اصلاح کردن

معنی کلمه اصلاح کردن در لغت نامه دهخدا

اصلاح کردن. [ اِ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) مرمت کردن و تعمیر نمودن. ( ناظم الاطباء ). اشداء. تعمیر کردن بنا. هید. تهیید. ( منتهی الارب ). || جامه کهنه را وصله کردن. || تصحیح کردن عبارت. درست کردن مطلب. تهذیب کردن. مهذب کردن. || آشتی کردن. با هم بکنار آمدن. تراضی کردن.از یکدیگر راضی شدن. || اصلاح کردن میان قوم ؛ آشتی دادن آنان را. شعم. ( منتهی الارب ). || نظام و ترتیب دادن. نظم و نسق دادن امور. بسامان کردن کارها. درست کردن. بسامان آوردن :
سر سوار بزرگی که دست جاهش کرد
به تازیانه حشمت زمانه را اصلاح.مسعودسعد. || آسوده خاطر کردن کسی را. رفع کردن پریشانی حال کسی. الاَّم. اِعراب. ( منتهی الارب ) :
مشکل است اصلاح کردن خاطر رنجیده را.صائب ( از آنندراج ).مکن رقمزده کلک صنع را اصلاح
که خط ساخته بی بهره باشد از تحسین.؟ ( از آنندراج ). || اصلاح کردن ، بمعنی ستردن موی ، مصطلح مزیّنان است. ( از آنندراج ). کم کردن موی سر و صورت. مثال : دیروز دلاک آمد ریشم را اصلاح کرد. ( فرهنگ نظام ). در بیشتر شهرهای ایران در تداول فارسی زبانان ، ریش و موی را پیراستن. یا زدن و تراشیدن موی سر و ریش و بروت یا کوتاه کردن آنها :
بسعی ماشطه اصلاح زشت نتوان کرد
چنانکه شاهدی از روی خوب نتوان سود.سعدی ( طیبات ).

معنی کلمه اصلاح کردن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) مرمت کردن ترمیم کردن .

معنی کلمه اصلاح کردن در ویکی واژه

revisionare

جملاتی از کاربرد کلمه اصلاح کردن

التفات و مهربانی را عبث ضایع مکن مشکل است اصلاح کردن خاطر رنجیده را
قامت خم گشته را اصلاح کردن مشکل است راست نتوان کرد دیواری که مایل گشته است
در سال ۱۷۹۰ اصلاحات اساسی در ارتش بایرن بوجود آمد. ژنرال‌های توانا ارتش بایرن را بر اساس دیسیپلین فرانسوی اصلاح کردند و به زودی مدرن‌ترین ارتش در آلمان و اولین ارتشی در آلمان شد که شلاق زدن را لغو کرد. ارتش بایرن عمدتاً مبتنی بر خدمت سربازی اجباری بود.
از نظر تاریخی، آندرکات با فقر، و عدم توانایی جوانان برای انتخاب یک آرایشگر مناسب برای اصلاح کردن مو بوده‌است. از اوایل قرن بیستم تا دهه ۱۹۲۰ میلادی، افراد کم فروغ در میان مردان جوان طبقه کارگر به ویژه اعضای باندهای خیابانی محبوب بود. در گلاسکو میان سالهای جنگ، پسران مدل مویی را انتخاب می‌کردند که بلند باشد و در پشت و پهلوها بریده شود. همچنین با وجود خطر آتش‌سوزی، از موم پارافین زیادی برای نگه داشتن مو در جای خود استفاده شد. پیکی بلایندرز هم موهای خود را با این شکل اصلاح می‌کردند.
جودی بنسون در مصاحبه ای اظهار داشت که برای شروع آریل، نویسندگان فیلمنامه را چندین بار اصلاح کردند تا مطمئن شوند که آریل ارتباط خود را در زمینهٔ مدرن‌تر حفظ می‌کند. بنسون از آنها شکایت کرد که آریل را غیرقانونی نوشتند و به آنها پیشنهاد کرد که او را به ریشه‌هایش برگردانند.
زریاب برای نخستین بار تراشیدن ریش را در اسپانیای مسلمان قرن نهم میلادی رواج داد و همچنین تا زمان او زن و مرد موهای بلند و گیس داشتند. او اصلاح کردن به سبک امروزی را ابداع کرد و رواج آن در اسپانیا به بقیه اروپا سرایت کرد.
آن‌ها به سرعت در علم پیشرفت کردند و راه حل‌های درمانی و دارویی را توسعه دادند که درمان آن‌ها از یونانیان و هندی‌ها برتری یافت. به علاوه این پزشکان روش‌های علمی مردمان دیگر را اخذ کرده و با کشفیات خود آن‌ها را اصلاح کردند. آن‌ها قوانین پزشکی را با دقت شرح داده و آثار خود را ثبت کردند.
کی توان اصلاح کردن کار عاشق را سلیم خانهٔ ما از خرابی قابل تعمیر نیست
سید رسل صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «فاضل ترین صدقات، اصلاح کردن میان مردمان است» و حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمود که «صدقه ای که آن را خدا دوست دارد، اصلاح کردن میان مردم است، هرگاه فسادی میان ایشان واقع شود، و نزدیک کردن ایشان را به یکدیگر است، چون دوری و جدائی میانشان واقع شود» و به مفضل، وکیل خود فرمود که «هر گاه نزاعی میان دو نفر از شیعیان ما ببینی از مال من میان ایشان اصلاح کن» و به جهت وجوب اصلاح میان مردم است که دروغ گفتن در آن جایز است.
یک تصور غلط و رایج این است که گفتار درمانی را شاخه ای از روان‌شناسی می‌دانند که با صحبت کردن با مردم به اصلاح اختلالات رفتاری می‌پردازد. بسیاری این رشته را محدود به اصلاح کردن اختلالات تلفظ می‌دانند (مثلاً فردی که توانایی تلفظ حرف ر را ندارد).[نیازمند منبع]
از طریق این سه کتاب، اسپخو توانست عقاید دانشمندان اروپایی و آمریکایی مانند فیجو و یسوعیان ورنی و گوارا و دیگران را پیش برد. در نتیجه، بسیاری از راهنمایان دینی برنامه‌های آموزشی خود را اصلاح کردند. اسپخو به شبه روشنفکرانی که افکار شهروندان شهر کیتو را گمراه نموده و به افرادی که به واقع دانش داشتند بی اعتنایی می‌کردند، کینه می‌ورزید.
طی دوران رنسانس، نیکلاس کوپرنیک نظریه خورشیدمرکزی را با نام نظریه مرکزیت کوپرنیک یا برای سامانه خورشیدی (منظومه شمسی) پیشنهاد کرد. گالیلئو گالیله و یوهانِس کِپلِر پیشنهاد وی را گسترش دادند و آن را اصلاح کردند. گالیله تلسکوپ را اختراع کرد تا بتواند مشاهدات خود را به صورت دقیق تری انجام دهد.
زریاب برای نخستین بار تراشیدن ریش را در اسپانیای مسلمان قرن نهم میلادی رواج داد . همچنین تا زمان او زن و مرد موهای بلند و گیس داشتند . او اصلاح کردن به سبک امروزی را ابداع کرد و رواج آن در اسپانیا به بقیه اروپا سرایت کرد