تفنن

تفنن

معنی کلمه تفنن در لغت نامه دهخدا

تفنن. [ ت َ ف َن ْ ن ُ ] ( ع مص ) نوع نوع شدن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ). گونه گونه شدن. ( دهار ) ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). تنوع فنون چیزی. ( از اقرب الموارد ). || شاخ در شاخ شدن. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). || چون شاخ لرزان شدن کسی. || گونه گونه سخن گفتن و از هرگونه سخن گفتن. ( از اقرب الموارد ). || در فارسی زبانان امروزین ، تفرج و تماشا و وقت گذرانی و بازی و لهو و لعب. کردن کاری از روی هوا و هوس. ( از ناظم الاطباء ).

معنی کلمه تفنن در فرهنگ معین

(تَ فَ نُّ ) [ ع . ] (مص ل . ) ۱ - گوناگون شدن . ۲ - به سرگرمی های مختلف مشغول شدن .

معنی کلمه تفنن در فرهنگ عمید

۱. به بازی و کارهای گوناگون سرگرم شدن.
۲. [قدیمی] گونه گونه شدن، گوناگون شدن.
۳. [قدیمی] کاری یا هنری را به طرزهای گوناگون انجام دادن.

معنی کلمه تفنن در فرهنگ فارسی

گونه گونه شدن، گوناگون شدن، باکارهای گوناگون، سرگرم شدن، کاریاهنربطرزگوناگون انجام دادن
۱ -( مصدر ) گوناگون شدنگونه گونه گشتن . ۲ - امری را بطرق مختلف انجام دادن . ۳- ببازی ها و تفریحات گوناگون مشغول شدن. ۴ - ( اسم ) سرگرمی متنوع . جمع : تفننات .

معنی کلمه تفنن در دانشنامه عمومی

سَرگَرمی یا تَفَنُّن به فعالیت هایی گفته می شود که در آن توجه مخاطبان یا شرکت کنندگان به موضوعی یا کنشی سرگرم کننده جلب می شود. به کسی که این کار را انجام می دهد، سرگرمی ساز می گویند.
نمونه های تفنن و سرگرمی از این دستند:
• پویانمایی
• شرط بندی
• گپ زدن
• سیرک
• رقص
• می گساری
• شکار
• گیشا
• خنداندن ( کاری که دلقک ها، کمدین ها، جوک گوها، یا وبگاه های اینترنتی شوخی آمیز می کنند )

معنی کلمه تفنن در ویکی واژه

hobby
گوناگون شدن.
به سرگرمی‌های مختلف مشغول شدن.

جملاتی از کاربرد کلمه تفنن

شهنشهی که به حصر مدایحش نرسد خرد اگر متفنن شود به جمع فنون
در بر ماه ببین آینه و آب جدار که چسان خود متفنن شود از یک خورضو
سکس تفننی ممکن است گونه‌ای از هم‌خوابگی یک‌شبه باشد. سکس تفننی معانی متفاوتی دارد، برخی سکس تفننی «انجام هرکاری جز مقاربت (سکس دخولی)» می‌دانند. دلیل آن نیز پیشگیری از باردارشدن یا مبتلا شدن به بیماری‌های مقاربتی است.
وی مدتی هم نایب رئیس انجمن قلم بود و علاوه بر نشریاتی که در جوانی خویش سردبیری یا اداره کرده بود، مدت‌ها مدیریت مجلهٔ حکومت متحدهٔ جهانی را نیز بر عهده داشت. همچنین او از پایه‌گذاران کمیته بهداشت روانی به‌شمار می‌آید. گاهی برحسب تفنن شعر هم می‌سرود. از ابراهیم خواجه‌نوری یک پسر باقی ماند که تمام زندگی‌اش را در خارج از ایران و در کنار همسر مطلقه خواجه نوری زندگی کرد.
خسرو دهلوی - رحمه الله تعالی - در شعر متفنن است، قصیده و غزل و مثنوی را ورزیده و همه را به کمال رسانیده، تتبع خاقانی می کند، هرچند در قصیده به وی نرسیده اما غزل را از وی گذرانیده.
دم نزع ایران کند با تفنن به تقلیل تکثیر رأی آزمونی
یکی دل می‌برد بهر تمتع یکی سر می‌برد بهر تفنن
این به جان کندن و آن یک به تفنن رقاص داد از دست خواص
تا شود در تفنن تو پدید معنی لذت لکل جدید
ابوالحسن در نقاشی تفنن داشته و این کار پیشهٔ وی نبوده است. چنان‌که خود نوشته است، ده سال در پی فراگرفتن رموز نقاشی سعی و کوشش داشته و آنگاه در پی کسب دانش دبیری شده در سلک دبیران و منشیان دربار درآمده، ولی تا پایان عمر دست از نقاشی نکشیده است. او از تابلوهای نقاشان معروف رُمی کُپی می‌کرده و در صورت‌سازی، شبیه‌نگاری و رنگ و روغن نیز اُستاد بوده.
همچنین این داروها می‌توانند دارای اثرات توهم‌زا باشند برای همین مورد استفاده تفننی نیز قرار می‌گیرند.
بعضی متفنن اند که بر جمیع این اقسام شعر گفته اند و بعضی از آن قبیل اند که میل ایشان به بعضی ازین اقسام بیشتر بوده است چون متقدمان که اهتمام ایشان به قصاید بوده است در مدایح و مواعظ و غیر آن و اهتمام بعضی به مثنوی به خلاف متأخران که سخنان اکثر بر طریق غزل واقع شده است و عدد این طایفه از حد و حصر بیرون است و ذکر تفاصیل ایشان از قاعده احاطه متجاوز، لاجرم بر ذکر چندی از مشاهیر ایشان اقتصار کرده می شود.
به می مصالحه کردیم چشمه کوثر برو به کار خود ای واعظ تفنن جور!
اواسط دههٔ ۱۹۶۰ میلادی و درحالی‌که بیش از دو دهه از پایان جنگ جهانی دوم سپری می‌شد، جریانی موسوم به ضد فرهنگ در کشور انگلستان آغاز شد و سپس به آمریکا نیز سرایت کرد. گروهی از جوانان خواهان آزادی بیشتری بودند؛ برخی روش هیپی‌گری را برگزیدند و برخی دیگر به شکل زیر زمینی فعالیت می‌کردند. گروه‌های زیر زمینی شامل جوانانی مخالف جنگ و طرفدار موسیقی راک اند رول بودند که غالباً به مصرف تفننی مواد مخدر تمایل داشتند. در همان دوران بحث آزادی همجنس‌گرایان و دفاع از حقوق زنان نیز مطرح شده بود. سان فرانسیسکو در آن زمان مهد ضدفرهنگ در آمریکا بود.
از شاخص‌ترین داروهای که مورد مصرف تفننی قرار می‌گیرند می‌توان به کتامین، فن سیکلیدین، گاز خنده اشاره کرد
به‌گزارش محمد گلندام، حافظ چنان به «تجسس دواوین عرب» مشغول بوده که به گردآوری اشعار خویش توجهی نداشته‌است. افزون بر تسلط حافظ بر ادب فارسی، شواهدی نیز نشان‌دهندهٔ آگاهی قابل توجه وی از زبان و ادب عربی است. او با اینکه شاعری عربی‌سرا نیست و سروده‌های عربی‌اش از سر تفنن است، اما ۲۴ غزل و قطعهٔ مُلَمَّع دارد که نشان‌دهندهٔ آشنایی وی با دیوان‌های شاعران نامدار عرب مانند امرؤالقیس، عمرو بن کلثوم، کعب بن زهیر، حسّان بن ثابت، ابونواس، ابوتمام، بحتری، متنبی و بسیاری دیگر است. نیز یادگیری و آموزش کشاف زمخشری نیز این آشنایی را تأیید می‌کند. نیز ظاهراً این بهره‌گیری از دیوان‌های عربی بیشتر در حوزهٔ لفظ و مضمون بوده‌است.
امروزه در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، میان جوانان گرایش به سکس تفننی وجود دارد. رابطه جنسی تفننی نوع خاصی از رابطهٔ جنسی (دخولی یا غیر دخولی) خارج از ارتباطات عاشقانه است.