استمناء

استمناء

معنی کلمه استمناء در لغت نامه دهخدا

استمناء. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) استخراج المنی. ( زوزنی ). آب بیرون کردن خواستن. مشتو زدن. مشت زنی. خضخضة. استدعاء خروج المنی. ( تاج المصادر بیهقی ). بیرون کردن منی. || در ایام منیة درآمده شمردن ناقة را. ( منتهی الارب ). || به منی ̍ رسیدن.

معنی کلمه استمناء در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) جلق زدن . ۲ - (اِمص . ) جلق زنی .

معنی کلمه استمناء در دانشنامه عمومی

استمناء (فیلم ۱۹۹۴). استمناء ( انگلیسی: Spanking the Monkey ) فیلمی به کارگردانی دیوید او. راسل محصول سال ۱۹۹۴ است. از بازیگرانی که در این فیلم نقش آفرینی کرده اند می توان به جرمی دیویس و آلبرتا واتسون اشاره کرد.
ریموند، دانشجوی پزشکی پس از این که اولین سال کالج خود را به پایان رسانده و آماده شروع دوره انترنی خود در تابستان است، مجبور می شود به مراقبت از مادرش که پایش به تازگی شکسته بپردازد. در این بین ریموند عاشق دختری به نام تونی می شود و ناخواسته با مادر خودش رابطه جنسی برقرار می کند و . . .
• جرمی دیویس در نقش ریموند آیبلی
• آلبرتا واتسون در نقش سوزان آیبلی
• کارلا گالو در نقش تونی پک
• بنجامین هندریکسون در نقش تام آیبلی
• زاک اورث در نقش کورتیس
این فیلم از نظر فروش در گیشه فوق العاده بود و توانست با بودجه ناچیز ۲۰۰٬۰۰۰ دلاری به رقم ۱ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۷۳۶ دست پیدا کند.

معنی کلمه استمناء در دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] استمناء یا خود ارضایی، به معنای خارج کردن منی از غیر راه آمیزش، با دست و مانند آن است. استمناء به دو صورت حرام و حلال تقسیم می شود. برخی از عالمان استمناء حرام را از گناهان کبیره ای دانسته اند که در احادیث از آن نهی شده است.عقوبت استمناء تعزیر است، که حاکم شرع مقدار آن را تعیین می کند. اسمتناء باعث جنابت و بطلان روزه می شود.
استمناء به معنی خارج کردن منی همراه با قصد آن است و به هرگونه خارج شدن منی استمناء گفته نمی شود. مفهوم امناء خارج کردن منی با قصد انزال یا بدون آن است؛ اما بیشتر به معنای خارج کردن منی بدون قصد آن به کار رفته است. از این موضوع در باب های صوم، اعتکاف، حج و حدود سخن گفته شده است.
فقیهان شیعه برای بررسی حکم استمناء، به جز دلیل اجماع به آیه ۶ سوره مؤمنون استناد کرده اند، که بر اساس آن هر گونه لذت جنسی به جز طریق همسر و کنیز ممنوع شده است.

معنی کلمه استمناء در ویکی واژه

جلق زدن.
جلق زنی.

جملاتی از کاربرد کلمه استمناء

«فَمَنِ ابْتَغی‌ وَراءَ ذلِکَ» ای من التمس و طلب سوی الازواج و الولاید المملوکة «فَأُولئِکَ هُمُ العادُونَ» الظالمون المتجاوزون من الحلال الی الحرام حرّمت هذه الآیة کلّ مأتی فی الدّنیا الّا ما کان من زوج او جاریة، سئل مالک بن انس عن الاستمناء بالید فدلّ علی تحریمه بهذه الآیة. و قال ابن جریح: سألت عطاء عنه فقال: مکروه، سمعت انّ قوما یحشرون و ایدیهم حبالی فاظن انّهم هؤلاء. و عن سعید بن جبیر قال: عذّب اللَّه امّة کانوا یعبثون بمذاکیرهم.
انگشت کردن (یا فروکردن انگشت یا آمیزش انگشتی) شامل دستمالی کردن کلیتوریس، واژن یا مقعد به منظور برانگیختگی یا تحریک جنسی است. یا ممکن است کل آمیزش جنسی یا بخشی از استمناء دوطرفه، مقدمه یا دیگر فعالیت‌های جنسی را تشکیل دهد.
پنجم مقدمات مباشرت چون پرماسیدن زن و بوسه دادن نشاید و هرچه طهارت بشکند از ملامست، در وی گوسفندی واجب آید و در استمناء همچنین و عقد و نکاح نشاید محرم را و اگر بکند درست نبود، ولیکن چیزی لازم نیاید.
عالم الهیات قرون وسطی، توماس آکویناس استدلال می‌کرد که تجاوز جنسی، هر چند که گناه بود ولی بسیار کمتر از استمناء یا قطع مقاربت، پذیرفتنی بود، بدین علت که این جرم به ایجاد سکس می‌انجامد در حالی که سایر اعمال، هدف روابط جنسی را به خطر می‌انداخت.