آزار
معنی کلمه آزار در لغت نامه دهخدا

آزار

معنی کلمه آزار در لغت نامه دهخدا

( آزار ) آزار.( اِمص ، اِ ) اَذا. ایذاء. اذیت. اذاة. رنج که دهند. رنجگی. عذاب. شکنجه. عقوبت. آسیب. گزند :
آزار بیش بینی زین گردون
گر تو بهر بهانه بیازاری.رودکی.دل گسسته داری از بانگ بلند
رنجگی باشدْت و آزار [ و ] گزند.رودکی.پسندش نیامد همی کار من
بکوشد برنج و به آزار من.فردوسی.نیامدْش با مغز گفتار اوی
سرش تیزتر شد به آزار اوی...فردوسی.ز بس زشت گفتار و کردار اوی
ز بیدادی و درد و آزار اوی...فردوسی.پشوتن بدو گفت کاین است راه
بدین باش و آزار مردان مخواه.فردوسی.بدانست کاین جادوئی کار اوست
بدو بد رسیدن ز آزار اوست.فردوسی.وگر سر بپیچم ز گفتار اوی
هراسان شود دل ز آزار اوی.فردوسی.ور بدرّی شکم و بندم از بندم
نرسد ذره ای آزار بفرزندم.منوچهری.من نیز از این پس تان ننمایم آزار.منوچهری.سوگندان خورد... که ترا هیچ آزار از جهت من نباشد و با تو خیانت نکنم. ( تاریخ سیستان ).
امروز آزار کس مجوی که فردا
هم ز تو بی شک بجان تو رسد آزار.ناصرخسرو.چون که بجوئی همی آزار من
گر نپسندی ز من آزار خویش ؟ناصرخسرو.جانش از آزار آن جهان برهد
هرکه ز دین گرد جان حصار کند.ناصرخسرو.جز که آزار و خیانت نشناسند ازیرا
ببدی فعل چو ماران و چو موشان بشمارند.ناصرخسرو.بنالد همی پیش گل زار بلبل
که از زاغ آزار بسیار دارد.ناصرخسرو.غیبت مکن و مجوی کس را آزار
هم وعده آن جهان منم باده بیار.خیام.گرْت خوی شیر و زور پیل و سم مار نیست
همچو مورو پشه و روباه کم آزار باش.سنائی. || کین. کینه. عداوت. بغض. بغضاء. دلتنگی. آزردگی. ملال. ملالت خاطر. || رنجیدگی.رنجش. شکرآب :
دل من پرآزار از آن بدسگال
نبد دست من چیر بر بدهمال.ابوشکور.ز من خسرو آزار دارد همی
دلش از رهی بار دارد همی.فردوسی.ترا و مرا رنج بسیار داد
روان وی از ما بی آزار باد.فردوسی.

معنی کلمه آزار در فرهنگ معین

( آزار ) [ په . ] ( اِ. ) ۱ - رنج ، عذاب . ۲ - بیماری ، مرض .
( اِ ) (اِ. ) ۱ - زیرجامه ، شلوار. ۲ - دستار، فوطه .
( ~. ) (اِ. ) = ازاره . ایزاره . هزاره : پایاب ، قعر آب .

معنی کلمه آزار در فرهنگ عمید

( آزار ) ۱. اذیت، آسیب، گزند: آزار بیش زاین گردون بینی / گر تو به هر بهانه بیازاری (رودکی: ۵۱۱ ).
۲. عملی که موجب رنجش دیگری شود، رنجش.
۳. (بن مضارعِ آزردن و آزاردن ) = آزردن
۴. (صفت ) آزارنده (در ترکیب با کلمۀ دیگر ): دل آزار، زیردست آزار، مردم آزار.
۵. (اسم ) [قدیمی] بیماری، ناخوشی، دردومرض.
۶. [قدیمی] ناراحتی.
۷. [قدیمی] کدورت، کینه.
* آزار تلخه: بیماری یرقان، زردی.
* آزار دادن: (مصدر متعدی ) رنج دادن، آزار کردن، اذیت کردن، آزردن.
۱. شلوار.
۲. [قدیمی] لنگی که به کمر می بستند، لنگی، فوطه.
۳. [قدیمی] هرچیزی که با آن بدن را می پوشاندند، پوشاک.
۱. پایین هرچیز.
۲. = ازاره

معنی کلمه آزار در فرهنگ فارسی

( آزار ) ( اسم ) ۱ - رنج عذاب شکنجه اذیت. ۲ - تعب مشقت. ۳ - کین کینه بغض عداوت . ۴ - رنجیدگی رنجش شکراب . ۵ - اندوه غم تیمار . ۶ - تائ لم توجع . ۷- ضرب کوب صدمه . ۸ - آفت . ۹ - بیماری مرض ناخوشی بیماری مانند جنون و هاری .
اذیت عقوبت
رنج، آسیب، گزند، بیماری، ناخوشی، دردومرض، آزیر هم گفته شده
( اسم ) ۱ - ازاره ایزاره هزاره . ۲ - پایاب قعر آب .
نامی است که در شهسوار بدرخت آزاد دهند
( از آر ) بانگ کردن و غریدن شیر

معنی کلمه آزار در دانشنامه عمومی

آزار. آزار دربرگیرندهٔ طیفِ گسترده ای از رفتارهای آزار دهنده و توهین آمیز می گردد. از دیدگاهِ حقوقی، این رفتار با مزاحمت یا تهدید همراه است. آزارواذیتِ جنسی اشاره به محدودهٔ وسیعی از رفتارها از مزاحمت های خیابانی تا سوء استفاده جنسی و تجاوز جنسی را در بر می گیرد. آزار جنسی، کاری زشت با ماهیتِ جنسی که در آن فرد یا افرادی با تعرض به شخصیت یک فرد، از طریق، ارعاب، بهره گیری ناخواسته یا اجبار خواستار دریافت التفات جنسی یا تحقیر جنسیتی با توسل به آزار کلامی می شوند. که معمولاً پی آمدِ آن برای همیشه قربانیِ آزاردیده را آزار خواهد داد. در قوانین قضایی اکثریت مطلق کشورهای جهان، آزار جنسی، کاری «غیرقانونی» و «مجرمانه» شناخته می شود.
آزار (فیلم ۱۹۹۷). آزار ( به هندی: Auzaar ) یا اسلحه فیلمی محصول سال ۱۹۹۷ و به کارگردانی سهیل خان است. در این فیلم بازیگرانی همچون سلمان خان، سانجای کاپور، شیلپا شتی، جانی لور، پارش راوال، ایلا آرون، کیران کومار ایفای نقش کرده اند.
ازار (ستاره). اپسیلون گاوران یک ستاره است که در صورت فلکی گاوران قرار دارد.
معنی کلمه آزار در فرهنگ معین

معنی کلمه آزار در دانشنامه آزاد فارسی

اِزار
(یا: ایزار؛ هزاره) تکه پارچه ای بلند و مستطیل شکل که همچون لُنگ یا دامن به دور پاها و باسن پیچیده می شود. به آن فوطه یا قَطیفه هم می گفتند. اِزار عمدتاً خاص مردان بوده است اما زنان هم آن را می پوشیدند. برخی انواع آن، لباس زاهدان و صوفیان بوده است. اِزار همان بند شلوار یا هَمیان است.

معنی کلمه آزار در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آزار. از عنوان آزار در منابع فقهی به معنای اذیت استفاده شده است و از آن در بابهای صلات، صوم، حج و صید و ذباحه به مناسبت سخن رفته است.
آزار رساندن به مؤمن و نیز پدر و مادر- هر چند با گفتن اف- ، همچنین روزه مستحبی یا سفر اگر موجب اذیت پدر، مادر و جد شود، حرام است.
دفن مرده
واجب است مرده به گونه ای به خاک سپرده شود که بوی آن به کسی آزار نرساند.
کراهت بوی بد در مسجد
رفتن به مسجد برای کسی که بوی دهانش- به خاطر خوردن سیر و مانند آن- دیگران را آزار میدهد، مکروه است.
ذبح حیوان
...
[ویکی فقه] آزار (فقه). از عنوان آزار در منابع فقهی به معنای اذیت استفاده شده است و از آن در بابهای صلات، صوم، حج و صید و ذباحه به مناسبت سخن رفته است.
آزار رساندن به مؤمن
نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۲۲، ص۷۴.
واجب است مرده به گونه ای به خاک سپرده شود که بوی آن به کسی آزار نرساند.
خمینی، روح الله، توضیح المسائل، ص۸۲.
رفتن به مسجد برای کسی که بوی دهانش- به خاطر خوردن سیر و مانند آن- دیگران را آزار میدهد، مکروه است.
خمینی، روح الله، توضیح المسائل، ص۱۲۶.
...
[ویکی فقه]
ازار به لنگ (پوشش از ناف تا زانو) یا پوشش سراسری بدن گفته می شود.از ازار به مفهوم نخست که از آن به «مئزر» نیز تعبیر شده در باب طهارت، صلات و حج سخن رفته است.از قطعات واجب کفن و نیز یکی از دو لباس احرام برای مردان، ازار است. پوشیدن ازار روی پیراهن (منظور پیراهن بلند همچون پیراهن عربی است) در نماز مکروه است. از ازار به مفهوم دوم در باب طهارت سخن گفته شده است.از قطعات واجب کفن، ازار است؛ یعنی پوشش سراسری که همه بدن میّت را می پوشاند که پس از پوشاندن دو قطعه دیگر، بر بدن میّت پوشانده می شود.

معنی کلمه آزار در ویکی واژه

اذیت، رنج، عذاب. کسی تعمداّ خیال آزار و اذیت او را ندارد. «جمال‌زاده»
بیماری، مرض. کدورت، رنجش
مترادف مرض و مردم آزاری در زبان فارسی. آزار اِیچِین آلِد بَگهَ! مرض درونت را احاطه کرده مگر!

جملاتی از کاربرد کلمه آزار

هزاره‌ها از سده نوزدهم میلادی در پاکستان زندگی می‌کنند، یعنی از زمانی که به سبب آزار و اذیت‌های امیر عبدالرحمن خان، از هزارستان، افغانستان به هند تحت قیومیت بریتانیا گریختند.
سید مرتضی علم الهدی به سال ۴۳۶ درگذشت و پس از وی شیخ طوسی مرجع شیعه شناخته شد. ترکان سلجوقی در سال ۴۴۷ با استفاده از ضعف آل بویه - که شیعه مذهب بودند - به بغداد حمله کردند و با اشغال آن حکومت آل بویه را برانداختند. طوسی تا سال ۴۴۸ در بغداد بود و مجلس درس خود را در همان شهر تشکیل داد اما در سال ۴۴۸ به سبب حمله طغرل به بغداد و انقراض آل بویه بر آزار و اذیت شیعیان توسط اهل سنت و سلجوقیان افزوده شد.
آمار یهودیان ایران-که در دوره پهلوی، ۶۵ هزار تا ۱۰۰ هزار تن بود-به دلیل افزایش آزار و تحقیر و سرکوب در دورهٔ حکومت جمهوری اسلامی به ۲۰ هزار نفر کاهش یافت.
محبوبه زمانی که در کابل تمرین می‌کرد از ترس تهدیدات و آزارهای مردم مجبور بود از ساعت ۳۰/۸ شب به بعد برای تمرین دو از خانه خارج شود چون در آن ساعت همه مجذوب نمایش‌های تلویزیونی پراحساس و کم‌ارزش بوده و مزاحم او نمی‌شدند.
شاول که گرایش افراطی فاشیستی داشت برجسته‌ترین کسی بود که مسیحیان را مورد آزار و اذیت قرار می‌داد که در حال حاضر نیز برای مبارزه با مسیحیت به عنوان یک گروه یهودی شیطانی، دین واقعی یهود را مورد تهدید قرار می‌دهد.
خراب مجلس دوشم، که از اغیار در مستی شکایت گونه‌ای کردی که صد آزار فهمیدم
چون توان گفتن که از دل گرمی جانم چه شد بر تن فرسوده ام آزار آن تب چون گذشت
زبد نفسی کنی آزار و گویی که: نهی منکر دین هست آزار
پس از تجاوز جنسی، قربانیان تحت تحقیقات و در برخی موارد بدرفتاری قرار می‌گیرند. قربانیان تحت معاینات پزشکی قرار گرفته و توسط پلیس بازجویی می‌شوند. در طول محاکمه جنایی، قربانیان حریم خصوصی خود را از دست می‌دهند و ممکن است اعتبار آنها به چالش کشیده شود. قربانیان تجاوز جنسی ممکن است قربانی ثانویه شده و انواع سرزنش از جمله شرمساری هرزگی و آزار سایبری را نیز تجربه کنند. در طول دادرسی کیفری، ممنوعیت انتشار و قوانین سپر تجاوز جنسی برای محافظت از قربانیان در برابر نظارت بیش از حد عمومی اعمال می‌شود.
و باز از جمله علامات کبر این است که از زیارت کردن بعضی اشخاص مضایقه کند، اگر چه در زیارت آنها فایده ای از برای او باشد و مضایقه کند از همنشینی فقرا و مریضان و آزار داران.
وی در سال ۱۹۴۲ به عنوان وزیر تسلیحات آلمان نازی برگزیده شد. او موفق شد تولیدات جنگی آلمان را با وجود بمباران‌های مخرب و عظیم متفقین افزایش دهد. پس از پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم، اشپر اسیر و در دادگاه نورنبرگ محاکمه شد. بنا بر مستند نازی‌هایی که گفتند متأسفیم،[یادداشت ۱] وی مسؤولیت اعمالش را در زمان فعالیت در حکومت آلمان پذیرفت. میزان درگیر بودن او در آزار یهودیان و سطح اطلاعات او از هولوکاست مورد مناقشه است. او پس از جنگ و در دادگاه نورنبرگ، به خاطر نقشش در حکومت رایش و خصوصاً برای استفاده از کار اجباری از مردم کشورهای تحت اشغال، به ۲۰ سال زندان محکوم شد. او بیشتر مدت محکومیت خود را در زندان اشپانداو در برلین غربی گذراند.
هست زین واقعه آزار معبر کارم هست زین واسطه شیوه جفای رمال
تاریخ یهود ستیزی در اروپا اساساً با دوران پیدایش مسیحیت و داعیهٔ پیروان آن برای سلطهٔ انحصاری و به رسمیت شناساندن زورمدارانهٔ دین خود به‌عنوان یگانه مذهب رسمی شروع می‌شود. اولین گروه‌های مسیحی در اروپا، یهودیانی بودند که به آیین عیسوی گرویده و با اتکا به انجیل، مسیحیت را به‌عنوان مذهب جانشین برای آیین یهود و به‌مثابهٔ وحدت جدید و اسرائیل حقیقی درک می‌کردند. این اعتقاد به نفی تعلق یهودیان به محدودهٔ متحدان خدا و متهم کردن آن‌ها به آزار و قتل مسیح منجر شد. یهودی‌ستیزی از قرن دوم میلادی در تاریخ، ادبیات و موعظه‌های مسیحی با پیگیری دنبال شد و به شکل تحقیر دینی و قومی در آیین مسیحی تکامل یافت.
رسوایی‌های جنسی رهبران مذهبی به اتهام رفتارهای سوءاستفادهٔ جنسی از کودکان گفته می‌شود که از سوی روحانیون و افراد سرشناس کلیسای کاتولیک صورت گرفته‌است. تعدادی از کاتولیک‌ها در حالی‌که ازدواج برای رهبران مذهبی را ممنوع کرده‌اند اما رفتارهای خشن و هم‌جنس‌گرایی و حتی کودک‌آزاری بچه‌هایی حتی با ۳ سال سن را مرتکب شده‌اند.
با این وجود، کاتولیک‌های انگلیس در اوایل دهه ۱۵۰۰ قوی و محبوب بود و کسانی که طرفدار پروتستان بودند تا زمان مداخله سیاسی در اقلیت مذهبی باقی ماندند. پروتستان‌های اولیه به عنوان بدعت گذار از نظر کلیسا و دولت مورد آزار و اذیت قرار گرفتند. بین ۱۵۳۰ و ۱۵۳۳، توماس هیتون (اولین شهید پروتستان انگلستان)، توماس بیلنی، ریچارد بایفیلد، جان توکسبری، جیمز بینهام، توماس بنت، توماس هاردینگ، جان فریت و اندرو هیوت همگی در آتش سوختند. ویلیام تریسی به دلیل انکار برزخ و تأیید رستگار شمرده شدن با ایمان به بدعت محکوم شد و جسد او متلاشی و سوزانده شد.
خیر شاه است در نکوکاری نه درشتی و مردم‌آزاری
گر زانکه ز گفتگوی درس اسرار بر خاطر نازک تو باشد آزار
(تا به چند از گریه آزار دل جیحون دهم؟ از دعای بی اثر دردسر گردون دهم)
از بهر چه آزار خود و یار کند و آماده کند آنچه نخواهد خوردن
همه راستی باید و مردمی ز کژی و آزار خیزد کمی