

معنی کلمه بهره برداری در ویکی واژه

استفاده از سود چیزی.
عمل برداشتن حاصل زراعت.
سهم گرفتن.
به فروش رساندن محصول کارخانه یا معدن.

جملاتی از کاربرد کلمه بهره برداری

یکی از برنامه‌های آینده سازمان گردشگری استرالیا، ساخت آکواریومی مخصوص تمساح می‌باشد که هم‌اکنون در مراحل طرح ریزی قرار داشته و در سال ۲۰۰۸ بهره برداری خواهد شد.
آستانه در زمان ابودلف عجلی با شهرهایی مانند اصفهان برابری میکرد؛ داشتن منابعی مانند جاذبه های طبیعی باعث پر رونق شدن ومشهور شدن این شهر میشد مخصوصا با داشتن رود کم آب قره چای وبهره برداری از آن هم رشد نه چندانی در این زمینه داشت
بیا تا بهره برداریم ازین روز که هرگز باز ناید روز امروز
راز اگر چون زمین نگهداری آسمان‌وار بهره برداری
کتابخانهٔ آستان مقدس احمدی و محمدی، همزمان با بنای حرم شاهچراغ در قرن هشتم قمری ساخته شده‌است و یکی از غنی‌ترین کتابخانه‌های عمومی در ایران به‌شمار می‌آید. این کتابخانه در سال ۷۴۴ قمری به همت ترکان بانو بنا شده و رسماً در ۱۳۴۳ خورشیدی افتتاح گردید. کتابخانه آستان مقدس احمدی دارای حدود ۷۰هزار نسخه کتاب چاپی فارسی، ۳هزار جلد کتاب خطی، ۳هزار نسخه کتاب چاپ سنگی به زبان عربی و فارسی، ۲۰۰ عنوان نشریه، ۵هزار عنوان کتاب مرجع، ۵۰ عنوان کتاب و نشریه به خط بریل برای نابینایان و ۷هزار عنوان کتاب کودک است (آمار سال ۱۳۹۲). ساختمان جدید کتابخانه آستان احمدی در سال ۱۳۸۸ بهره برداری شد.
از زمستان چو بهره برداری آردت نوشکفته تابستان
این بیانیه با انتقاد از رفتار دولت ایالات متحده، بیش از هر چیز، با توجه به توجیه، آماده‌سازی و اجرای حمله به عراق در سال۲۰۰۳ و اشغال متعاقب آن، از جمله انتقاد از رسانه‌ها و حزب دمکرات به دلیل "امتناع از برای به چالش کشیدن آنها." این استدلال می‌کند که "جنگ علیه عراق لبه اصلی یک حرکت بی امان برای امپراتوری ایالات متحده بود… بهره برداری از تراژدی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱" برای این منظور و برای "تحمیل سیاست‌های جناح راستی تحت پوشش مبارزه با تروریسم. بود"
آزاد ماهی چشمه‌ای در شمال شرقی آمریکا از سال ۱۸۴۴ در حوضچه‌های پرورش ماهی اروپا مورد بهره برداری قرار گرفته‌است، به علاوه امروزه در رودخانه‌های شمال اروپا به صورت وحشی یافت می‌شود. این ماهی که به ماهی آب سرد نیز معروف است نیاز به آب سرد و پاکیزه و پر اکسیژن دارد و چون در سطح آب به شکار می‌پردازد، احتیاجی به مخفی گاه ندارد. بنا بر این برای تکثیر و پرورش در جویبارها از قزل‌آلای خال قرمز مناسب‌تر می‌باشد. این ماهی در دریاچه‌هائی که دارای آب سرد و زلال است رشد قابل ملاحظه‌ای دارد.
در حال حاضر ابهررود و حاشیه آن با مشکلات فراوان ناشی از خشکسالی و به خصوص تجاوز به حریم آن رنج می‌برد. با توجه به این که در سرچشمه‌های این رودخانه هنوز سرشاخه‌ها خصوصاً در فصولی غیر از تابستان پرآب هستند و آبگیرها را تغذیه می‌کنند، علت اصلی خشک شدن آن را باید در بهره برداری غیراصولی و بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی دانست.
از جمله مشکلات موجود در برج های مسکونی آتی ساز، موضوعات مربوط به مدیریت ساختمان بوده که پس از بهره برداری و شروع سکونت ساکنین مورد دقت نظر قرار گرفته است. از جمله موضوعات اساسی برای بهره گیری حداکثری از ظرفیت های مدیریت ساختمان در برج های آتی ساز توجه ویژه به کلیه جوانب موضوع می باشد. که در مجتمع مسکونی آتی ساز با ورود شرکت های متخصص تلاش شد مورد توجه قرار گیرد.
همچنین شرکت با نماد معاملاتی " ارفع " در فهرست شرکت‌های بازار دوم فرا بورس به ثبت رسیده و عرضه اولیه سهام نیز در پایان سال ۱۳۹۲ انجام شد. موضوع فعالیت اصلی شرکت، ایجاد کارخانجات آهن و فولادسـازی و واحدهای مربوطه در راستای پیشبرد و گسترش معادن و صنایع معدنی ایران در نقاط تعیین شده با روش احیای مستقیم، انجام عملیات فولادسازی با روش‌های مختلف ذوب و ریخته‌گری و نورد فلـزات آهنـی و تولید انواع قطعات هندسی استاندارد، احـداث واحدهای مربوطه و صنایع وابسته جنبی و پائین دستی و تکمیلی در راستای توسعه هر چه بیشتر و بهینه صنعت فولاد است. آهن و فولاد ارفع، زمان بهره برداری از واحد احیای مستقیم را اواسط سال ۱۴۰۰ و بهره برداری از واحد فولادسازی را از اواسط سال ۱۳۹۹ اعلام کرده‌است.