آق

معنی کلمه آق در لغت نامه دهخدا

( آق ) آق. ( ترکی ، ص ) سپید. سفید.
آق. ( اِخ ) نام طائفه ای از ترکمانان ساکن ایران ، دارای 700 خانوار. || نام طائفه ای از ترکمانان ایران ، ساکن قزل ملته حرگلان دارای سی خانوار.

معنی کلمه آق در فرهنگ معین

( آق ) [ تر - مغ . ] (ص . ) سفید: آق پر، پر سفید، آق تپه ، تپة سفید.

معنی کلمه آق در فرهنگ عمید

( آق ) سفید، سپید.

معنی کلمه آق در فرهنگ فارسی

( آق ) ( صفت ) سفید سپید : آق پر پرسفید آق تپه تپ. سفید.
کلمه ترکی بمعنی سپید
سفید، سپید

معنی کلمه آق در ویکی واژه

(گفتگو): مخفف آقا. آق جواد، آق ماشاالله. آق‌پز، آق‌تپه.
سفید، رنگ سفید، سپید. مجاز آدم سفید پوست. [۱]
↑ واژگانِ (آغ، آق) به چمِ (سپید) واژگانی هندواروپایی هستند. در زبانِ سانسکریت به (سپید، روشن، مایل به زرد )، (gaura) گفته می‌شده است. نیاز به یادآوری است که در زبانهایِ اوستایی و سانسکریت واژگانی که به (ر، رَ) می‌انجامند، در یک روندِ زبانی یا به همین شکل می‌مانند، یا آوایِ (ر/رَ) در آنها حذف می‌شود یا دچارِ جایگشتِ آوایی با آوایِ پیش از خود می‌شود (آغر/ آغار) /آغ (زدایشِ آوایِ (ر). چنانکه در رویه‌یِ 599 از نبیگِ (فرهنگِ سَنسکریت- فارسی) آمده است.

جملاتی از کاربرد کلمه آق

فرزندی طهماسب میرزا هم هر طور رضای خاطرش باشد ما راضی هستیم و آن عالیجاه هم همین قاعده را باید معمول دارد. آقا حسین قلی آدم او یک چند که در دارالخلافه توقف نموده با میرزا تقی سخن داشته که مابین او و حشمت الدوله سازشی بدهد یک دل و یک جا باشند، آن عالیجاه بهتر میداند که این دو نفر هر دو را همیشه ما بچشم فرزندی دیده ایم و زیاده طالب و مایل هستیم که در هر حل یک دل و یک جا باشند. عالیجاه میرزا ابوالقاسم که دو بار در این باب اظهار و اصرار کرد؛ چون بواسطه انکاری که حشمت الدوله از عربستان کرد فرزندی طهماسب میرزا دل گران بود ما ملاحظه رضای او کردیم اما حالا آن عالیجاه مأذون است که این خدمت را ان شاءالله بطوری که مرضی خاطر فرزندان باشد صورت انجام دهد.
بحر علم و طور حکمت حاجی آقا محسن آنک فلک دین را لنگر و مهد زمین را میخ شد
کریای آقاحسن خان چو شیر خنقانیه پاک مکنن اسیر
ستوده حاجی آقا مدیر مرکز فضل امام جمعه فرخ امیر ملک هنر
آقا محسن زمانی به کریم‌خان زند پناه داد که مغضوب نادرشاه بود و جان او را حفظ کرد و کریم خان پس از آن‌که به سلطنت رسید در برابر محبت‌های گذشته، سه فرزند او را به‌نام‌های میرزا کاظم، هاشم خان و آقاسی بیگ مقامات مهم درباری بخشید.
خبرگزاری‌های داخلی ایران روز یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۰، خبر استعفای حیدر مصلحی از سمت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران را همراه با متن موافقت محمود احمدی‌نژاد با استعفای آقای مصلحی و نیز حکم انتصاب او به عنوان مشاور امور اطلاعاتی انعکاس دادند.
محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران با انتقاد شدید از نحوه اداره کشور، در مورد گسترش بحران در طول سال جاری هشدار داد.به گزارش پایگاه خبری فراکسیون اقلیت مجلس، آقای خاتمی روز جمعه ۲۰ فروردین در دیدار با گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران گفت: «موقعیت کشور بعد از انتخابات بد است و ملت هزینه بسیار بالایی در این ایام پرداخته است؛ عواقب مدیریت موجود در جامعه مطلوب نیست و اگر چاره‌ای اندیشیده نشود، سال ۸۹، سال بحران‌های اجتماعی خواهد بود.»بی‌بی‌سی فارسی
سینماهای نمایش‌دهنده فیلم «آقای هالو» در گروه سینمایی مولن‌روژ شامل ۱۶ سینمای مولن روژ، مهتاب، دیانا، رکس، شهوند، لپتون، لیدو، رنگین کمان، ژاله، همای، اسکار، پاسارگاد، چرخ و فلک، توسکا، اورانوس و فیروزه بودند. همزمان این فیلم در سینماهای شهرستانهای شیراز (کاپری و مترو)، رشت (سپیدرود)، قزوین (دیانا)، اهواز (دنیا) نیز به نمایش درآمده است .
(سحاب) از بهر تاریخش رقم زد: «که آقا خان به جنت گشت داخل»
جناب حاجی‌ آقاسی که‌ریزد طرح‌صد گردون اگر شخص جلالش گردی از دامن برافشاند
اسمعیل؛ ظهر بیست و پنجم رمضان است. در مسجد شاه با مخدومی آقا ابوالحسن از حسین آباد و کار قناب و رجعت او داستان است، پنجم شوال از ری به خواست خدا از راه عراق عزم اندیش است. باری در بند غیاب و حضور دوست محمد به ذات مباش. آقا ابوالحسن را چنان پندار حاضر است. اگر اوستادی حاضر هست به وصول نوشته بر گمار، که مشغول نو کندن باشد نه لاروبی، و چنانچه نیست حتما استاد مختار را قطع و فصل مقاطعه عقل پسند کرده به کار دار تا هر جا می رود، و اخراجات می شود بکن. اهمال جایز نیست هر قدر خرج شود صرفه با تست. روزمزدی غلط است.
آق‌سرایی را بیشتر با شرحی که بر کتاب «موجز القانون» نوشت می‌شناسند. موجز القانون (معروف به موجز) خلاصه‌ای است از کتاب قانون در طب ابن سینا که در قرن سیزدهم میلادی توسط ابن نفیس به رشتهٔ تحریر درآمد.
از چه گشتی پیش او کمتر رهی آق سنقر گه قراسنقر گهی
و بعد این مجموعه ایست مسمی بلالی منظومۀ از نتایج افکار جناب رضوان جایگاه علّیین آرمگاه آقا میرزا محمد تقی حجه الاسلام طاب الله ثراه که در مناقب ائمۀ اطهار و مصائب سلیل سید ابرار علیهم صلوات الله الملک الجبار بزبان عربی و عجمی برشتۀ نظم درآورده است چون آن جناب مغفور را بجهه عدم فراغت مجال نبود که این دُرر عزرا در دفتر مخصوص مرتب دارند لهذا این بندۀ حقیر و فقیر مقر بقصور و تقصیر
آقا مهدی کله‌پز فیلمی به کارگردانی منوچهر صادق‌پور و نویسندگی منوچهر کی‌مرام محصول سال ۱۳۵۲ است.
ستیز میان برادران قاجار و پیروزی آقامحمدخان و تبدیل شدن او به تنها قدرت واقعی در مازندران، توجه علی‌مرادخان زند را جلب کرد. خان زند تصمیم گرفت لشکری به سمت شمال بفرستد اما آقامحمدخان پیش دستی کرد و به همراه سواره‌نظام قجری و تفنگ‌چی‌های مازندرانی به سمت نیروهای او تاخت و موفق شد تا زندیان را به سمت تهران عقب براند.
نیمه دوم جلد اول (نسخه توسعه یافته پرنسس و ملکه) در سریال خاندان اژدها اثر اچ‌بی‌او که پیش‌درآمدی برای بازی تاج‌وتخت است، اقتباس شده‌است.این کتاب توسط نشر باژ و کنار با ترجمه‌ی آقای شهرابی به زبان فارسی منتشر شده است.
گل قیداخ چیقاق آقا دوزینه گچاق گنه محبتون سوزینه
اساتید ایشان عبارتند از میرزا محمود قمی مشهور به رضوان در علوم عقلی، شیخ آقا بزرگ ساوجی در فقه، میرزا حبیب‌الله ذو الفنون در علوم ریاضی و هیئت و نجوم و نیز استادانی چون سید ابوتراب خوانساری نوه سید ابوالقاسم خوانساری (میرکبیر) در نجف اشرف که وی از آن‌ها استفاده زیادی کرده‌است.
در مورد وجه تسمیه این روستا اطلاعات دقیقی وجود ندارد. اما در اصطلاح محلی به معنی قوچ سفید است ولیکن در لغت‌نامه دهخدا آمده‌است :آقچه کلمه مغولی به معنی زر یا سیم و مسکوت؛ و توسعه هر مسکونی