آتور

معنی کلمه آتور در لغت نامه دهخدا

( آتور ) آتور. ( اِخ ) آثور. بعقیده مصریان قدیم نام رب النوع دریا و زوجه یا خواهر «فتا» رب النوع آتش.

معنی کلمه آتور در فرهنگ فارسی

( آتور ) یا آثور بعقیده مصریان قدیم نام رب النوع دریا و زوجه یا خواهر رب النوع آتش
آتش

معنی کلمه آتور در فرهنگ اسم ها

اسم: آتور (پسر، دختر) (پهلوی، اوستایی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: ātur) (فارسی: آتور) (انگلیسی: atur)
معنی: آتش، نام فرشته ای در ایران باستان، آذر، ( اَعلام ) ) یک بخش از تقویم قدیمی ایرانی که مغهای دوران پادشاهی ماد بر پایه روح و زروانی آن را تغییر داده اند، ) نام فرشته ی در ایران باستان، ( پهلوی ) آتور ( آذر ) یک بخش از تقویم قدیمی ایرانی که مغهای مادی بر پایه روح و زروانی آن را تغییر داده اند

معنی کلمه آتور در ویکی واژه

اسامیی که با نام آتش مقدس و پهلوانان اوستا گره خورده؛ آذور، آذر آتور، آتر. آتور ممکن است به دو جزء آ - تور قابل تجزیه باشد و مفاهیم آن در جمله تداعی می‌یابد مانند «پرتاب» یا پرتاب کننده که شاید منظور تیرانداز یا تیر انداختن باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه آتور

اولین سنتز آتورواستاتین در پارک دیویس که در طول کشف دارو رخ داد، راسمیک بود و سپس جداسازی کروماتوگرافی کایرال انانتیومرها انجام شد. یک مسیر انانتیو انتخابی اولیه برای آتورواستاتین از یک استر کمکی کایرال برای تنظیم استریوشیمی اولین از دو گروه عاملی الکل از طریق یک واکنش آلدول دیاستری انتخابی استفاده می‌کرد.
در آتوریا پادشاهی بد به جای زاولاد بلزیس بابل خدای
دگرباره برخاست آشوب و جنگ در ایران زآتوریان بی درنگ
زآتور و از بابل و لیدیا زآلام و از هتن و از میدیا
مجموعه کلسیم آتورواستاتین شامل دو یون آتورواستاتین، یک یون کلسیم و سه مولکول آب است.
پس از مرگ تیگران چهارم که آخرین پادشاه دودمان آرتاشسی بود اوگوست یکی از پسرخوانده‌های خود به نام کایوس سزار را با لشگری به ارمنستان فرستاد تا آریوبرزن را که در آن هنگام پادشاه ماد آتورپاتکان هم بود وادارد به این اینکه تخت سلطنت را به او واگذارد. تاسیت مورخ رومی نقل می‌کند که ارمنیان ار را به سبب زیبایی حیرت‌انگیز و شجاعت فوق‌العاده اش به طیب خاطر پذیرفتند.
آرتاوازد یکم آتورپاتکان (قبل یا حدود ۵۹ پیش از میلاد - حدود ۲۰ پیش از میلاد) شاهزاده‌ای بود که به عنوان پادشاه آتورپاتکان ماد خدمت می‌کرد. آرتاوازد یکم دشمن آرتاوازد دوم ارمنستان و پسرش آرتاشس دوم بود. او هم عصر با کلئوپاترا هفتم ملکه یونانی بطلمیوسی و مارک آنتونی تریومویر رومی بود.
نام این ایزد در اوستا به صورت آتر یا آترش آمده‌است و در متون پهلوی از او با اسامی آتور، آتر و آتش یاد شده‌است. در متون فارسی نیز با اسم‌های آذر، آدر، آور و آتش خوانده شده‌است.
اگرچه پس از آن دو فرمانروا شلمنصر و آتور از نینوا
اطلاعات کمی در مورد منشاء و زندگی آسینالوس وجود دارد. او پادشاه آتورپاتکان و احتمالاً ارمنی و یونانی تبار بود. او در سال ۳۰ پیش از میلاد در آتورپاتکان ماد جانشین خویشاوند خود آرتاوازد یکم آتورپاتکان شد. همانطور که در آن سال، آگوستوس تریومویر رومی، پادشاهی سوفنه را به آرتاوازد یکم داد تا به عنوان یک شاه زیر نظر روم حکومت کند.
در زمان سلوکیان و اشکانیان آذربایجان خودمختاری نسبی داشت که البته اساس کشورداری سلوکیان و پس از آن اشکانیان بر استقلال نسبی استان‌ها استوار بود. در زمان سلوکیان به نظر می‌رسد خاندان آتورپات همچنان بر آذربایجان حکم می‌راندند. در زمان اشکانیان وضعیت حکومت آذربایجان چندان روشن نیست ولی می‌توان حدس زد مانند دیگر نقاط ایران تحت سیطرهٔ خاندان‌های زمین‌دار (فئودال) با نفوذ و مطیع اشکانیان اداره می‌شده‌است. مشکل آذربایجان در زمان اشکانیان یورش‌های سهمگین آلان‌ها و گرجی از قفقاز بود که باعث ویرانی و غارت فراوان می‌شد.
استرابون جغرافی‌نگار یونانی در دفتر یازدهم جغرافی از آلبانیا (اران و شروان دوران اسلامی)، آتورپاتکان و ارمنستان نام می‌برد و می‌گوید که رود ارس از مرز آتورپاتکان در جنوب و ارمنستان در شمال می‌گذرد. در تاریخ پلینی نیز حدود آتورپاتکان تا رود است و رود ارس از میان ارمنستان بزرگ با آتورپاتکان عبور می‌کند. در زمان ساسانیان، آذربایجان به شکل باستانی آتورپاتکان خوانده شده‌است. در کتیبهٔ شاپور، این منطقه یکی از استان‌های ایرانشهر و در کنار ارمنستان، ایبریا (گرجستان امروزی)، آلبانیا (اران و شروان) و بلاشکان حساب شده‌است.
گزارش‌های نادری از کاهش برگشت‌پذیر حافظه و سردرگمی با همه استاتین‌ها، از جمله آتورواستاتین، وجود دارد. با این حال، شواهد کافی برای ارتباط مصرف استاتین با اختلالات شناختی وجود ندارد، و خطرات شناختی احتمالاً با اثرات مفید تبعیت از درمان با استاتین بر بیماری‌های قلبی عروقی و عروق مغزی غلبه می‌کند.
به آتوریا بد خدیو بزرگ پلیدی سگی جادویی پیر گرگ
در سال ۱۹۹۶، وارنر-لامبرت قراردادی برای فروش لیپیتور با فایزر منعقد کرد و در سال ۲۰۰۰، فایزر وارنر-لامبرت را به قیمت ۹۰٫۲ میلیارد دلار خریداری کرد. لیپتور در سال ۱۹۹۶ وارد بازار شد. در سال ۲۰۰۳، لیپتور به پرفروش‌ترین دارو در ایالات متحده تبدیل شد. از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۲، تحت نام تجاری لیپیتور، آتورواستاتین با بیش از ۱۲۵ میلیارد دلار فروش در طی ۱۴٫۵ سال، به پرفروش‌ترین داروی جهان در تمام دوران تبدیل شد. و ۱۳ میلیارد دلار در سال در اوج خود، لیپیتور به تنهایی «تا یک چهارم درآمد سالانه شرکت فایزر را برای سالها تأمین می‌کرد».