ابتدائی

معنی کلمه ابتدائی در لغت نامه دهخدا

ابتدائی. [ اِ ت ِ ] ( ص نسبی ) اولی. آغازی. شروعی.
- محکمه ابتدائی یا بدایت ؛ محکمه دون استیناف.
- مدرسه ابتدائی ؛ مدرسه دون متوسطه که کودک بار اول در آن درس فرا گیرد و مدت آن در ایران فعلاً پنج سال باشد.

معنی کلمه ابتدائی در فرهنگ فارسی

( صفت ). مقدماتی اولی آغازی . یا مدرس. ابتدائی . مدرسه ای که در آن نخستین دور. تحصیل را فراگیرند پایین تر از دور. متوسطه . یا محکم. ابتدائی . محکم. بدایت محکم. دون استیناف دادگاه شهرستان .

معنی کلمه ابتدائی در ویکی واژه

elementare
primitivo

جملاتی از کاربرد کلمه ابتدائی

زبان به کار گرفته شده در ثبت هارت و لوین نسبت به کدهای ابتدائی مک کارتی به شیوهٔ لیسپ مدرن و جدید نزدیک تر می‌باشد.
درست به گونه‌ای که کارل مارکس تعابیر بنیادگرای از ایده‌های هگل محافظه‌کار استنباط کرد، نیرینگ منطق اقتصاد رئیس دپارتمانش، سیمون پاتن، را گرفته و مداخلات بنیادگرایانه‌ای در مورد ثروت و توزیع عایدات که استادش در آن تردید داشت، از خود بروز داد. او معتقد بود که ثروت بدون کنترل، خلاقیت را تضعیف کرده و پیشرفت اقتصادی را ممانعت می‌کند و امیدوار بود که متفکران پیشرَو در میان طبقات مالکین تأثیرات منفی پارازیتیسم اقتصادی را درک کرده و وظیفه مدنی شان به عنوان رهبران روشن‌گر را بپذیرند. نیرینگ یک جمهوری‌خواهی اقتصادی را بر اساس «چهار مفهوم ابتدائی دموکراتیک – برابری فرصت‌ها، مکلفیت مدنی، دولت مردمی و حقوق بشر» بیان کرد.
وی در سال ۱۳۰۱ش. (۱۹۲۲م) در شهر تبریز به دنیا آمد. وی تحصیلات ابتدائی و متوسطه را در تهران طی نموده و سپس وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران گردید. در سال‌های تحصیل در دانشگاه تهران محسن هشترودی بوده و با دانشمند مشهور آلمانی آلبرت اینشتین نیز مکاتبه داشته‌است.
ابتدائی نیست ره را پس تو چونی مبتدی انتهایی نیست حق را پس تو چونی منتهی
سید احمد مصطفوی در ۲۴ اسفند ۱۳۲۴ هجری خورشیدی در شهر قم به‌دنیا آمد. او پس از دورهٔ ابتدائی، ادامه تحصیل در علوم جدیده را برگزید. او به ورزش فوتبال روی آورد و هم‌زمان با تحصیل، عضو تیم فوتبال قم شد و مدتی نیز کاپیتان این تیم بود.
علی اکبر پرورش به سالِ ۱۳۲۱ در محلّه چهارسوق شیرازی‌های اصفهان متولد شد و تحصیلات ابتدائی و متوسطه را در همان شهر به پایان رساند سپس در دانشگاه اصفهان مدرک لیسانس خود را در رشته ادبیات اخذ نمود ایشان مدرک فوق لیسانس خود را در دانشسرای عالی تهران در رشته کارآموزی دبیری دریافت کرد و در دهه ۴۰ و ۵۰ معلم دینی در مدارس اصفهان بود. پرورش در دوران نوجوانی به واسطهٔ هم محله ایی بودن و آشنایی با آیت‌الله دکتر بهشتی جذب فعالیت‌های مذهبی و سیاسی گردید و نخستین بار در سال ۴۳ به دلیل فعالیت‌های سیاسی بر ضد رژیم دستگیر گردید
پدرش خلیل‌خان مشاورالسلطان بود. تحصیلات ابتدائی و متوسطه را در تهران تمام کرد. در سال ۱۳۰۷ خورشیدی پس از موفقیت در مسابقه‌، جزو نخستین دانشجویان اعزامی به اروپا راهی فرانسه شد و از مدرسه پلی‌تکنیک پاریس در رشته مهندسی پل و شوسه مدرک گرفت.
اسماعیل مرآت در ۱۲۹۷ به معاونت دارالمعلمین و تدریس فیزیک در آن مدرسه مأمور شد. در مهر ۱۳۰۷ که نخستین گروه از محصلان اعزامی به خارج راهی اروپا شدند، اسماعیل مرآت که در وزارت معارف رئیس تعلیمات ابتدائی بود، آنان را تا پاریس همراهی کرد. در آنجا حسین علاء وزیر مختار ایران در فرانسه به وی پیشنهاد کرد که با سمت سرپرست محصلان در اروپا بماند و مرآت پذیرفت.
پس تو به وقت حاضر نزدیک مرد دانا زان رفته انتهائی ز آینده ابتدائی
صفتهایت صفتهای خدائی است نمودت همچو آدم ابتدائی است
اسماعیل نوّاب صفا تحصیلات ابتدائی خود را در کرمانشاه سپری و پس از چندی به همراه خانوادهٔ خود به گرگان و بعد به تهران می‌آیند. وی اوّلین شعرش را در سال ۱۳۲۳ در بیست سالگی در روزنامه توفیق به چاپ می‌رساند. در آن موقع محمّد علی توفیق صاحب امتیاز و ابوالقاسم حالت سر دبیر این روزنامه بودند. از آن پس به دعوت «ابوالقاسم حالت» به عضویت هیئت تحریریه روزنامه «توفیق» درآمده و پس از چندی ستون مخصوصی با امضاء مستعار «مرشد صفا» باز کرد.
رزنیک در سال ۱۹۶۰ لیسانسش را در رشته اقتصاد از دانشگاه پنسیلوانیا به‌دست‌آورد. او در سال ۱۹۶۴ دکترایش را از مؤسسه فناوری ماساچوست حاصل کرد. پایان‌نامه تحصیلی او یک تحلیل اقتصادسنجی بازار مشترک اروپایی بود. کار ابتدائی او (در جریان تصدی او در دانشگاه ییل میان سال‌های ۱۹۶۵ و ۱۹۷۱) با استیفن هایمر بوده و بر مسائل توسعه اقتصادی و اقتصاد سیاسی بین‌المللی متمرکز بود.
دو جسم غاری پنیس در سطح پشتی آن قرار دارنداجسام غاری پنیس در قسمت پروکسیمال (ابتدائی) از یکدیگر مجزا بوده اما در زیر زاویه پوبیس به هم متصل شده و با هم به جلو امتداد می‌یابند. این اتصال تا گلانس پنیس (سر پنیس) ادامه دارد. شیار عمیق بین دو جسم غاری توسط جسم اسفنجی اشغال می‌شود.