انباره

معنی کلمه انباره در لغت نامه دهخدا

انباره. [ اَم ْ رَ / رِ ] ( اِ ) پر کردن و انباشتن. ( از انجمن آرا، ذیل انبار ) ( آنندراج ، ذیل انبار ). || دستگاه الکتریکی که می توان مقداری برق در آن ذخیره کرد و بهنگام لزوم از آن پس گرفت و آن انواع بسیار دارد مانند انباره سربی و غیره. آکومولاتور. ( از فرهنگ فارسی معین ، ذیل آکومولاتور ).

معنی کلمه انباره در فرهنگ معین

(اَ رِ ) دستگاهی که می توان در آن برق ذخیره کرد و در هنگام لزوم از آن استفاده کرد، آکومولاتور.

معنی کلمه انباره در فرهنگ عمید

دستگاهی که انرژی برق برای مواقع لزوم در آن ذخیره می شود، آکومولاتور، خازن.

معنی کلمه انباره در فرهنگ فارسی

( اسم ) آکومولاتور

معنی کلمه انباره در دانشنامه آزاد فارسی

انباره (accumulator)
(یا: انباشتگر) ثَبّاتی که در عملیات محاسباتی و منطقی به کار می رود و معمولاً برای شمارش اقلام یا ذخیره یک حاصل جمع مورد استفاده قرار می گیرد.
انباره (فیزیک). اَنباره (فیزیک)(accumulator)
در الکتریسیته، باتری انبارشی۱ ای متشکل از تعدادی پیل ثانویۀ شارژ شدنی. نمونۀ رایج آن باتری سرب ـ اسیدی خودروهاست. باتری های معمولیِ دوازده ولتی خودرو از شش پیل سرب ـ اسیدی ساخته می شود. وقتی موتور خودرو روشن است، دینام۲ یا مولد جریان۳ خودرو پیوسته این پیل ها را پرمی کند. الکترود۴های باتری خودرو از جنس سرب و اکسید سرب، و الکترولیت۵ آن اسیدسولفوریک است. نوع دیگری از انباره های متداول، پیل نیکل ـ آهن با الکترودهایی از جنس نیکل و آهن، و الکترولیتی از هیدروکسید پتاسیم است. جریانی که از هر پیل حاصل می شود، به مساحت فعال صفحاتی بستگی دارد که با الکترولیت در تماس اند. اگر به جریانی نیاز باشد که از میزان جریان تولیدی یک پیل تجاوز کند، چند پیل را موازی با هم می بندند. پرکردن باتری ها معمولاً با برقراری ولتاژی در حدود۲.۷ ولت، برای هر پیل، صورت می گیرد و عمل پرکردن تا زمانی ادامه می یابد که ولتاژ هر پیل به مقدار لازم، و چگالی نسبی الکترولیت هم به میزان عادی آن،۱.۲ تا ۱.۳، برسد. این مقادیر پس از اتمام زمان شارژ نیز حفظ می شوند. آزمودن باتری با چگالی سنج۶ و ولت سنج۷ِ قابل حمل صورت می گیرد. «گاززایی۸» یکی از نشانه های پرشدن تقریبی باتری هاست. گاززایی عبارت است از خروج هیدروژن و اکسیژن اضافی، که براثر تجزیۀ آب حاصل می شوند.storage batterydynamoalternatorelectrodeelectrolytehydrometervoltmetergassing
انباره (هیدرولیک). اَنبارِه (هیدرولیک)(accumulator)
(یا: آکومولاتور) وسیلۀ ذخیره سازی انرژی فشار هیدرولیکی۱ . با این وسیله ماشین های هیدرولیکی ، ازجمله جرثقیل ها، دریچه های بارانداز ، بالابرها، و پِرِس های آهنگری را که پیوسته توان مصرف نمی کنند، با واحد پمپاژ کوچکی به کار می اندازند . انباره وسیلۀ سادۀ ذخیرۀ انرژی در سیستم های هیدرولیکی است و با عمل وزنه، فنر یا فشار گاز کار می کند. از انباره های وزنه ای دیگر استفاده نمی شود و از انباره های فنری نیز عملاً در ماشین های سیّار کوچک استفاده می کنند. در انباره های گازی، سیّال هیدرولیک ممکن است با گاز مستقیماً در تماس باشد یا با غشاء یا بالنی از جنس لاستیک یا نئوپرن۲ ، یا با پیستونی شناور۳ از گاز جدا شود. انبارۀ هیدرولیکی در ۱۸۵۱ اختراع شد. در این انباره، پمپ جکِ حامل وزنه های سنگین را بالا می بُرد و براثر رهاشدن و پایین آمدن جک ، توان لازم برای کار ماشین آلات تأمین می شد.
hydraulic pressureneoprenefloating piston

جملاتی از کاربرد کلمه انباره

... روستاهایی پر از ذرت وجود دارد، قصری پیداکردیم با روستاهای زیادی اطراف آن… آنان (یونانیان) در آن روستاها به مدت سه روز ماندند نه تنها به خاطر زخم‌هایشان، بلکه به خاطر اینکه آنان مقادیر بسیاری آرد و شراب و انبارهای بزرگ جو برای تغذیهٔ اسبان داشتند تمام این منابع توسط ساتراپ‌های منطقه جمع‌آوری شده‌است.
نفس نبود بلکه غار اژدهاست اندر آن از اژدها انبارهاست
در جنوب و مرکز ایران به‌ویژه در استان هرمزگان و جنوب استان فارس به آب‌انبارهای زیرزمینی نیز برکه گفته می‌شود.
کند تازه نانبارهٔ هر کسی در آن باده سازد نوازش بسی
همچو آن طبله ها که در دکان سر انبارها کنند بیان
از ۸ سپتامبر ۱۹۴۳، شهر بولتسانو تبدیل به پایتخت منطقه عملیاتی کوهستان‌های آلپ شد و تحت کنترل آلمان نازی قرار گرفت. از آنجا که اردوگاه فوسولی پیشتر برچیده شده بد، اردوگاه بولتسانو تبدیل به اردوگاهی انتقالی برای فرستادن زندانیان به اردوگاه‌های کار اجباری و مرگ نازی‌ها همچون ماوتهاوزن، فلوسنبورگ، آشویتس، داخائو و راونسبروک شد. این اردوگاه در جریان تابستان ۱۹۴۴ و با بهره‌گیری از انبارهای قدیمی ارتش ایتالیا وارد فاز عملیاتی شد. میان ۹۰۰۰ تا ۹۵۰۰ تن در این اردوگاه زندانی شدند که بیشترشان را زندانیان سیاسی، یهودیان ایتالیایی و مردم کولی تشکیل می‌دادند.
نانی بده نان خواره را، آن طامع بیچاره را آن عاشق نانباره را، کنجی بخسبان ساقیا
که انبارها برگشایند باز به گیتی برآنکس که هستش نیاز
آب انبارهای شماره ۱و۲ سید جعفر مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در اوز، داخل شهر، محله کورچون واقع شده و این اثر در تاریخ ۶ دی ۱۳۵۵ با شمارهٔ ثبت ۱۳۲۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
باشد انبارها ورا بسیار پر و در هر یکی دو صد خروار
کشت پیدا نبود و هر منزل بود انبارهای کوفته کاه
از مشهورترین آب‌انبارهای ایران می‌توان به برکهٔ کل در گراش (استان فارس)، آب‌انبار سرداربزرگ قزوین، آب‌انبار دریادولت کُنگ (هرمزگان)، آب‌انبار صفی‌آباد (خراسان شمالی) ،آب‌انبار دهان شیر لارستان (فارس) ،آب‌انبار رستم گیو، آب‌انبار شش‌بادگیری و آب‌انبار تکیه امیرچقماق در شهر یزد اشاره کرد.
ز زرینه آلت به خروارها ز سیمینه چندانکه انبارها
قوله تعالی: «وَ جاءَ إِخْوَةُ یُوسُفَ» مفسران و اصحاب اخبار پیشین گفتند که چون ملک مصر بر یوسف راست شد و مملکت را ترتیب داد همان سال آثار برکت وی پیدا گشت، رود نیل وفا کرد و نعمت فراخ گشت، جبرئیل آمد و گفت امسال اوّل آن سال هفت گانه است که خصب و فراخی نعمت بود، یوسف بفرمود تا همه صحرا و بوادی تخم ریختند، آنجا که چشمه آب و رود بود بآب آن را بپروردند و آنجا که آب نبود یوسف دعا کرد تا ربّ العزّه باران فرستاد و آن را بباران بپروردند، آن گه کندوها و انبارها از آن خوشهای غلّه پر کردند و همچنین هفت سال پیاپی جمع همی کردند. پس ابتداء سال قحط آن بود که ملک ریّان در خانه خفته بود در میانه شب آواز داد که یا یوسف الجوع الجوع. فقال یوسف هذا اوان القحط پس هفت سال برآمد که درخت برنیاورد و کشته خوشه نپرورد، اهل مصر سال اوّل طعام از یوسف خریدند بنقد تا در مصر یک درم و یک دینار بدست هیچ کس نماند مگر که همه با خزینه ملک شد. دوم سال هر چه چهارپایان و بار گیران بودند همه دربهای طعام شد. سوم سال هر چه پیرایه و جواهر بود، چهارم سال هر چه بردگان بودند از غلامان و کنیزکان، پنجم سال هر چه ضیاع و عقار و مسکن بود، ششم سال فرزندان خود را ببندگی بفروختند. هفتم سال مردان و زنان همه تنهای خویش ببندگی به یوسف فروختند تا در مصر یک مرد و یک زن آزاد نماند، پس ملک با یوسف مشورت کرد در کار مصریان و یوسف را وکیل خود کرد بهر چه صواب بیند در حقّ ایشان، گفت ای یوسف رای آنست که تو گویی و صواب آنست که تو بینی و هر چه تو کنی در حقّ ایشان پسندیده منست.
گر نباشد یاری دیوارها کی برآید خانه و انبارها
۱- تخلیه تمام یگان‌ها، بخش اداری و انبارهای سپاه چهارم مقیم ایران را آغاز کنید و آن‌ها را در اراضی پادگان نظامی باکو مستقر سازید.۲- خروج نیروها روز ۲۴ مارس قبل از ساعت ۲۰ آغاز می‌شود و حداکثر سی‌ام آوریل تا دهم مه به پایان می‌رسد. در وهلهٔ اول، نیروها از قزوین، رشت، زنجان، گرگان و ساری تخلیه می‌گردند. خروج لشکر یکم زرهی در نوب بعد انجام شود.۳- خروج نیروها همراه با نظم و ترتیب، آرامش، بی‌هیاهو و شتاب صورت گیرد. فرماندهان و ارگان‌های سیاسی واحدها هنگام خروج، مراسم تودیع با اهالی برگزار کنند و بخشی از خواروبار خود را میان آن‌ها تقسیم کنند.
در سراسر راه‌های کویری ایران، آب‌انبارها قابل مشاهده‌اند برخی از آن‌ها که در شهرهای خشک و کم‌آب ساخته شده، اثری بسیار زیبا و از نگاه معماری شایان توجه است. آب‌انبارها در گذشته به منظور ذخیرهٔ آب شرب و غیرشرب در فصول خشک و کم‌باران مورد استفاده قرار گرفته‌است.
قلعه کوه آبیز از قلاع اسماعیلیه بوده که در اطراف قلعه آثار چهار برج قرار دارد و حد فاصل آنها با فاصله ۲۰ الی ۳۰ متر برجک‌هایی برای نگهبانی و محافظت از قلعه در برابر حمله دشمن وجود داشته‌است. داخل قلعه آثار و بقایای اتاق‌ها، آب انبارها و زندانها وجود دارد.
آب انبارهای زردگ مربوط به دوره صفوی - دوره پهلوی است و در شهرستان اردکان، بخش مرکزی، محله زردگ واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۰۹۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
در ایران توزیع آب و آب‌انبار امری اعتقادی بوده و ریشه ارزش‌ها و باورهای اسلامی داشته. آب‌انبارها معمولاً در مراکز شهر و محل تجمع مردم و همچنین در کاروانسراها تأسیس می‌شده تا دسترسی به آب آسان باشد.