استقرایی

معنی کلمه استقرایی در فرهنگستان زبان و ادب

{inductive} [ریاضی] مربوط به استقرا

معنی کلمه استقرایی در ویکی واژه

مربوط به استقرا.

جملاتی از کاربرد کلمه استقرایی

این روش نوشتن توابع بازگشتی/ اثبات‌های استقرایی، طبیعی تر از اعمال اصل‌های استقرایی خام است. در آگدا، تطابق الگوی وابسته تایپ شده، از اصول ابتدایی زبان است. زبان اصلی فاقد اصول استقرا/بازگشت است که تطابق الگو به آن ترجمه می‌شود.
با این حال، وبر به عنوان یک غیر اثبات‌گرا به دنبال روابطی بود که به اندازه روابطی که دانشمندان علوم طبیعی دنبال می‌کردند، «تاریخی، تغییرناپذیر یا تعمیم‌پذیر»: 241  نیستند. جامعه‌شناس آلمانی، فردیناند تونیس با کار خود در مورد «گمنشافت و گزلشافت» یعنی اجتماع و جامعه. تونیس خط مشخصی بین قلمرو مفاهیم و واقعیت کنش اجتماعی مشخص کرد: اولی را باید بدیهی و به شیوه ای قیاسی («جامعه‌شناسی محض») بررسی کرد، در حالی که دومی به صورت تجربی و استقرایی («جامعه‌شناسی کاربردی»).
عقاید مختلفی دربارهٔ این دو نوع دانش وجود دارد و رابطه بین آن‌ها یکی از قدیمی‌ترین مسایل فلسفه مدرن است. به اصطلاحات مرتبط قیاسی/استقرایی، گزاره تحلیلی-گزاره ترکیبی، وجوب/امکان رجوع کنید.
روش علمی براساس استدلال استنتاجی و استقرایی انجام می‌شود. استقرا به معنای رسیدن از جزء به کل است و با استفاده از معلومات جزئی و داده‌های تجربی، حکم کلی استخراج می‌شود. استنتاج نیز به معنای رسیدن از کل به جزء است و براساس نظریه‌های موجود فرضیه‌ها ساخته می‌شوند و با آزمون فرضیه‌ها، نتایج تحقیق روشن می‌شود. استدلال استنتاجی و استقرایی در تجزیه و تحلیل داده‌ها و در روش علمی نقش مهمی دارند.
با این حال، به وضوح ساده‌تر است و با حذف تعریف استقرایی توابع
این روش نوشتن توابع بازگشتی/ اثبات‌های استقرایی طبیعی تر از اعمال اصول استقرایی خام است. در آگدا، تطابق الگوی وابسته تایپ شده، از اصول ابتدایی زبان است. زبان اصلی فاقد اصول استقرا/بازگشت است که تطابق الگو به آن ترجمه می‌شود.
استفاده از انواع داده‌های استقرایی، راه اصلی تعریف انواع داده‌ها در آگدا است که مانند انواع داده‌های جبری در زبان‌های برنامه‌نویسی غیر وابسته به تایپ است.