افسارگسیخته

معنی کلمه افسارگسیخته در لغت نامه دهخدا

افسارگسیخته. [ اَ گ ُ ت َ / ت ِ ] ( ن مف مرکب )مهارگسسته. بی تربیت. بی نظم. لاابالی. سرخود. خودکامه. و رجوع به افسار و فسار و ترکیبات آن شود. || نوعی از رفتار اسب و غیره. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه افسارگسیخته در فرهنگ معین

( ~. گُ تِ ) (ص . ) گستاخ ، بی - پروا، وحشی .

معنی کلمه افسارگسیخته در فرهنگ عمید

۱. شخص خودسر.
۲. آن که از قانون و مقررات سرپیچی کند و به میل خود رفتار کند.

معنی کلمه افسارگسیخته در فرهنگ فارسی

مهار گسسته بی تربیت بی نظم

معنی کلمه افسارگسیخته در دانشنامه عمومی

افسارگسیخته ( به انگلیسی: The Libertine ) فیلمی درام و انگلیسی به کارگردانی لارنس دانمور است که در سال ۲۰۰۴ ساخته شده است. این فیلم از نمایشنامه ای به همین نام نوشته استفن جفریز اقتباس شده است. بازیگران فیلم جانی دپ، سامانتا مورتون، جان مالکوویچ و رزمند پایک هستند.
جانی دپ، نقش «جان ویلموت، دومین کنت راچستر»، شاعری بدنام و هرزه در دربار پادشاه چارلز دوم را ایفا کرده است. سامانتا مورتون نقش «الیزابت بری»، بازیگری موفق و جان مالکوویچ، نقش پادشاه چارلز دوم را ایفا کرده اند. تم فیلم دربارهٔ فساد مردم به خاطر زیاده خواهی پادشاه و لذت گرایی است.
این فیلم ماجرای زندگی «کنت رچستر» ( جانی دپ ) ، شاعر قرن هفدهم که یک عیاش بوده است را بازگو می کند…

معنی کلمه افسارگسیخته در ویکی واژه

گستاخ، بی - پروا، وحشی.

جملاتی از کاربرد کلمه افسارگسیخته

بر اساس آمار رسمی، اهواز پس از اصفهان و تهران، بیشترین آلودگی هوا را دارد. میزان آلودگی هوا در این شهر روزبه‌روز افزایش یافته و شدیدتر می‌شود. مهم‌ترین علت آلودگی هوای اهواز، گردوغبار و حمل‌ونقل درون‌شهری است و دیگر عامل آلودگی‌ها گسترش افسارگسیخته بافت شهری و رسیدن آن به کارخانه‌هایی مانند ایران کربن و فولاد خوزستان است.
محاصره منجر به قطع منابع بخش شرقی امپراتوری هان از پایتخت شد که درآمد مالیاتی دولت را به شدت کاهش داد. در پاسخ، دونگ ژئو نه تا از دوازده کولوس فلزی و گنجینه‌های دیگر را ذوب کرد تا برنزی جمع کند که بتواند برای ضرب سکه‌های بیشتری از آن استفاده کند. این سکه‌های جدید باعث تورم افسارگسیخته در سراسر امپراتوری شدند.
او در سال ۱۳۷۹ به جرم تبلیغ علیه نظام، تشویش اذهان عمومی و اقدام افسارگسیخته علیه نظام ۱۳ ماه در زندان به سربرد.
کوهن در پست‌هایی که از آن زمان حذف شده بود، مخالفت شدید خود را با رژه‌های غرور ابراز کرد و اظهار داشت که «رژه غرور یک رژه کاملا حیوانی از مهمانی‌های جنسی افسارگسیخته و بی‌بند و بار در حین آزار و اذیت پسران و خردسالان است.» وی افزود که رژه‌های غرور را «نمایش تکان دهنده پورن سخت و بیمار» می‌داند.
بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا، احمد زرگر قاضی شعبه ۳۶دادگاه تجدید نظر تهران، احکام بلندمدت زندان و اعدام علیه معترضان را تأیید کرده‌است. هرچند زرگر را به عنوان یک قاضی سختگیر می‌شناختند ولی احمد زیدآبادی پس از فوت او از ماجرای پرونده اش در سال ۷۹ گفت که رای بدوی سعید مرتضوی توسط زرگر تخفیف خورد و ۱۰ ماه زندان آن کاسته شد. هرچند زرگر در متن حکم تجدیدنظر خود زیدآبادی را به تبلیغ افسارگسیخته علیه نظام متهم کرد و به مرتضوی خرده گرفت که چرا در این مورد حکم شدیدتری صادر نکرده‌است.
«جان راک ول» منتقد موسیقی می‌گوید که آرت راک بواسطهٔ گرایش آوانگارد، تجربی، بهره‌گیری از موسیقی کلاسیک و خلاقیت فردی یکی از گسترده‌ترین زیر مجموعه‌های موسیقی راک به حساب می‌آید. در موسیقی دههٔ ۷۰ مفهوم کلمهٔ «آرت» عموماً به «آوانگارد افسارگسیخته» اشاره داشت. آرت راک معمولاً با پراگرسیو راک از لحاظ معنایی یکسان هستند. از بعد تاریخی، این واژه برای توصیف دو سبک مرتبط ولی بسیار از هم متمایز راک استفاده می‌شود. سبک اول پراگرسیو راک، در حالی که دومی دلالت بر گروه‌هایی دارد که هیپی‌ها و رویکردشان را به عنوان هنری مدرن نمی‌پذیرفتند، این رویکرد آوانگارد توسط گروه ولوت آندرگروند تعریف شد.