استندآپ کمدی

استندآپ کمدی

معنی کلمه استندآپ کمدی در دانشنامه عمومی

استندآپ کمدی. استندآپ کمدی ( به انگلیسی: Stand - up comedy ) یا شوخی پردازی روی صحنه گونه ای از کمدی است که در آن، اجراکننده بدون وجود دیوار چهارم و به صورت مستقیم با شنوندگان صحبت می کند. این کمدی معمولاً توسط یک نفر اجرا می شود. در این نمایش، کمدی گر با اجرای سریعی از داستان گویی، لطیفه و شوخی های کوتاه و گذرا و بداهه سازی هایی که جمع تماشاگران پذیرای آن ها باشند، به انتقال مضامین می پردازد. اجراکننده معمولاً سرنوشت مسائل و معضلاتی را که به طور بسیار مهم و جدی اجتماع کلی را درگیر خود ساخته به چالش می کشد، به این امید که باعث شگفتی و خندهٔ تماشاگران شود و مشکلات اجتماع را با لبخند تبدیل به آرامش کند.
این گونه ژانر از کمدی نخستین بار به شکل کارناوال های کوچک موزیکال میان سده های ۱۸ و ۱۹ در انگلستان به وجود آمد و پس از آن به روسیه و آمریکا رفت. از جمله هنرمندانی که اجرای استندآپ کمدی داشته اند می توان به جیم کری، مستر بین و رابین ویلیامز اشاره نمود.
از چهره های به نام استندآپ کمدی ایران می توان به محمد حسینی، محمود شهریاری، حمید ماهی صفت، رامبد جوان، مهران مدیری، حسن ریوندی، مهران غفوریان، نیماسهرابی، ابوطالب حسینی، سجاد مهین احدزاده، میثم درویشان پور، مجید افشاری، امیر کربلایی زاده، امیرمهدی ژوله و حامد آهنگی و بابک نهرین و سعید عسکری اشاره کرد.
نسل جدید ایرانیان خارج از کشور نیز، با اجرای استندآپ کمدی به زبان انگلیسی، به چهره های شناخته شده ای تبدیل شده اند. از جملهٔ این افراد می توان از ماز جبرانی، شاپی خرسندی، مکس امینی و امید جلیلی یاد کرد.

معنی کلمه استندآپ کمدی در ویکی واژه

استندآپ‌کمدی
طنز ایستاده.

جملاتی از کاربرد کلمه استندآپ کمدی

تودیک در ۱۶ مارس ۱۹۷۱، در ال پاسو، تگزاس، متولد شد. مادر او، بتی لویس و پدرش تیموتی نیکلاس تودیک بود. وی نژاد لهستانی دارد. تودیک در پلینو، تگزاس، حومه شهر دالاس بزرگ شد و در دبیرستان پلانو تحصیل کرد. قبل اینکه یک بیننده عصبانی، او را تهدید به مرگ کند و استعفا بدهد، وی تجربه کوتاهی به عنوان یک استندآپ کمدین داشت. تودیک در رشته درام در کالج لون موریس وابسته به متدیست‌ها در جکسونویل، تگزاس تحصیل کرد و در آنجا برنده جایزه تعالی علمی برای درام شد. وی در حالی که در دانشگاه بود، در نقش بیور اسمیت در یک تئاتر تابستانی در نیومکزیکو، بازی کرد. تودیک وارد مدرسه جولیارد شد اما در سال ۱۹۹۶ قبل از دریافت مدرک، آنجا را ترک کرد.
وی در ابتدا کارش را به عنوان یک استندآپ کمدین آغاز نمود.
باینس از سه سالگی به بازیگری و اجرا علاقه‌مند شد، از زمانی‌که دیالوگ‌های خواهر بزرگ‌ترش، جیلیان را به همراه او در نمایش‌ها اجرا می‌کرد. او در سال ۱۹۹۳، در یک کارگاه کمدی با کمک مربیان مهمان از جمله آرسنیو هال و ریچارد پریور، حرفه بازیگری را آغاز کرد و در سن هفت سالگی، در تبلیغات تلویزیونی آب‌نبات بونچا کرانچ ظاهر شد. بعد از آن، هنگامی که ۹ سال داشت، در کلاس‌های کارخانه خنده در هالیوود شرکت کرد و شیوه اجرای استندآپ کمدی را آموخت. او در طول دوران کودکی‌اش در نمایش‌های موزیکال آنی، باغ مخفی و مرد موسیقی ظاهر شد.
آرکادی ایساکوویچ رایکین (روسی: Аркадий Исаакович Райкин؛ ۲۴ اکتبر [سبک قدیمی: ۱۱ اکتبر] ۱۹۱۱ – ۱۷ دسامبر ۱۹۸۷) یک کارگردان فیلم، هنرپیشه، کارگردان نمایش و کمدین استندآپ کمدی اهل امپراتوری روسیه بود.
این فیلم داستان یک استندآپ کمدین موفق (آدام درایور) و همسرش سوپرانوی مشهور جهان (ماریون کوتیار) است. زندگی پر زرق و برق آنها با تولد دخترش آنت، چرخشی غیرمنتظره می‌گیرد.
باینس در ۳ آوریل ۱۹۸۶، در تاوزند اوکس کالیفرنیا، واقع در ایالات متحده آمریکا زاده شد و بزرگ شد. او دختر لین و ریک باینس، دندان‌پزشک و مجری استندآپ کمدی است. او دو خواهر و برادر بزرگ‌تر از خود، به نام تامی (متولد ۱۹۷۳) که یک کایروپرکتیک است، و جیلیان (متولد ۱۹۸۳) دارد. پدربزرگ و مادربزرگ باینس‌ها اهل تورنتو هستند. پدر آماندا کاتولیک و مادرش یهودی است. آماندا خودش را به عنوان یک یهودی توصیف می‌کند، اما می‌گوید «من هنوز در موردش [=دین] تصمیم نگرفته‌ام و نمی‌دانم دقیقاً به کدام یک ایمان دارم».
آغاز کار حرفه‌ای آهنگی، در سال ۱۳۸۱ و با دعوت شبکه باران شکل گرفت؛ و او همکاری با تلویزیون را تجربه کرد و در طول سالیان برنامه‌های مختلفی برای این شبکه ساخت. در سال ۱۳۸۹ و با دعوت حمید خندان به برنامه شب‌های کیش پیوست و به صورت ماهانه در جزیره کیش به اجرای برنامه پرداخت. پس از معرفی استندآپ کمدی در برنامه خندوانه؛ وی در سال ۱۳۹۵ اجرای برنامه استندآپ در خندوانه را آغاز کرد و به شهرت رسید.