استریل

معنی کلمه استریل در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ فر. ] (ص . ) بی ثمر، بی بار، عقیم ، نازا، سترون (فره )، عاری از میکروب .

معنی کلمه استریل در فرهنگ عمید

ویژگی چیزی که با وسایل مخصوص میکروب هایش را کشته باشند، عاری از میکروب، ضدعفونی.

معنی کلمه استریل در فرهنگ فارسی

بی ثمر، بی میوه، بی بار، بی بر، عقیم، نازا، سترون، عاری ازمیکروب

معنی کلمه استریل در ویکی واژه

بی ثمر، بی بار، عقیم، نازا، سترون (فره)
، عاری از میکروب.

جملاتی از کاربرد کلمه استریل

بسیاری از اتوکلاوها برای استریل کردن تجهیزات و لوازم مورد استفاده قرار می‌گیرند که با قرار دادن آن‌ها به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه (بسته به حجم بار و محتویات) در معرض بخار اشباع ۱۲۱ درجه سلسیوس (۲۴۹ درجه فارنهایت) این کار انجام می‌شود.
در حوزه کشت بافت، آگار به وفور همراه با ترکیب مواد غذایی و ویتامین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و امکان جوانه زنی را در پتری دیش و تحت شرایط استریل فراهم می‌کند.
در بالغین و کودکان: یک قطره از محلول یا قطرهٔ استریل چشمی، ۳ تا ۴ بار در روز داخل چشم چکانده می‌شود. در صورت لزوم به دفعات بیشتر نیز می‌توان از این دارو بهره برد. در برخی منابع قید شده که از این قطره تا حداکثر سی روز (یک ماه) می‌توان استفاده کرد.
هر روش، دارای مزایا و معایبی است، مثلاً روش تزریقی، اغلب دردناک است و فراهم نمودن شرایط استریل گاه دشوار، ولی روشی مطمئن است.
از مهم‌ترین کاربردهای دیگر پرتو گاما در پزشکی می‌توان به استریلیزاسیون تجهیزات پزشکی مانند سرنگ که قابل استریل شدن در دمای بالا نیستند اشاره کرد.
از پتو و حوله و دیگر پوشش‌های پرزدار استفاده نکنید. مناسب‌ترین پوشش گاز استریل است.
در سال ۱۹۰۱ فردی به نام مارتا لوسی از بوستون وظایف کارشناسان اتاق عمل را توصیف و به گفتار وی، کارشناسان اتاق عمل باید با فراگیری اصول ضدعفونی در محیط استریل، در مراقبت از وسایل جراحی دقت زیادی را به کار برند.
-تمیز یا ضدعفونی‌کننده یا استریل‌کننده وسایل یا محیط برای اهداف پزشکی
مرکز رشد فناوری سلامت جهرم، یکی از مراکز رشد سلامت کشور است که زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی جهرم فعالیت داشته و ۱۳ شرکت مرتبط با حوزه سلامت در آن فعالیت می‌کنند. مرکز استریل و اتاق تمیز تجهیزات پزشکی جنوب کشور تحت پوشش این مرکز در جهرم هستند.
از روش پردازش پرتو الکترونی برای پرتوافکنی به مواد جهت تغییر ویژگی‌های فیزیکی یا استریلیزه کردن محصولات غذایی و پزشکی استفاده می‌شود.