اعلا

معنی کلمه اعلا در لغت نامه دهخدا

اعلا. [ اَ ] ( ع ن تف ، اِ ) اعلی. بلند و نفیس و برگزیده از هر چیزی و بالای هر چیزی. ( ناظم الاطباء ) :
چون تجاسر کرده خاطر مختصر کردم سخن
کاین تجاسر سمع اعلا برنتابد بیش از این.خاقانی.و رجوع به اعلی شود.
- اعلاتر ؛ بلندتر. بهتر. نفیس تر. ( ناظم الاطباء ) .
- اعلا و اسفل ؛ بالا و پایین. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه اعلا در فرهنگ عمید

۱. بلند گردانیدن، بالا بردن.
۲. بر جای بلند برآمدن.

معنی کلمه اعلا در فرهنگ فارسی

( مصدر ) بلند کردن بر کشیدن بر آوردن افراشتن .

معنی کلمه اعلا در فرهنگ اسم ها

اسم: اعلا (پسر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: aelā) (فارسی: اَعلا) (انگلیسی: aela)
معنی: برتر، بالاتر، بلندتر، نامی از نام های خدای تعالی، سوره ی هشتاد و هفتم از قرآن کریم، برگزیده از هر چیز، نامی از نام های خدای تعالی یعنی برتر مطلق، ( اَعلام ) سوره ی هشتاد و هفتم از قرآن کریم دارای نوزده آیه، برگزیده

جملاتی از کاربرد کلمه اعلا

ای حسن تو دردانه چو ک . . . بنند اعلا چون نقطه فردی
وي همچنين در ايام ثبت نام كانديداهاي نمايندگي مجلس يازدهم براي حوزه انتخابيه تهران ثبت نام و كانديداتوري خود را اعلام نموده است
• مرکز لرزه‌نگاری موسسهٔ ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد امشب مقارن ساعت ۲۲:۱۸:۵۵ زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵٫۴ ریشتر حوالی شهر راور و کوهبنان در استان کرمان را لرزانده‌است.
علی کریمی در واکنش به بازداشت او در پستی نوشت «حداقل لیست جدید غذاهایی که برای نظامتان خطرناک نیست را اعلام کنید که کسی پا روی خط قرمزتان نگذارد.» حسن شماعی‌زاده و مهرداد پولادی نیز از جمله کسانی بودند که نسبت به بازداشت او واکنش نشان دادند.
پیش‌بینی می‌شود اندونزی تا سال ۲۰۴۵ چهارمین اقتصاد بزرگ جهان باشد. جوکو ویدودو اعلام کرد که محاسبات کابینه وی نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۴۵ اندونزی ۳۰۹ میلیون نفر جمعیت خواهد داشت. طبق برآورد ویدودو، رشد اقتصادی ۵ تا ۶ درصد و تولید ناخالص داخلی ۹٫۱ تریلیون دلار آمریکا خواهد بود. انتظار می‌رود درآمد سرانه اندونزی به ۲۹۰۰۰ دلار آمریکا برسد.
برپایه نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن که در سال ۲۰۰۲ توسط دولت تانزانیا انجام شد جمعیت این استان بالغ بر ۳۹۱٬۰۰۲ نفر اعلام شده است .
و هذا تهدید من اللَّه و اعلام انّ من تقدّم الی الایمان لمحمد (ص) جوزی بثواب لا ینقطع و من تأخّر عن الطّاعة و کذب محمدا عوقب عقابا لا ینقطع.
از موسی بن جعفر، پیشوای هفتم شیعیان نقل است: تلاوت سوره فرقان را ترک مکن. به درستی که هر کس در هرشب این سوره را بخواند، خداوند او را حساب و عذاب نکند و منزلش در فردوس اعلا باشد.
کی شود در نغمه آید بلبل بستان صلح خستگان جنک را شادان کند ز اعلان صلح
در ۲۲ پرتابش از اولین پرتاب اوت ۲۰۰۲ تا اوت ۲۰۱۰ اتلس ۵ تقریباً موفقیت کامل را داشته‌است. البته در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۷ در پرتاب یکی از ماهواره‌های جاسوسی ان‌آراو ال-۳۰ در طبقه دوم موشک نابهنجاری پیش آمد و موتور سنتور زودتر از زمان برنامه‌ریزی شده خاموش شد. این ماهواره در مداری پایین‌تر از چیزی که برنامه ریزی شده بود قرار گرفت؛ ولی با این حال خود ان‌آراو این پرتاب را هم جزو پرتاب‌های موفق اعلام کرد.
وگر گوئی ملا باشد روا نبود که جسمی را نهایت نبود و غایت به سان جوهر اعلا
مجلس قانونگذاری مکزیکو سیتی در ۹ نوامبر ۲۰۰۶ با ۴۳ رأی موافق و ۱۷ رأی مخالف، اتحاد مدنی بین زوج‌های همجنس را قانونی اعلام کرد. این قانون از ۱۶ مارس ۲۰۰۷ اجرا شد.
اوست مولی که ز قید غمت آزاد کند اوست اعلا که خرابی تو آباد کند
او در جشنواره فیلم ونیز با تام هنکس هم صحبت شد ولی او تام هنکس را نمی‌شناخت. او بارها اعلام کرده‌است که در زندگی خود بیش از ۱۰۰ فیلم ندیده‌است. او هم‌اکنون به تناوب در ایران و فرانسه به سر می‌برد.
بتسدا پس از تأخیر بازی تا سال ۲۰۲۳، در زمستان امسال اعلام کرد که مراحل توسعهٔ بازی به‌خوبی توسط موتور خلق ۲ طی می‌شود و در ۶ سپتامبر ۲۰۲۳ (۲۲ شهریور ۱۴۰۲) منتشر خواهد شد؛ همچنین این عنوان از روز عرضه برروی اکس‌باکس گیم‌پس منتشر خواهد شد.
مفتعلن فاعلات جان مرا کرد مات جان خداخوان بمرد جان خدادان رسید
بی برگیش از کاه همی باشد و او را بیرون شو از این کار باعلام تو باشد
گر کسی را علم از علم رود بر گردون بنده را باید بر چرخ فرازم اعلام
پس شریعت را نصب کردند، و پیغمبران را بفرستادند، و سعادت و شقاوت آدمی را در آخرت به افعال او باز بستند. مقتضای کرم بی‌علّت و رحمت بی‌نهایت ازل آن بود که او را اعلام کند که سعادت ثمره‌ی کدام حرکات و افعال باشد، و شقاوت از کدام حرکت باشد. پس انبیا را بدین عالم فرستادند، و جمله‌ی اعمال ایشان را بدین عالم و بدین اعمال و افعال باز بستند. «یا أَیُّها الرسولُ بَلِّغ ما اُنْزِل إِلَیْکَ مِنْ رَبِّک» حاصل آمد بعد ما که فرستادن انبیا جز مؤمنان را فایده ندهد که مؤمن را جز عمل اهل سعادت در وجود نیاید، و کافر را جز عمل اهل شقاوت در وجود نیاید. پس فرستادن پیغمبران به خلق مؤمنان را رحمت آمد، کفار را شقاوت پیدا گردانید.
کبر و ریا فکنده به نیروی عشق پاک اعلام فقر در حرم‌ کبریا زنیم