اژدرافکن

معنی کلمه اژدرافکن در لغت نامه دهخدا

اژدرافکن. [ اَ دَ اَ ک َ ] ( نف مرکب ، اِ مرکب ) کشتی های بخاری کوچک و درازکه تُرپیل بطرف کشتیهای دشمن افکند. ( فرهنگستان ).

معنی کلمه اژدرافکن در فرهنگ معین

( ~. اَ کَ ) (ص فا. اِمر. ) کشتی بخاری کوچک و دراز و بسیار سریع که اژدر به سوی کشتی های دشمن می افکند.

معنی کلمه اژدرافکن در فرهنگ عمید

نوعی کشتی جنگی کوچک که به طرف کشتی های دشمن اژدر پرتاب می کند.

معنی کلمه اژدرافکن در فرهنگ فارسی

( اسم ) کشتی بخاری کوچک و دراز و بسیار سریع که اژدر به سوی کشتیهای دشمن میافکند

معنی کلمه اژدرافکن در فرهنگستان زبان و ادب

{torpedo launcher} [علوم نظامی] وسیله ای در کشتی یا هواگَرد یا زیردریایی که اژدر را به سمت هدف پرتاب می کند

معنی کلمه اژدرافکن در ویکی واژه

کشتی بخاری کوچک و دراز و بسیار سریع که اژدر به سوی کشتی‌های دشمن می‌افکند.

جملاتی از کاربرد کلمه اژدرافکن

بمب‌افکن موفق توپولف-۲ از خروجی‌های این آزمایشگاه مخفی بود. این هواپیما یک بمب‌افکن سریع بود که برای مقابله با یونکرس-۸۸ آلمانی طراحی شد. این طرح توانایی‌های خود را اثبات کرد و بعدها به‌عنوان هواپیمای اژدرافکن، رهگیر و شناسایی به کارگرفته شد. توپولف-۲ سریع‌ترین، قدرتمندترین و بهترین بمب‌افکن متوسط در جهان درتمامی دوران جنگ جهانی دوم بود. تعداد۲۲۵۷ فروند توپولف-۲ ساخته شد. در سال ۱۹۴۴ ستاره بخت توپولف طلوع کرد و درخشان‌تر از پیش شد.
در طول جنگ جهانی دوم تولید این وسیله نقلیه، به کامیون‌های نظامی و موتور هواپیما و قایق‌های اژدرافکن، تغییر پیدا کرد. شرکت نیسان تولید وسایل غیرنظامی را در سال ۱۹۴۵ از سر گرفت و ۲ سال بعد، با دریافت سفارش تولید خودروهای داتسون، بار دیگر برند داتسون وارد خط تولید گردید.
اواخر ماه مه فون مانشتاین برای بازرسی از سواحل جنوبی کریمه سوار بر یک قایق اژدرافکن کوچک ایتالیایی بود که این شناور مورد حمله دو جنگنده دشمن قرار گرفت. به او آسیبی نرسید اما گروهبان فریتس ناگل، دستیار و راننده دیرینه‌اش در جریان این حمله کشته شد. فون مانشتاین از این حادثه بسیار متالم و شخصاً در مراسم تدفین نظامی او حاضر شد.
از آر ۹۵ به عنوان پایه طراحی هواگرد اژدرافکن آرادو آر ۱۹۵ که جهت عملیات بر عرشه ناو هواپیمابر در حال ساخت گراف سپلین ساخته شد، استفاده گردید.