ترومپت
معنی کلمه ترومپت در لغت نامه دهخدا

ترومپت

معنی کلمه ترومپت در لغت نامه دهخدا

ترومپت.[ ت ْ رُ پ ِ ] ( اِ ) ترنپت. رجوع به همین کلمه شود.

معنی کلمه ترومپت در فرهنگ معین

(تِ رُ پِ ) [ فر. ] (اِ. ) یکی از سازهای بادی شبیه سرنا و شیپور.

معنی کلمه ترومپت در فرهنگ عمید

نوعی ساز بادی فلزی همانند شیپور که به وسیلۀ سه سوپاپ تعبیه شده در آن می توان نت های مختلف را اجرا کرد.

معنی کلمه ترومپت در فرهنگ فارسی

( اسم ) یکی از سازهای بادی مسی و آن قسمی شیپور است که در قدیم آنرا از شاخ حیوانات میساختند. این ساز همیشه در معابد یهودان مورد استفاده بوده و امروز هم در کنیسه ها از آن استفاده میکنند. ترومیت فلزی را یونانیان اختراع کرده اند.

معنی کلمه ترومپت در دانشنامه عمومی

ترومپت ( به فرانسوی: trompette، به انگلیسی: trumpet ) از سازهای بادی برنجی است که در محدودهٔ سوپرانو، زیرترین صدا را در بین سازهای بادی برنجی می تواند تولید کند. ترومپت از دستهٔ سازهای انتقالی است.
ترومپت از نظر ظاهر بسیار شبیه به کورنت است. فرق آن با کورنت در لولهٔ آن است که در بیشترِ طولِ خود، قطری یکسان دارد.
ترومپت در انواع موسیقی ها، مانند موسیقی کلاسیک، موسیقی جاز، و موسیقی پاپ به کار می رود.
لوله ترومپت به صورت مخروطی ویژه است که به دهانه ای ناقوسی منتهی می شود لوله این ساز تا سده ۱۵ به شکل مستقیم ساخته می شده و از آن به بعد به شکل منحنی ساخته می شود. بر روی لوله سه دکمه مشاهده می شود که اولی باعث ازدیاد طول لوله برای بدست آوردن یک پرده بم می شود، فشار دکمه دوم صوت را نیم پرده و فشار دکمه سوم یک پرده و نیم پایین می آورد.
گونه ابتدایی آن را از چوب خیزران و بعدها از شاخ حیوانات ساخته اند و در شکارگاه ها و هنگامه نبرد به صدا درمی آوردند. نوع فلزی آن را یونانیان ابتدا ساختند البته بعدها در اروپا دِنِر نخستین ترومپت فلزی را ساخت. در سده ۷ تا سده ۱۳ میلادی در چین به صورت ترومپت بلند نواخته می شد که از انواع آن ترومپت های استخوانی خاصره و صدف دریایی است. نوعی ترومپت راست در مصر باستان ویژه امور نظامی و رژه مرسوم بوده که نمونه های مسی و نقره ای آن را از آرامگاه فرعون توت انخ آمون بدست آمد. از دوران صفویه ترومپت اروپایی در ایران و ترکیه سازی آشنا بوده است.
معنی کلمه ترومپت در فرهنگ معین
معنی کلمه ترومپت در فرهنگ عمید

معنی کلمه ترومپت در دانشنامه آزاد فارسی

ترومْپِت (trumpet)
ترومْپِت
از اعضای خانوادۀ باستانی سازهای لبی ـ زبانه ای. در جهان به انواع و اقسام شکل ها و با جنس های گوناگون یافت می شوند، و در ارکستر امروزی بخشی از قسمت سازهای برنجی را تشکیل می دهند. ترومپت، لوله ای استوانه ای شکل، صاف یا مارپیچ دارد و صدایی تیز و نافذ با زیروبم ثابت تولید می کند. از آن برای ابلاغ علایم نظامی استفاده می کنند و در اجرای مراسم آیینی نیز کاربرد دارد. ترومپت های دریچه دار که در حدود ۱۸۲۰ پدید آمدند، دستیابی به گسترۀ کامل زیرایی های کروماتیک را امکان پذیر کردند. ترومپت ارکستریِ امروز به سبب آوای درخشان، شفاف و کاملاً ثابت خود سازی ارزشمند است، و اقسام گوناگون نوع معمولی دو۴ آن در کاربرد کنونی عبارت اند از سوپرانو در رِ، پیکّولو (کلارینو) در دو۵، و ترومپت باس در دو۳، که واگنر به ارکستر اضافه کرد. در ارکسترهای برنجی، ترومپت سوپرانو سی بمل نیز معمول است. ترومپت از سازهای سنتی مخصوص تکنوازی در موسیقی جازند و نوازندگان آن در اجرای هارمونیک های بالا مهارت های خاصی از خود نشان می دهند.

معنی کلمه ترومپت در ویکی واژه

یکی از سازهای بادی شبیه سرنا و شیپور.

جملاتی از کاربرد کلمه ترومپت

شرکت آیبانز در سال ۱۹۵۷ در ناگویای ژاپن، با تولید گیتار کلاسیک وارد عرصهٔ تولید محصولات موسیقی شد. بعدها با پیشرفت شرکت سبد محصولات شرکت ایبانز گسترده‌تر شده و تولید گیتار الکتریک، گیتار باس، ماندولین، پیانو، ویولون، ساکسیفون، ترومپت و انواع لوازم جانبی گیتار به محصولات شرکت اضافه شد.
آسمان‌لرزه‌ها گزارش‌های غیرقابل توضیح از یک واقعه هستند که صدای مانند شیپور یا ترومپت دارند که از آسمان شنیده می‌شوند. آنها در مناطق مختلفی از سراسر جهان به گوش رسیده‌اند؛ از جمله در رودخانه گنگ هند، فینگرلیک ایالات متحده، دریای شمال، ژاپن، ایتالیا، دراهیدا، ایرلندشنیده شده است.
آلبرت آقارونوف ۲۵ آوریل سال ۱۹۶۹، در خانواده ای از یهودیان کوهستان در باکو تولد یافت. از دوران کودکی اش علاقه‌مند به موسیقی بود. از آنجا که در یک مدرسه موسیقی آموزش حرفه ای در نواختن ترومپت، دسته‌ای از سازهای بادی ارکستر سمفونیک، دید، در این رشته ماهر بود. بعد از آنکه در زمینه فناوری به تحصیل پرداخته و مدرک اخذ نمود، به عنوان تراش‌کار فلز در یک کارخانه ماشین‌سازی اشتغال یافت. «رانتیک آقارونوف»، برادرش، دربارهٔ او جنین می‌آورد: «تنها چیزی که آلبرت از آن خوشش نمی‌آمد، پرخاشگری و نگرش سوءاستفاده‌گرانه‌ای نسبت به افراد آسیب‌پذیر بود.»
ابراهیم معلوف (عربی: ابراهیم معلوف؛ زادهٔ ۵ دسامبر ۱۹۸۰) نوازندهٔ ترومپت، تنظیم‌کننده و آهنگساز اهل لبنان است. وی در حال حاضر در پاریس مشغول نوازندگی و تدریس ترومپت است. او در خانواده‌ای هنری و روشنفکر متولد شد. وی فرزند یک نوازندهٔ ترومپت، نسیم معلوف و پیانیست، نادا معلوف است. او از جهت نوازندگی موسیقی عربی با نت‌های یک چهارم در ترومپت شهرت خاصی کسب نموده‌است که تا از قبل از او از طریق پدرش و دان الیس اجرا می‌شد. وی نوازندگی ترومپت را از سن هفت سالگی نزد پدرش و همچنین با کمک موریس آندره در هنرستان عالی ملّی موسیقی و رقص پاریس شروع کرد. معلوف هم‌اکنون یکی از نوازندگان خوش ذوق و با استعداد ترومپت در دنیا است.
در سال ۱۸۶۸ فرانتس لیست که هنوز با گریگ ملاقات نکرده بود، برای وزارت آموزش نروژ توصیه‌ای نوشت که منجر به دریافت کمک هزینه سفر برای گریگ شد. این دو نفر در سال ۱۸۷۰ در رم با هم ملاقات کردند. در اولین دیدار، آنها به اجرای سونات شماره ۱ ویولن گریگ رفتند که لیست را بسیار خوشحال کرد. در دومین بازدید خود در ماه آوریل، گریگ نسخه خطی از کنسرتو پیانو خود را (از جمله تنظیم ارکسترال) انجام داده بود، با خود آورد. اجرای دستخط کنسرتو با پیانو توسط لیست وی را بسیار تحت تأثیر قرار داد و گریگ را تحسین کرد گرچه گریگ به او خاطرنشان کرد که با عجله موومان اول را نوشته‌است. لیست همچنین برای ارکستراسیون توصیه‌هایی را به گریگ (به عنوان مثال، دادن ملودی تم دوم در موومان اول به یک ترومپت سولو) کرد.
بیندا نوازندهٔ آموزش دیدهٔ ترومپت بود و ترومپت‌زن چیتیلیو لقب گرفته‌بود.
بردلی که همواره در رقابت‌های نیویورک نیکس شرکت می‌کرد در ۱۳ نوامبر ۲۰۰۶، این تیم با احترام به بردلی و یک دقیقه سکوت از او تقدیر کرد. در اولین برنامه ۶۰دقیقه پس از مرگ بردلی، دوست دیرینه اش وینتون مارسالیس با اجرای ترومپت انفرادی خود به احترام بردلی برنامه را به پایان برد و برخی از موسیقی‌هایی را که بردلی دوست داشت را به بهترین نحو ممکن اجرا کرد.