سفر. [ س َ] ( ع مص ) نوشتن. ( غیاث ) ( تاج المصادر بیهقی ) ( ترجمان القرآن ترتیب عادل بن علی ص 58 ). || ( اِ ) نشان. ج ، سفور. ( منتهی الارب ). || ( ص ، اِ ) مسافران. واحد و جمع در وی یکسان است. یقال رجل سفر و قوم سفر. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( مهذب الاسماء ). سفر. [ س َ ف َ ] ( ع اِمص ، اِ ) مقابل حضر. بریدن مسافت. ( از منتهی الارب ) : سفر خوش است کسی را که با مراد بود اگر سراسر کوه و پژ آیدش در پیش.خسروانی.براه شاه نیاز اندرون سفر مسگال که مرد کوفته گردد بدان ره اندر سخت.کسایی.خاری که به من درخلد اندر سفر هند به چون به حضر در کف من دسته شب بوی.فرخی.تا تو اندر حضری من بحضر پیش توام تا تو اندر سفری با تو من اندر سفرم.فرخی.چگونه گیرد پنجاه قلعه معروف یکی سفر که کند در نواحی لوهر.عنصری.بر من سفر از حضر بهست ار چند این شد چه نعیم و آن چو آذر شد.علی شطرنجی.با رفیقان سفر مقر باشد بی رفیقان سفر سقر باشد.سنایی.سفر نیست آهو که والا گهر چو بیند جهان بازگیرد هنر.خاقانی.قرآن ز سفر جهان گرفته ست ماه از سفر آسمان گرفته ست.خاقانی.سفر کعبه ببغداد رسانید مرا بارک اﷲ همه سال این سفرم بایستی.خاقانی.زین بحر همچو یاران بیرون شو و سفر کن زیرا که بی سفر تو هرگز گهر نگردی.عطار.از سفرها ماه کیخسرو شود بی سفرها ماه کی خسرو شود.مولوی.آنکه شش ماه در سفر باشد روی دیگر براه در باشد.اوحدی.هر سفری را خطری در ره است هر خطری را خبری در ره است.خواجوی کرمانی.ای دل ارچند درسفر خطر است کس خطر بی سفر کجا یابد.ابن یمین.گرچه دوریم بیاد تو قدح می نوشیم بعد منزل نبود در سفر روحانی.حافظ.اگر از خویش برون آمده ای چون مردان باش آسوده که دیگر سفری نیست ترا.صائب. || مرگ. مردن و از جهان رفتن : توشه از طاعت یزدانت همی باید کرد که در این صعب سفر طاعت او توشه ماست.ناصرخسرو.
معنی کلمه سِفر در فرهنگ معین
(س ) [ ع . ] (اِ. ) ۱ - کتاب ، کتاب بزرگ . ۲ - هر یک از پنج کتاب اول عهد قدیم تورات .
معنی کلمه سِفر در فرهنگ عمید
۱. رفتن از شهری به شهر دیگر، قطع مسافت. ۲. (اسم ) بقیۀ سفیدی روز پس از غروب آفتاب. ۱. کتاب بزرگ، کتاب: از یکی سو نهاده تا سر سقف / از یکی گوشه چیده تا دَمِ طاق ... سِفرها از مباحثِ مشاء / جِلدها از دقایق اشراق (قاآنی: ۴۹۹ ). ۲. جزئی از اجزای تورات، هر یک از پنج کتاب اول عهد قدیم (تورات ) شامل سفر تکوین (سفر پیدایش )، سفر خروج، سفر لاویان، سفر اعداد، و سفر تثنیه.
معنی کلمه سِفر در فرهنگ فارسی
قطع مسافت، رفتن ازشهری بشهردیگر، اسفارجمع، کتاب، کتاب بزرگ، سفرخروج، سفراعداد، سفرتثنیه ( اسم ) ۱ - کتاب بزرگ . ۲ - جزوی از اجزای تورات . یا سفر تکوین سفر تثنیه جمع : اسفار . مصحف (( سغر ) ) . سیخول که خارپشت بزرگ باشد . صاحب موید الفضلائ میگوید که این لغت سغر است وتصحیف خوانی شده است .
معنی کلمه سِفر در فرهنگستان زبان و ادب
{trip} [حمل ونقل درون شهری-جاده ای] حرکت یک طرفۀ شخص یا وسیلۀ نقلیه به منظور معین، به نقطه ای خاص {voyage, voy} [حمل ونقل دریایی] گذار معمولاً طولانی از بندری به بندر دیگر
معنی کلمه سِفر در دانشنامه عمومی
سفر (آلبوم). سفر نام یک آلبوم موسیقی اثر معین، هنرمند ایرانی است که در سبک پاپ و سنتی تهیه شده و دارای ۱۰ آهنگ است. سفر سفر (آلبوم آبا). سفر ( انگلیسی: Voyage ) نهمین آلبوم استودیویی ابرگروه سوئدی موسیقی پاپ آباست که در ۵ نوامبر ۲۰۲۱ در سوئد منتشر شد. این آلبوم با ۱۰ ترانه از بنی آندِشون و بیورن اولویوس، نخستین آلبوم این گروه پس از گذشت ۴۰ سال از فعالیت هنری شان است که دارای ترانه های جدید است. سفر همچنین نخستین آلبومی است که نوازندگان همیشگی آنان روتگر گوناشون و اولا برونکرت در آن مشارکت نداشتند. سفر در صدر جداول موسیقی کشورهای استرالیا، اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، ایسلند، ایرلند، هلند، نیوزیلند، نروژ، سوئد، سوئیس و بریتانیا قرار گرفت. این آلبوم همچنین به پرفروش ترین آلبوم استودیویی این گروه در کانادا و ایالات متحده آمریکا تبدیل شد و در هر دو کشور در رتبه دوم جداول موسیقی قرار گرفت. سفر در شصت و پنجمین مراسم جایزه گرمی نامزد جایزه گرمی آلبوم سال و جایزه گرمی بهترین آلبوم آواز پاپ شد، علاوه بر این، ترانهٔ «هنوز به تو ایمان دارم» در شصت و چهارمین مراسم جایزه گرمی نامزد جایزه گرمی ضبط سال شد ( که نخستین نامزدی این گروه موسیقی برای جایزهٔ گرمی محسوب می شود ) و ترانهٔ «خواهشم را رد نکن»، در شصت و پنجمین مراسم جایزه گرمی نامزد جایزه گرمی بهترین اجرای پاپ دونفره/گروهی شد. این تاکنون آلبوم بیش از ۲٫۵ میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته است. یک کنسرت اقامتی دیجیتال هم برای این آلبوم در ۲۷ مه ۲۰۲۲ در لندن برپا شد. تمامی ترانه ها توسط بنی آندِشون و بیورن اولویوس نوشته شده اند. سفر (تورات). سِفر واژه ای عبری است، که به معنی کتاب و نسک است. در تازی جمع شکسته یا مکسرِ ش اَسفار است. این واژه در زبان فارسی کاربرد ویژه یافته است و برای نامیدنِ پنج کتاب تورات یا همهٔ عهد قدیم به کار می رود. اسفار خمسه یا پنجگانه عبارت اند از: سفر پیدایش، سفر خروج، سفر لاویان، سفر اعداد، سفر تثنیه. بیش تر یهودیان معتقد هستند که تورات به دو صورت کتبی و شفاهی، در مدت چهل سال اقامت بنی اسرائیل در بیابان بر موسی نازل شد و او آن را بر قوم خود آموخت و این مطالب بر سطح دو لوح سنگی بود. در این کتاب ( تورات ) که دستورات اصلی مربوط به راه و رسم زندگی اخلاقی و جسمانی آمده است، از ابتدای آفرینش شروع و با بیان مرگ حضرت موسی ( ع ) ، قبل از تسخیر کنعان توسط بنی اسرائیل، تمام شده است. باید گفت که یکی از مجموعه کتاب های دینی یهودیان که به اختصار «تنخ» می گویند. در لغتنامه دهخدا: پنج کتاب نخستین توریة که عبارت است از: سِفْرِ تکوین ، سِفْرِ خروج ، سِفْرِ لاویان ، سِفْرِ اعداد و سِفْرِ استثناء . یهودیان و کاتولیکان اسفار خمسه را از خود موسی ( ع ) و تألیف آنرا در حدود قرن پانزدهم ق. م. می دانند، ولی دانشمندان بر خلاف تاریخ تألیف آنها را مدتی طویل پس از موسی می شمرند. "تورا" یا "اسفار خمسه" معروف به شریعت حضرت موسی است. ۱ - سفر تکوین یا پیدایش؛ در اینجا داستان آفرینش جهان و سلسلةالنسب انسان، سرگذشتی از آدم و حوا، نوح، ابراهیم، لوط، اسماعیل، اسحاق، یعقوب و فرزندان اوست و با سرگذشت مرگ حضرت یوسف علیه السلام به پایان می رسد. ۲ - سفر خروج؛ در اینجا مطالبی، چون ماجرای بردگی بنی اسرائیل در مصر، تولد و پیامبری حضرت موسی ( ع ) ، خروج بنی اسرائیل از مصر و سرگردانی آن ها در بیابان است. در این سفر خروج، احکام بسیاری گفته شده و اعطای ده فرمان یا «احکام عشره» به حضرت موسی ( ع ) در همین بخش است. ۳ - سفر لاویان؛ شامل احکام دینی و شرعی و آداب و قواعدی است که درواقع به منزله کتاب راهنمای کاهنان بنی اسرائیل از «سبط لاوی» آداب عبادت در معبد و حدود طهارت و پاکی و اوقات مقدس و اعیاد خاص است. ۴ - سفر اعداد؛ شامل مسافرت بنی اسرائیل در دشت ( بیابان ) و حوادثی که بین راه مصر و سرزمین موعود بر این قوم گذشت و فتح اراضی کنعان است. ۵ - سفر تثنیه؛ تکرار شرایع و مقررات و فرمان های اسفار قبلی از زبان حضرت موسی ( ع ) خطاب به بنی اسرائیل به طور اختصار و تعیین یوشع به عنوان رهبر بنی اسرائیل و درنهایت، درگذشت حضرت موسی ( ع ) پیغمبر است و، چون تکرار احکام و گزارش های قبلی است، گاه آن را «تکرار تورات» یا «تورات مکرر» گویند. در سنت یهودیت و مسیحیت، تورات را به موسی ( ع ) نسبت می دهند ولی چنین برداشتی ندارند که عین الفاظ تورات، وحی الهی است؛ لذا از این نظر با مسلمانان فرق دارند، زیرا مسلمین تورات تحریف نشده را عین وحی الهی می دانند. سفر (داستان بلند). سفر عنوان داستان بلندی به قلم محمود دولت آبادی می باشد، دولت آبادی نگارش این داستان را در سال ۱۳۴۵ انجام داده است. سفر اولین بار در سال ۱۳۴۷ منتشر شد، دولت آبادی در سال ۱۳۵۲ این داستان را بازنویسی کرد و توسط انتشارات گلشایی برای بار دوم منتشر شد. بر اساس این داستان فیلم زمستان است به کارگردانی رفیع پیتز ساخته شده است. سفر (فیلم ۱۹۶۷). سفر ( انگلیسی: The Trip ) فیلمی به کارگردانی راجر کورمن و نویسندگی جک نیکلسون با بازی پیتر فوندا و دنیس هاپر می باشد که در سال ۱۹۶۷ منتشر شد. سفر (فیلم ۱۹۷۰). سفر ( انگلیسی: Safar ) یک فیلم به کارگردانی آسیت سن است که در سال ۱۹۷۰ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به راجش خانا، شارمیلا تاگور، و فیروز خان اشاره کرد. سفر (فیلم ۱۹۷۴). سفر ( ایتالیایی: Il viaggio ) یک فیلم به کارگردانی ویتوریو دسیکا است که در سال ۱۹۷۴ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به سوفیا لورن، ریچارد برتون، و ایان بانن اشاره کرد. سفر (فیلم نروژی ۲۰۲۱). سفر ( انگلیسی: The Trip ) یک فیلم اکشن - کمدی نروژی محصول سال ۲۰۲۱ به کارگردانی تومی ویرکولا با بازی اکسل هنی، نیلس اوله اوفته برو و نومی راپاس است. اولین نمایش این فیلم در ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۱ در نروژ انجام شد و در سپتامبر همان سال در گروه فستیوال فست ظاهر شد. در ۱۵ اکتبر ۲۰۲۱ به صورت بین المللی منتشر شد و برای پخش در نتفلیکس در دسترس است. داستان زوج نافرجامی که برای برقراری ارتباط مجدد به یک کلبه دور افتاده می روند. اما هر کدام قصد کشتن یکدیگر را دارند. اما قبل از اینکه آنها بتوانند برنامه های خود را اجرا کنند، مهمانان ناخوانده ای برایشان و با خطر بیشتری روبرو می شوند. در وب سایت جمع آوری نقد راتن تومیتوز بر اساس نظرات ۱۲ منتقد امتیاز ۹۲ درصدی دارد. سفر (فیلم هندی ۲۰۲۱). سفر ( انگلیسی: Trip ) یک فیلم علمی تخیلی هندی به زبان تامیلی که در سال ۲۰۲۱ اکران شد. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی دنیس مانجونات ساخته شده است. یوگی بابو، کاروناکاران و سوناینا نقش های اصلی فیلم را بازی می کنند. این فیلم از فیلم های هالیوودی تاکر و دیل در برابر شیطان و پیچ اشتباه الهام گرفته است. فیلم سفر در ۵ فوریه ۲۰۲۱ در سینماها اکران شد و با انتقادات مختلف منتقدان روبرو شد. دوستان گروهی لیدی ( سوناینا ) و ویکرام ( پراوین کومار ) سفری را در یک جنگل انبوه آغاز می کنند. آنها سرانجام با دو غریبه آژگان ( یوگی بابو ) و آموتان ( کاروناکاران ) آشنا می شوند و آنها را به عنوان قاتلان سریالی به اشتباه درک می کنند. اما قاتلان واقعی افراد دیگری هستند. • یوگی بابو در نقش ازهگان ( نجار ) • کاروناکاران در نقش آموتان ( نقاش ) • سوناینا در نقش لیدی ( پاپی ) • پراوین کومار در نقش ویکرام • راجندران به عنوان بازرس آنجا پولی ( حضور افتخاری ) • کالوری وینوت در نقش جیمز • نانسی جنیفر در نقش جنی • آتولیا چاندرا در نقش سامرین • «پانروم سرگرم کننده» سیدهو در نقش دیوید • وی جی راکش در نقش شیوا • لاکشمی پریا در نقش میرا • راجش شیوا در نقش رضوان • ماک مانی • ساتیش • نیتو موسیقی متن فقط یک آهنگ داشت که توسط سیدو کومار ساخته شده است. تایمز هند نوشت: «به طور کلی، این فیلم که به طور شایسته ای فیلمبرداری شده است، ممکن است برای کسانی که الهام های هالیوودی آن را ندیده اند، بسیار جالب به نظر برسد، اما حتی پس از آن، این سفری است که باید با احتیاط انجام شود. » بایندوود نوشت: «فیلم سفر به شدت نامزدی را از دست می دهد، اما سبک بی نظیر داستان نویسی دنیس مانجونات تازه است. » سایف آن را «هیجان انگیز زیر متوسط جنگل» نامید.
معنی کلمه سِفر در دانشنامه آزاد فارسی
سَفَر اصطلاحی عرفانی. عارفان توجّه قلب سالک به سوی مقصود را سَفَر می خوانند. این امر یکی از ارکان تصوف است و مشایخ صوفیه برای آن اهمیت و آداب و شرایط خاصی قائل بودند. در این سفر، مسافر: قلب سالک، مقصدِ سفر: قرب به حضرت حق، راهنمای سفر: شیخِ سالک، و مرکبِ سفر: بدن سالک است. در این میان، سرعت سیر و نیز نهایتی که سفر در آن متوقّف می شود، گذشته از استعداد ذاتی سالک بستگی تمام به کیفیّت سلوک و توانایی شیخ دارد. از این رو، شماری از سالکان در مدّتی کوتاه به نهایت سیر می رسند، و شماری دیگر نیز پس از سال های طولانی سلوک، باز در نخستین مراحل متوقّف می شوند. سالک چه مبتدی و چه منتهی، هرگز نباید دست از انجام فرامین شریعت بردارد. عارفان، معمولاً اسفار را بر چهار قسم بنیان می نهند، هرچند در چگونگی و نام گذاری این اسفار اربعه، اختلاف دارند.
معنی کلمه سِفر در دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] سفر عبارت است از خارج شدن از محل زندگی به قصد پیمودن مسافتی خاص که موجب قصر نماز و افطار روزه گردد. مقابل آن، حَضَر قرار دارد. از احکام آن در بابهای صلات، صوم، حج، نکاح و مضاربه سخن گفته اند. سفر موضوع احکام تکلیفی پنج گانه واجب، حرام، مستحب، مکروه و مباح قرار گرفته است. ← سفر واجب سفر با شرایطی موجب قصر نماز و افطار روزه می شود. بین دو اثر یاد شده تلازم وجود دارد؛ بدین معنا که هرجا نماز قصر شود روزه نیز افطار می شود. عکس آن نیز چنین است؛ مگر مواردی خاص که از این قانون کلّی استثنا شده است. شرایط قصر سفر با شرایط زیر موجب قصر نماز می شود؛ یعنی نمازهای چهار رکعتی (ظهر و عصر و عشا) دو رکعت خوانده می شوند. ← مسافت ... [ویکی الکتاب] معنی سَفَرٍ: سفر معنی صُفْرٌ: زرد معنی أَسْفَاراً: کتابها (جمع سِفر، کلمه سَفر - به فتح سین و سکون فاء - به معنای پردهبرداری است که البته در خصوص اعیان استعمال میشود ، مانند سفر عمامه یعنی برداشتن عمامه از سر ، و سفر خمار یعنی برداشتن نقاب از صورت و سِفر - به کسر سین و سکون فاء - به معنای کتابی است ک... معنی ضَرَبُواْ فِی ﭐلْأَرْضِ: سفر کردند (بر زمین گام زدند) معنی لَا یَسْتَثْنُونَ: استثناء نمی کنند - ان شاء الله نمی گویند (کلمه استثناء که مصدر فعل یستثنون است ، به معنای این است که بعضی از افراد کل را از حکم کل کنار بگذاریم ، و نیز به معنای گفتن کلمه ان شاء الله در هنگام وعده قطعی و یا هر سخن قطعی دیگر است ، و اگر این کلمه را هم... معنی تَحْمِلَهُمْ: تا مرکبشان دهی - تا وسیله سفر به آنان بدهی (کلمه حمل به معنای این است که به کسی مرکبی از قبیل اسب و یا شتر و امثال آن بدهی ،و "حمله ، یحمله ، حملا " معنایش این است که فلانی به فلان کس مرکبی داد که بر آن سوار شود ، شاعر عرب گفته است : ألا فتی عنده خفا... ریشه کلمه: سفر (۱۲ بار) (بر وزن فلس) پرده برداشتن و آشکار کردن (مجمع)راغب گوید: «السفر: کشف الغطاء... سفر العامة عن الرأس و الخمار عن الوجه» مسافرت را از آن جهت مسافرت گویند که اخلاق مردم در آن آشکار میشود طوری که در غیر آن آشکار نمیشود (مجمع ذیل آیه 184 بقره). . جمع سفر اسفار است مثل . سِفْر (به کسر س) کتاب و نامه است که حقائق و مطالب را روشن و آشکار میکند جمع آن اسفار است . چنانکه راغب گفته است. طبرسی نیز علت را چنین بیان فرموده. سفیر به معنی فرستاده و نماینده است راغب علت تسمیه آن را کشف و ازاله وحشت از بین قوم میداند و آن فعیل به معنی فاعل است. ولی ظاهراً علت تسمیه همان اظهار و کشف مطالب باشد که سفیر مطالب را اشکار میکند جمع آن سفراء است مثل فقیه و فقهاء و آن را مصلح میان قوم گفتهاند. سافر به معنی کاتب و نویسنده است جمع آن سفره مثل . اسفار (به کسر الف) روشن شدن و آشکار گشتن است . قسم به صبح آنگاه که روشن و اشکار شود . چهره هائی در آن روز روشن اند. خندان و شادمان. (اللهم اجعلنا منهم). * . مراد از «سَفَرَةٍ کِرامٍ بَرَرَةٍ» نویسندگان محترم مطیع کدام اند؟ و «صُحُف» چیست ؟ گفتهاند مراد ملائکه نویسندهاند که آمده . و نیز گفتهاند: سفیران وحی و پیامبرانند. و ایضاً از قتاده نقا شده که: قارئان قرآن اند آنانکه قرآن را میخوانند و مینویسند. هکذا درباره «صُحُغ» گفتهاند: مراد لوح است. میشود این قول را به آیه . تأیید کرد و نیز گفتهاند مراد کتاب پیامبران سلف است. به این قول نیز میشود بعضی از آیات را شاهد آورد که بیان میدارند قرآن در نامه پیشینیان بوده است مثل . و نحو . بعید نیست صحف همان نامهها باشد که قرآن را در آنها قهراً پاک و محترم بودند. لحتمال دیگر آن است که مراد از «صُحُف» قلوب و دلها و از «سَفَرَة» مفسران و نویسندگان باشدو توضیح آنکه درباره قرآن آمده . این ایه صریح است در اینکه قرآن در سینهها است و در سینهها نوشته شده پس سینهها صحیفههای مخصوصی است در جای دیگر آمده . قبها صحیفههای کتابت ایمان اند. سینه هائیکه در آنها قرآن نوشته شده، محترمند، بلند مرتبهاند، پاکند «فی صُحُفٍ مُکَرَّمَةٍ. مَرْفُوعَةٍ مُطَهَّرَةٍ» نکره آمدن «صُحُف» نیز این سخن را ت.یید میکند. با دست چه کسانی قرآن در این سینه نوشته شده و میشود؟ با دست نویسندگانی که محترمند. مطیع اند. باید توجّه کرد متعلّق باء در «بِاَیْدی سَفَرَةٍ» چیست؟ ممکن است متعلّق آن «مَرْفُوعَةٍ» و یا سبب است یعنی: آیات قرآن تذکره است. هر که خواهد آن را یاد گیرد. آن تذکره در سینههای محترم، و الامقام، و پاک است و با دست نویسندگان محترم و طاعت پیشه نوشته شده است. آنها اند که در طول قرون به نوشتن و خواندن و تفهیم قرآن پرداختهاند و چون نوشتن در قلوب بوسیله گفتن و غیره میشود میشود لذا «بِاَیْدی سَفَرَةٍ» به همه راههای تفهیم شامل است خواه بوسیله نوشتن باشد یا خواندن و یا غیره. در تفسیر برهان از حضرت صادق علیه السلام نقل شده که «سَفَرَةٍ کِرامٍ بَرَرَةٍ» امامان اند علیهم السلام. البته آن بزرگواران در تفهیم قرآن و نوشتن آن در دلها سهم به سزائی دارند چنانکه امیر المؤمنین علیه السلام پس از رسول خدا صلی اللّه علیه و اله و سلم قرآن را مجدداً یک جا نوشت و روایات اهل بیت علیهم السلام در ترغیب به فرا گرفتن قرآن خارج از حدّ است چنانکه در کافی و وسائل نقل شده است. احتمال فوق از این جهت بیشتر تقویت میشود که آیات اوّل سوره با لحن ملامتآمیز به حضرت رسول صلی اللّه علیه و آله و سلم میگوید: چرا به آنانکه به قرآن بی اعتنااند و یاثروتمندان اند اعتنا میکنی و با آنکه برای پاک شدن قرآن را میخواهد توجّه نمیکنی و قیافه در هم میکشی؟ آنگاه میفرماید: چنین نکن قرآن تذکاریست هر که بخواهد یاد گیرد هر کس که باشد. ارباب تفسیر گفتهاند چند نفر از ثروتمندان و متنفذان مکّه نزد آن حضرت آمدند و او با ایشان به گرمی صحبت میکرد شاید ایمان بیاورند و سبب تقویت اسلام شوند. ابن امّ مکتوم که از مسلمانان و نابینا بود آمد و از آن حضرت قرآن خواست حضرت قیافه در هم کشید که مبادا اینان از آمدن او ناراحت شده و بروند و اسلام نیاورند. لذا این ایات آمد و آن حضرت را از این کار منع کرد. از این مطلب میتوان فهمید که آن حضرت درباره پیشرفت اسلام خائف بوده و با جلب آنان میخواسته دین پیشرفت کند لذا خدا برای تسلّی قلب شریف او فرموده: همه در این قرآن یکسان اند وانگهی قرآن بوسیله نویسندگان محترم در قلبهای پاک جا خواهد گرفت نه تهنا از بین نخواهد رفت بلکه روز افزون خواهد بود و تو در ترویج قرآن به همه با یک نظر نگاه کن تا هر که بخواهد از آن استفاده کند اعمّ از آنکه قوی باشد یا ضعیف.
معنی کلمه سِفر در ویکی واژه
(همدانی، نگارش گویشنما) سفر
جملاتی از کاربرد کلمه سِفر
شه حسامالدین که نور انجمست طالب آغاز سِفر پنجمست
قیدار یکی از اسامی است که سِفر پیدایش در تَنَخ به عنوان فرزندان اسماعیل پسر ابراهیم ذکر کردهاست.
این نام تاکنون در هیچ متنی دیده نشدهاست، اما ترجمههای چینی اثر نشان میدهد که این کتاب در فارسی میانه غربی «رازان» (جمع راز) نام داشتهاست. ابن ندیم در الفهرست نام کتاب را سِفرالاسرار آورده و عنوان ۱۸ فصل آن را ذکر کردهاست، اما این مطلب هیچ کمکی به شناسایی قطعات ایرانی نمیکند. یعقوبی در تاریخ خود، گفتهاست که مانی در سفرالاسرار به آیات انبیاء طعنه زدهاست. بیرونی در فهرست کتب محمد بن ذکریا رازی میگوید که به مطالعه سفرالاسرار علاقهمند شده و مدت چهل و اندی سال در آرزوی بهدست آوردن آن بوده و وقتی آن را به دست آورده، دربردارنده «هذیانِ بَحت و هجرِ محض»[پانوشت ۲] یافتهاست.
تاکنون هیچ متنی از این اثر به زبانهای ایرانی شناخته نشدهاست. عنوان اصلی این کتاب در یک متن سغدی (به نقل از متنی به فارسی میانه) «سمیتیها»[پانوشت ۱] آمدهاست. در منابع گوناگون از جمله متون قبطی و چینی و عربی و فارسی، ترجمه این عنوان ذکر گردیدهاست. ابن ندیم در الفهرست، این کتاب را سِفرالاحیاء، بیرونی در آثارالباقیه و ماللهند و یعقوبی در تاریخ خود، کنزالاحیاء نامیدهاند. بیرونی در ماللهند، مطلبی از این کتاب را، دربارهٔ جنسیت فرشتگان، نقل کردهاست و یعقوبی آوردهاست: مانی در این کتاب به توصیف آنچه از پاکی نور و آنچه از فساد تاریکی در روح وجود دارد، میپردازد و کارهای پست را به تاریکی نسبت میدهد.
این نام تاکنون در هیچ متنی دیده نشدهاست، اما ترجمههای چینی اثر نشان میدهد که این کتاب در فارسی میانه غربی «رازان» (جمع راز) نام داشتهاست. ابن ندیم در الفهرست نام کتاب را سِفرالاسرار آورده و عنوان ۱۸ فصل آن را ذکر کردهاست، اما این مطلب هیچ کمکی به شناسایی قطعات ایرانی نمیکند. یعقوبی در تاریخ خود، گفتهاست که مانی در سفرالاسرار به آیات انبیاء طعنه زده است. بیرونی در فهرست کتب محمد بن زکریاء رازی میگوید که به مطالعه سفرالاسرار علاقهمند شده و مدت چهل و اندی سال در آرزوی بهدست آوردن آن بوده و وقتی آن را به دست آورده، دربردارنده هذیانِ بَحت (خالص) و هجرِ (پریشانگویی) محض یافتهاست.
•از او تا کنون بیش از یکصد مقاله و کتاب[نیازمند منبع] در موضوعات مختلف فلسفی، عرفانی، حقوقی و فقهی به چاپ رسیدهاست. کتابهای قدرت و مشروعیت، سِفر عشق، تاملات فلسفی، رنج بیپایان و مدخل قرآن از آن جمله میباشند.
سِفر پیدایش در عبری בראשית نامیده میشود که به معنای «در آغاز» است. «در آغاز» نخستین واژگان خود کتاب هستند. اینگونه نامگذاری در خاورمیانهٔ باستان رایج بودهاست؛ مثلاً انوما الیش، افسانهٔ آفرینش بینالنهرینی، نامش را از اولین لغات متنش دارد. «پیدایش» (جنسیس در یونانی) نام مسیحی این کتاب است که ترجمهٔ لغت عبری «طوله دوت» به معنای «داستان» یا «ثبت» است. با این حال، نامگذاری کتاب بدین عنوان ریشهٔ مسیحی ندارد، چراکه ترجمهٔ یونانی هفتادگانی تَنَخ هم کتاب را پیدایش نام دادهاست. «سِفر پیدایش» واقعاً دربارهٔ پیدایش است: پیدایش جهان، پیدایش فرهنگ و پیدایش قوم اسرائیل.
تا کنون هیچ متنی از این اثر به زبانهای ایرانی شناخته نشدهاست. عنوان اصلی این کتاب در یک متن سغدی (به نقل از متنی به فارسی میانه) «سمیتیها»[پانوشت ۱] آمدهاست. در منابع گوناگون از جمله متون قبطی و چینی و عربی و فارسی، ترجمه این عنوان ذکر گردیده است. ابن ندیم در الفهرست، این کتاب را سِفرالاحیاء، بیرونی در آثارالباقیه و ماللهند و یعقوبی در تاریخ خود، کنزالاحیاء نامیدهاند. بیرونی در ماللهند، مطلبی از این کتاب را، دربارهٔ جنسیت فرشتگان، نقل کردهاست و یعقوبی آوردهاست: مانی در این کتاب به توصیف آنچه از پاکی نور و آنچه از فساد تاریکی در روح وجود دارد، میپردازد و کارهای پست را به تاریکی نسبت میدهد.