آیزنه

معنی کلمه آیزنه در لغت نامه دهخدا

( آیزنه ) آیزنه. [ ی ِ ن َ / ن ِ ] ( ترکی ، اِ ) شوهرخواهر. یزنه.

معنی کلمه آیزنه در فرهنگ معین

( آیزنه ) (یَ یا یِ نِ ) [ تر. ] ( اِ. ) (عا. ) شوهر خواهر.

معنی کلمه آیزنه در فرهنگ عمید

( آیزنه ) شوهر خواهر.

معنی کلمه آیزنه در فرهنگ فارسی

( آیزنه ) ( اسم ) شوهر خواهر.
یزنه: شوهرخواهر

معنی کلمه آیزنه در ویکی واژه

(عا.)
شوهر خواهر.

جملاتی از کاربرد کلمه آیزنه

آیزنهاور فرمانده ارتش آمریکا در نبرد با آلمان نازی و متحدین بود.
آیزنهاور طی دو دوره تصدی مقام ریاست جمهوری آمریکا، سیاست‌های داخلی را تعدیل کرد. وی معتقد بود که در عصری که ملی‌گرایی نوین، تکثیر موشک‌های اتمی و سفرهای فضایی رواج پیدا کرده‌است، باید در جستجوی صلح بود. او درصدد بود تا اتحاد آمریکا را با کشورهای دشمن تقویت کرده و واشینگتن را برای مقاومت در برابر تهاجم «سرخ» به اروپا، آسیا و آمریکای لاتین آماده نگه دارد. مطابق با دکترین آیزنهاور در سال ۱۹۵۷، سطح تعهدات آمریکا به امور کشورهای خاورمیانه افزایش یافت.
اتم برای صلح عنوان یکی از سخنرانی‌های دوایت آیزنهاور رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا است. این سخنرانی در ۸ دسامبر ۱۹۵۳ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت گرفت.
بین سال‌های ۱۹۵۳ تا ۱۹۵۶ در زمان ریاست جمهوری دوایت آیزنهاور ریاست شورای مشاوران اقتصادی را بر عهده داشت. در ۱۹۵۳ عنوان کرد که «هدف غایی اقتصاد ایالات متحده آمریکا تولید کالاهای مصرفی بیشتر است». در سال ۱۹۶۹ به عنوان مشاور ریچارد نیکسون منصوب شد. او ریاست بانک مرکزی آمریکا را بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۸ بر عهده داشت. سپس بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۵ سفیر آمریکا در آلمان غربی شد. آرتور فرانک برنز در ۲۶ ژوئن ۱۹۸۷ و در سن ۸۳ سالگی در بیمارستان جانز هاپکینز چشم از دنیا فروبست.
در جهان، به‌ویژه در پایتخت‌های اروپای غربی، اعتراض‌ها با اعتصاب و تظاهرات به نفع روزنبرگ‌ها، همراه با سرمقاله‌هایی در روزنامه‌های طرفدار آمریکا، و نیز درخواست عفو پاپ برگزار شد. پرزیدنت آیزنهاور، با حمایت افکار عمومی و رسانه‌های داخلی، خواسته‌های خارج از کشور را نادیده گرفت.
شهر آیزنهوتنشتات در ایالت برندنبورگ در کشور آلمان در ناحیه اودر-اشپره و در نزدیکی مرز لهستان است.
او استادِ رشتهٔ تاریخ در دانشگاه نیواورلئان و نویسندهٔ زندگی‌نامه‌های دو رئیس جمهورِ ایالات متحده آمریکا «دوایت آیزنهاور» و «ریچارد نیکسون» بود.
نخستین مدیر این سازمان، توماس کیت گلنان بود که توسط دوایت آیزنهاور جمهوری‌خواه در ۱ اکتبر ۱۹۵۸ به عنوان مدیر این سازمان منصوب شد. در طول دوره ریاست، او پروژه‌های مختلف توسعه فضایی ایالات متحده را جمع‌آوری کرد.
پخش سیگنال پیام تبریک آیزنهاور نسبتاً ضعیف بود و تنها گیرنده‌های رادیویی بسیار حساس قادر به شناسایی آن بودند. بیشتر آمریکایی‌ها این پیام را به‌شکلی که مجدداً در برنامه‌های خبری تجاری پخش شد، شنیدند.: ۲۴۳ 
این اسکادران در ۱ اکتبر ۱۹۸۵ تأسیس شد و بلافاصله وظیفه ارزیابی و آزمایش موشک ای‌جی‌ام-۸۸ هارم را بر عهده گرفت و اولین اسکادرانی بود که به طور عملیاتی با هارم در عرشه یواس‌اس جان اف. کندی (سی‌وی‌ان-۷۹) مستقر شد. این اسکادران برای آغاز عملیات سپر صحرا در سپتامبر ۱۹۹۱ در عرشه یواس‌اس دوایت آیزنهاور. مستقر شد و با این ناو برای عملیات دیده‌بان جنوبی به خلیج فارس آمد.