آرایی
معنی کلمه آرایی در فرهنگستان زبان و ادب

آرایی

معنی کلمه آرایی در فرهنگستان زبان و ادب

آرایی
[عمومی] ← آرایه گری

معنی کلمه آرایی در دانشنامه عمومی

آرایی. آرایی ( به ارمنی: Արայի ) یک روستا در ارمنستان است که در استان آراگاتسوتن واقع شده است. آرایی در کیلومتری شمال آشتاراک، مرکز استان آراگاتسوتن و ۱۰ کلیومتری جنوب غرب آپاران واقع شده است.
آرایی ۳۶۸ نفر جمعیت دارد و در ارتفاع ۱۸۵۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است.
معنی کلمه آرایی در دانشنامه عمومی
جملاتی از کاربرد کلمه آرایی

جملاتی از کاربرد کلمه آرایی

ارتش روم پس از آنکه بدین‌سان صف‌آرایی می‌کرد، دست به نبرد می‌زد. نیزه‌داران اگر عقب‌زده می‌شدند، به جلوداران (بخش دوم) می‌پیوستند و این دو با هم دوباره بر دشمن می‌تاختند و اگر این‌ها نیز مجبور به عقب‌نشینی می‌گردیدند، وارد فاصله‌های میان صف‌های بخش سوم (تریاریان) می‌شدند و هر سه بخش که بدین ترتیب گروهی واحد تشکیل می‌دادند بار دیگر نبرد را آغاز می‌کردند؛ و اگر باز هم عقب‌زده می‌شدند، نبرد را می‌باختند. هر بار، وقتی که تریاریان وارد نبرد می‌شدند، سپاه در خطر می‌افتاد و از اینجا این ضرب‌المثل پیدا شد که «کار به تریاریان رسیده است»[یادداشت ۵] و این جمله بدین معنی بود که کار به جاهای باریک کشیده شده و آخرین ذخیره‌ی خود را بکار انداخته‌ایم.
وقت شد کاسکندر گل لشکر آرایی کند لشکر گل را خدیو باغ دارایی کند
در هنگام انجام واکنش فوق کربوکاتون تولید می‌شود در نتیجه اگر امکان نوآرایی وجود داشته باشد حتماً انجام خواهد گرفت .
به تسلیمی است ختم اعتبارات کمال اینجا ز مهر سجده آرایید طومار عبادت را
دو عامل در محدودیت ابعاد این واحدها دخالت دارد: یکی همی سلولزها که همانند پوششی رشد جانبی رشته‌های سلولزی را محدود می‌کنند و دیگری آرایش یا سازمان یافتگی حاصل از مجموعه سلولز سنتتازی (آنزیم تولیدکننده سلولز) غشای سلولی که رشته‌های اولیه سلولزی را می‌سازد. سلولز در برابر تیمارهای آنزیمی و شیمیایی پلیمریزاسیون مولکول‌های پیش ساز مولکول‌های سلولز تشکیل می‌شود. پس از تشکیل مولکول‌های سلولز تجمع آن‌ها به صورت بلورهای سلولز و رسیدن به حد میکروفیبرل‌ها و ماکروفیبریل‌های سلولزی بر بنای پدیده خود آرایی با برقراری پیوندهای هیدروژنی بین مولکولی است. این تجمع نیاز به آنزیم ندارد.
بال عنقا، نقش طاووسی نمیگیرد بخود بیوجودی کرده فارغ از خودآرایی مرا
شود روی زمین مانند دامان شفق گلگون اگر یک ره به خون دشمنان انگشت آرایی
مهران مدیری که چند روز پیش در مراسم اهدای جوایز جشن حافظ با سیمایی متفاوت روی صحنه آمده بود، در برج میلاد دیگر نشانی از چهره‌آرایی ویژه پروژه سینمایی «رحمان ۱۴۰۰» به کارگردانی منوچهر هادی نداشت. او در نخستین کنسرت خود در شامگاه چهارشنبه ۳۱ مردادماه قطعات «امشب شب مهتابه»، «بیا بریم کوه»، «ناوک مژگان» و «بارون» را خواند و در فاصله هر دو اجرا چند کلمه با حاضران در سالن حرف زد.
به دست فکر از هم می‌گشایم تاب گیسویی ز عاشق خوش بود مشاطگی جانانه‌آرایی
در زبان‌ها، هرگاه دو واکه پشت سر هم بیایند، به‌گونه‌ای که هیچ صامتی بین آن‌ها قرار نگیرد به این حالت التقای واکه‌ها یا التقای مصوت‌ها می‌گویند. در بسیاری از زبان‌ها تولید واکه‌های التقایی برای گویشور دشوار است و زبان‌ها بسته به ساخت هجایی و الگوی واج‌آرایی و آوایی خود، از راهکارهای متفاوتی بهره می‌گیرند تا بر این دشواری غلبه کنند، که به اصل پرهیز از التقای مصوت‌ها معروف است.
فلک عدل تو هر دم بجهان آرایی آفتاب دگر از حوت برآرد بحمل
حس وطن دوستی مردم ملکشاهی برای همه و مخصوصاً مردمان استان ایلام شناخته شده است. نمونه‌ای از حس وطن دوستی ملکشاهیان صحنه‌های جاودانه و به یاد ماندنی جنگ تحمیلی است که دلیرمردان این خطهٔ خونگرم با توکل بر خداوند سبحان با سلاحهایی که اغلب نیمه خودکار بودند همراه با جوانان رشید و متعهد ایلات دیگر استان همچون خزل -ارکوازی -شوهان - دهبالایی و… توانستند در برابر ارتش تا بن دندان مسلح دشمن بعثی صف آرایی و آنان را شکست داده و از سرزمین خود دفاع کنند
حسین عرفانی - محمدعلی دیباج - تورج مهرزادیان - فریبا رمضانپور - مریم رادپور - کریم بیانی - خسرو شمشیرگران - حسن کاخی - علیرضا باشکندی - مجتبی شمس - ناصر نظامی - رزیتا یاراحمدی - منوچهر زنده دل - شهروز ملک آرایی - ابراهیم شفیعی - سعید شیخ زاده - مریم نوری درخشان - سیامک اطلسی - جواد پزشکیان - کتایون اعظمی - ولی الله مومنی - سحر اطلسی - امیر منوچهری - سعید مظفری - اسفندیار مهرتاش - آبتین ممدوح - امیر عطرچی - شایان شامبیاتی - میثم نیکنام - کوروش فهیمی - مهناز آبادیان - مینا شجاع - سمیه موسوی - مجید صیادی - فرزاد شمشیرگران
نشکنی گر خویش را باری خودآرایی مکن بت شکن گر نیستی بتگر نمی باید شدن
حمیدرضا مظاهری سیف می‌گوید که شیطان‌گرایی لاوی را نباید فقط در ظاهر نامتعارف برخی جوانان خلاصه کرد بلکه باید این جریان را نوعی لشکر آرایی برای ایجاد یک حکومت جهانی شیطانی در نظر گرفت.
مگر یار مسافر گشته من باز می‌آید که جان در حجره‌آرایی‌ست دل در خانه‌آرایی
هرگز از کوتاه پروازی به مقصد ره نبرد آنکه چون طاووس در بند خودآرایی بود
از سده ۵ق کاربرد اسلیمی در هنر کتاب‌آرایی نیز جایگاهی ویژه یافت. نقش داخل شمسه ها و ترنج ها در تذهیب آثار خطی جایگاهی تازه برای اسلیمی‌های بسیار ظریف بودند.
نشان ناجوانمردی بود فکر خودآرایی کی از طاووس آید آنچه از شهباز می آید
برای القای انواع اتصالات هیدروکربنی و بازآرایی استفاده می شود.