افخمی

معنی کلمه افخمی در ویکی واژه

اَ خَ
وابسته به افخم. نام خانوادگی ایرانی

جملاتی از کاربرد کلمه افخمی

ایران یکی از بالاترین آمارهای مرگ بر اثر آنفلوانزای اسپانیایی را داشت. بر اساس یک تخمین، بین ۹۰۲٬۴۰۰ تا ۴٬۴۳۱٬۰۰۰ یا ۸٪ تا ۲۲٪ از کل جمعیت ایران بر اثر این بیماری کشته شدند. به نوشته امیراصلان افخمی بر خلاف دیگر جاهای زمین که بیشتر قربانیان شهرنشین بودند، در ایران این بیماری در روستاها بیشتر قربانی گرفت. شرایط اجتماعی (مهمترین دلیل)، قحطی، اعتیاد به تریاک، مالاریا، خشک‌سالی، احتکار، فساد و ناکارآمدی دولت، توسعه‌نیافتگی، و کم‌خونی از دلایل گسترش آنفلوانزای اسپانیایی در ایران بودند.
وحید دستجردی تنها وزیر بهداشت زن در تاریخ ایران بوده و تا کنون تنها زنی است که در تاریخ حکومت جمهوری اسلامی ایران به مقام وزارت رسیده است. همچنین پس از فرخ‌رو پارسا و مهناز افخمی، وحید دستجردی سومین زن نیز در تاریخ ایران است که وزیر شده است.
او در برنامه زنده هفت، در گفت‌وگو با بهروز افخمی دربارهٔ زنان سینماگری که از خیزش ۱۴۰۱ ایران حمایت کرده بودند گفت «بعضی از زنان سلبریتی، یائسه شدن را تقصیر جمهوری اسلامی می‌دانند، و تا سن‌شان از ۵۰ سال می‌رود بالا، روسری‌شان را بر می‌داند و فحش به جمهوری اسلامی می‌دهند.»
آذر، شهدخت، پرویز و دیگران فیلمی به کارگردانی بهروز افخمی است. این فیلم در سی و دومین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت دو سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه گردید.
بهروز افخمی نیز فیلم فرزند صبح زندگی خمینی را به تصویر می‌کشد که بخش عمده فیلم مربوط به دوران پیش از هفت سالگی وی است. مراحل تهیه این فیلم تاکنون بارها به دلایل مختلف به تعویق افتاده‌است.
احمد افخمی سیاست‌مدار ایرانی بود، که در دوره هجدهم مجلس شورای ملی و دوره نوزدهم مجلس شورای ملی بعنوان نماینده زنجان و دوره بیستم و دوره بیست و یکم بعنوان نماینده ابهر در مجلس شورای ملی حضور داشت.