ابری
معنی کلمه ابری در لغت نامه دهخدا

ابری

معنی کلمه ابری در لغت نامه دهخدا

ابری. [ اَ ] ( ص نسبی ) با نقشی چون موج آب یا ابرهای بریده از یکدیگر: کاغذ ابری.
- ستاره ابری ؛ کوکب سحابی. منزل پنجم [ از منازل قمر ] هقعه و او سه ستاره خرد است : وز قبل خردیشان و یک بدیگر اندر آمدگی بطلمیوس هر سه را یکی ستاره ابری بنگاشت. ( التفهیم ).
ابری. [ اِ ری ی ] ( ع ص نسبی ) سوزنگر.
ابری.[ اَ ب َ را ] ( اِخ ) نام جائی یا کوهی است در شام.

معنی کلمه ابری در فرهنگ معین

( اَ ) (ص نسب . ) ۱ - پوشیده از ابر. ۲ - با نقشی چون موج آب یا ابرهای بریده از یکدیگر: کاغذ ابری .

معنی کلمه ابری در فرهنگ عمید

۱. ویژگی آسمان پوشیده از ابر: هوای ابری.
۲. ابرمانند.
۳. چیزی که از ابر ساخته شده باشد: تشک ابری.

معنی کلمه ابری در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - پوشیده از ابر : هوای ابری . ۲ - با نقشی چون موج آب یا ابرهای بریده از یکدیگر کاغذ ابری . یا ستار. ابری . کوکب سحابی .
نام جایی یا کوهی در شام

معنی کلمه ابری در فرهنگستان زبان و ادب

[علوم جَوّ] ← ابرناک

معنی کلمه ابری در دانشنامه عمومی

آبری. آبری ( به لاتین: Abari ) در گرجستان با جمعیت ۲۰۶ نفر است که در راچا - لچخومی و کومو سوانتی واقع شده است.

معنی کلمه ابری در ویکی واژه

ابری /اَبری/
پوشیده از ابر.
با نقشی چون موج آب یا ابرهای بریده از یکدیگر: کاغذ اب
هوایی که در آن ابر باشد. روزهای ابری را خیلی دوست دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه ابری

اکسان‌موبیل و شرکت‌های وابسته به آن، به صورت بین‌المللی فعالیت می‌کنند. وب‌سایت‌های این شرکت‌ها، اطلاعاتی در خصوص انواع فعالیت‌ها و فرصت‌های موجود در هر حوزه، ارائه می‌دهند. واحد «پالایش و پخش» شرکت اکسان‌موبیل شبکه قدرتمندی از کارخانه‌های تولیدی و سامانه‌های ترابری و توزیع را برای ارائه سوخت‌های پاک، روان‌سازها و دیگر محصولات با ارزش بالا، به مشتریان بکار گرفته‌است.
دیگر نکشد منت خشک از لب دریا ابری که تر از گریه مستانه من شد
ابری که همی برف ببارید ببرید شد غرقهٔ بحری که ندید ایچ کران را
یا رخ نهان کنید که دل نابرید یا با عاشقان دلشده کمتر جفا کنید
مارکسیستها امر سیاسی را در جدایی جامعه مدنی از عرصه عمومی (محدود کردن حقوق و برابری به عرصه عمومی)، فرایندهای طبقاتی که به وسیله آن ارزش اضافی در نظام سرمایه‌داری تصرف می‌شود، نقش دولت در اداره کردن منافع و امور سرمایه، تضمین‌های سیاسی حقوق مالکیت، فعالیت‌های انقلابی برای تغییر دادن نهادهای سیاسی سرمایه‌داری و چانه زنی بین نیروی کار و سرمایه برای کنترل مازاد اقتصادی مشاهده کردند.
خاندان عاشوری (آل عاشور) خاندانی از علمای بحرانی بحرین که در اواخر سده ۱۲ ق به سرپرستی شیخ عاشور بن شیخ محمود به بوشهر و نواحی دشتی مهاجرت کرد. شیخ محمود ملقب به زین الدین از اهالی ستره قرای بحرین در حین تبلیغ دستگیر شد و توسط ناصبی بحرین با شمشیر به قتل رسید. بنابرین فرزندان وی شیخ عاشور و شیخ عبدالطیف در ۱۱۹۰ ق به ایران و در قرای درازی، شیخیان و شهر خورموج ساکن شدند. پس از در گذشت شیخ عاشور او را در بقعه امام زاده جعفر روستای شیخیان دفن نمودند. فرزند ارشد وی شیخ احمد نیز که مشهور به ورع و تقوا بود در همان مکان مدفون است. (به این جهت این روستا شیخیان نامیده شده و گویا در اصل شیخان بوده‌است)
خرامنده کوهی، فلک پیکری شتابنده ابری، گران لنگری
از سلک مسلمین چو تو مظلوم و صابری یک تن نبینم آنچه زهر در نظر کنم
این شرکت که در سال ۲۰۰۴ تأسیس شده در زمینه ترابری ریلی و اتوبوس‌رانی فعالیت می‌کند و مقر اصلی آن در برلین است. آبلیو دارای چند خط راه‌آهن منطقه‌ای در ایالت نوردراین-وستفالن می‌باشد.
پس از کشته شدن جورج فلوید و اعتراض‌های بعدی، در ۱۷ ژوئن سال ۲۰۲۰ کوکر اوز اعلام کرد که برند آنت جیمیما به منظور «پیشرفت در جهت برابری نژادی» دوباره رونمایی و تغییر نام خواهد یافت.
هین مرد زین راه و از آن راه رو نشکنی ابریق از آن غافل مشو
اقلیم مجموعه مستند تلویزیونی ساخته رئوف جابری می‌باشد. این مستند به بررسی اقلیم‌های مختلف ایران می‌پردازد. رویکرد این برنامه گردشگری جغرافیایی است و آبشارها، غارها، دره‌ها، تنگه‌ها، کویر و تالاب‌های ایران را به تصویر می‌کشد. این مستند در ۴۲ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای ضبط و از شبکه سوم سیما پخش شد. تصویربرداری این مستند در شاهرود، لرستان، گلستان، اردبیل و کردستان و… انجام شده‌است. موسی جابری تهیه‌کنندگی این مستند را بر عهده داشته‌است.
عشقست که کیمیای شرقست در او ابریست که صد هزار برقست در او
ز بحر کمان خاست ابری سیاه که بارانش بد ناوک عمر کاه
صابری فرمودم آن دلدار اندر عشق خود صابری بر باد دادم سر به‌سر گر داشتم
در حال حاضر، ایران بر اساس فهرست صندوق بین‌المللی پول با توجه به درآمد ناخالص ملی اسمی بیست و یکمین و بر اساسِ درآمد ناخالص ملی تعدیل شده با شاخص برابری قدرت خرید هفدهمین اقتصاد بزرگ دنیاست. در این رتبه‌بندی و بر اساس معیار اولی به ترتیب کشورهای ترکیه و عربستان سعودی و بر اساس معیار دوم کشور ترکیه بالاتر از ایران قرار می‌گیرند.
«احمد امری» پس از کشته شدن موسی کلانتری در اقدام تروریستی بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی به سرپرستی وزارت راه و ترابری انتخاب شد. وی پس از انتخاب سید علی خامنه ای به ریاست جمهوری و تشکیل کابینه میرحسین موسوی جای خود را به محمدهادی نژادحسینیان داد.
نابریده تیغ تو روز وغا پولاد نیست نابسوده کف تو روز عطا دینار نیست
این باشگاه یکی از مهم‌ترین باشگاه‌های آمریکای جنوبی است که بازیکنان بزرگی همچون دیگو مارادونا، خوان رومان ریکلمه و کارلوس توس، گابریل باتیستوتا، ادینسون کاوانی سابقه بازی در آن را در کارنامه خود دارد.
دولت اسپانیا در نظر دارد تا سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) یک میلیون خودروی برقی را به منظور مصرف بهینه انرژی وارد شبکه ترابری کند.