آهن بر
معنی کلمه آهن بر در لغت نامه دهخدا

آهن بر

معنی کلمه آهن بر در لغت نامه دهخدا

( آهن بر ) آهن بر. [ هَُ ب ُ ] ( نف مرکب ) آهُن بُره. نقاب. نقب زن. آهون بُر.

معنی کلمه آهن بر در فرهنگ فارسی

( آهن بر ) ( اسم صفت ) آهون بر آهون بر

معنی کلمه آهن بر در دانشنامه عمومی

آهن بر. آهن بَرها یا سیدروفورها ( به انگلیسی: Siderophore ) ، مولکول های کوچکی هستند که به صورت کی لیت با آهن پیوند دارند و به وسیله میکروارگانیسم های گوناگون از قبیل باکتری های بی هوازی، قارچ ها و ریشه های گیاهان ساخته می شوند.
سیدروفورها به بالاترین قدرت حل شوندگی در ترکیب با آهن III اشتهار دارند.
سیدروفورها در حالت پایدار معمولاً ساختار هشت وجهی، شش کوردیناسیونی با آهن دارند؛ اگرچه گاهی آب نیز می تواند کوردینه شود. موثرترین سیدروفورها، آن دسته ای هستند که دارای لیگاندهای دودندانه هستند و با آهن ترکیب شش کوردینه می سازند، می باشند.
تاکنون نزدیک به ۲۰۰ نمونه سیدروفور شناسایی شده اند.
نمونه هایی از سیدروفورهای تولیدشده به وسیله برخی باکتری ها و قارچ ها:
سیدروفورهای هیدروکسامات
سیدروفورهای کته کولات
لیگاندهای مختلط
معنی کلمه آهن بر در فرهنگ فارسی
معنی کلمه آهن بر در دانشنامه عمومی

معنی کلمه آهن بر در ویکی واژه

آهن‌بر
آنچه آهن را می‌بُرَد، بُرَنده آهن. ارّه آهن‌بر، قیچی آهن‌بر.

جملاتی از کاربرد کلمه آهن بر

اسطوره‌شناسی سلتی اسطوره‌ای است مبتنی به چندخدایی اقوام سلت، که به‌شکل دین مردمان سلت در عصر آهن بروز یافت. مانند بقیه تفکرات ادیان اروپایی عصر آهن این دین نیز ساختاری چندخدایی (پاگانیسم) دارد که علت آن می‌تواند مراوده‌های بسیار با اقوامی همچون رومیان و گل‌ها باشد. این اسطوره‌شناسی بعد از بزرگ شدن امپراتوری روم و تبدیل آن به مسیحیت دوام نیافت.
بود مغناطیس چون آهن برنگ زآن بهم رنگی درآوردش به تنگ
اقتصاد این شهر که به‌طور سنتی به آسیاب کردن آرد و آجرپزی وابسته بود، با ساخت کارگاه‌های راه‌آهن در سال ۱۸۹۴ برای کار در راه‌آهن برلین–بغداد اقتصاد شهر نیز گسترش یافت. از سال ۱۹۲۰، اسکی‌شهر یکی از مکان‌های اصلی برای استخراج سنگ کف دریا بود. در آن زمان، بیشتر کانسارهای منطقه در اختیار دولت بود.
سکهٔ زر چون که به آهن برند پادشهان بیشتر آهنگر‌ند
راه‌آهن بر اساس لایحه‌ای که در اسفند ۱۳۰۵ به پیشنهاد نخست‌وزیر وقت در مجلس تصویب گردید ساخته شد. پیش از ساخت این خط، ۲۳۰ کیلومتر راه‌آهن در دوران قاجار در ایران ساخته شده بود.
قلعه‌نویی فوتبال را از اواخر دهه ۱۳۵۰ با تیم جوانان راه‌آهن آغاز کرد. اردشیر لارودی و پرویز ابوطالب، نخستین کسانی بودند که او را برای تیم‌های پایه‌ای راه‌آهن انتخاب کردند و بعد ناصر ابراهیمی او را به تیم بزرگسالان راه‌آهن برد که توانست در سن ۱۷ سالگی، ۳ گل در جام حذفی تهران در سال ۱۳۵۹ بزند. در این فصل راه‌آهن هر دو تیم استقلال و پرسپولیس را در جام حذفی تهران شکست داد و تا فینال پیش رفت، اما با شکست در مقابل نیروی هوایی نایب قهرمان شد. او در سال ۱۳۶۰ به تیم ملی جوانان دعوت شد که نمایش قابل قبولی هم از خود نشان داد. چند ماه بعد ناصر ابراهیمی در اسفند ۱۳۶۰ از راه‌آهن به شاهین رفت.
آیزاک ایلیچ لویتان در ایالت کیبارتای، استان اوگوستو در پادشاهی لهستان، بخشی از امپراتوری روسیه (لیتوانی امروزی) در خانواده ای فقیر اما تحصیل کرده متولد شد. پدرش الیاشیو لویتان پسر یک خاخام بود، یشیوا را به اتمام رساند و خودآموز بود. او آلمانی و فرانسوی را در کاوناس آموخت و بعداً به عنوان مترجم در ساخت پل راه‌آهن برای یک شرکت ساختمانی فرانسوی کار کرد. در آغاز سال ۱۸۷۰، خانواده لویتان به مسکو نقل مکان کردند.
چو کوهی ز آهن بر آمد به زین هیون تاخت در دشت کین خشمگین
ایستگاه راه‌آهن گرگان در ۹ آبان ۱۳۳۹ در مسیر خط راه‌آهن بندر ترکمن - گرگان افتتاح شد. عملیات اجرایی راه‌آهن گرگان - اینچه‌برون - ترکمنستان در سال ۱۳۹۲ پایان یافت و در سال ۱۳۹۳ به شکل رسمی افتتاح شد. این مسیر بخشی از پروژهٔ ریلی راه‌آهن گرگان – اینچه‌برون – اترک – برکت در سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران است. طول این خط آهن حدود ۹۰۸ کیلومتر است که ۱۲۰ کیلومتر آن در قزاقستان، ۷۰۰ کیلومتر در ترکمنستان و ۸۸ کیلومتر در ایران قرار دارد. این راه‌آهن بر اثر سیل فروردین ۱۳۹۸ دچار خرابی شده بود که بازسازی شد.
به‌کوره ناشده از بطن‌ کان هنوز آهن برد به‌ گونهٔ خنجر حسود را حنجر
چون یکی خنب اوفتاده ستان همچو آهن بر او دری زخشب
مرا بر چشم پر خون جمع گشته نیست پیکانت در گنجینه لعلی‌ست با آهن برآوردم
راه‌آهن برقی (مترو) رودهن-آبعلی-لاریجان-آمل، خط مترو-راه‌آهن در دست مطالعه در کناره جاده هراز است، که مسیر تهران به آمل و بلعکس را در ۵۵ دقیقه طی نمود.
ذوب سنگ آهن برای تولید فولاد، ۵۵٪ از اکسیژن تولید شده تجاری را در دنیا مصرف می‌کند. در این فرایند، اکسیژن با کمک فشار زیاد به آهن مذاب تزریق می‌شود که موجب می‌شود ناخالصی‌های گوگرد و کربن اضافی را به‌صورت گوگرد دی‌اکسید و کربن دی‌اکسید خارج می‌کند. این واکنش‌ها گرماده هستند، بنابراین درجه حرارت آن به ۱۷۰۰ درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد.
بخفتی تو بر گاه و بیژن بچاه مگر باره دیدی ز آهن براه
در این روش زمانی که قطعه مورد نظر مغناطیسی شد،ذرات آهن بر روی سطح ماده پاشیده می شوند.در این روش هرچقدر اندازه ذرات کوچک تر باشد راحت تر جذب میدان مغناطیسی می شوند اما از طرفی کوچکتر شدن اندازه ذرات،سبب چسبیدن آنها به سطح و سخت تر شدن حرکت آنها می شود.ذرات خشک برای سطوح خشن مناسب تر می باشند.مراحل انجام آزمون ذرات مغناطیس با ذارت خشک به ترتیب زیر می باشد.
در این روش ذرات آهن بر روی ماده‌ای با خاصیت آهنربایی ریخته می‌شود و میدان مغناطیسی در آن القا می‌شود. در صورت وجود خراش یا ترکی بر روی سطح یا در نزدیکی سطح، در محل عیب قطب‌های مغناطیسی تشکیل می‌شود یا میدان مغناطیسی در آن ناحیه دچار اعوجاج می‌گردد. این قطب‌های مغناطیسی باعث جذب ذرات آهن می‌شوند. در نتیجه وجود عیب را می‌توان از تجمع ذرات آهن تشخیص داد.
سوز پنهانی من در دل او کار نکرد سنگ، سردی نتوانست ز آهن برداشت
بند آهن بر سبکروحان گرانی می کند گردن باریک ما را حلقه مویی بس است
سایه گرزش اگر بر کوه آهن برفتد کوه آهن ذره گردد، کت به پشت در کشند