ارتجاعی

معنی کلمه ارتجاعی در لغت نامه دهخدا

ارتجاعی. [ اِ ت ِ ] ( ص نسبی ) منسوب به ارتجاع. || بازگشته . || آنکه ببازگشت به اصول پیشین معتقد است. مرتجع .

معنی کلمه ارتجاعی در فرهنگ معین

( ~. ) [ ع - فا. ] (ص نسب . )۱ - منسوب به ا رتجاع ، حالت ارتجاعی . ۲ - آن که به بازگشت به اصول پیشین معتقد است ، آن که با جهش و پیشرفت مخالف باشد.

معنی کلمه ارتجاعی در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - منسوب به ارتجاع : حالت ارتجاعی . ۲ - آنکه به بازگشت به اصول پیشین معتقداست آن که با جهش و پیشرفت مخالف باشد فکر و قانون و اصلی که در جهت حفظ وضع کهنه و پیشین و پایمال کردن نظام و اصول نو و مترقی جریان داشته باشد .

معنی کلمه ارتجاعی در دانشنامه آزاد فارسی

ارتجاعی (reactionary)
اصطلاحی تحقیرآمیز دربارۀ افراد، احزاب یا جنبش های واپس گرا. این اصطلاح معمولاً به کسانی اطلاق می شود که با نوآوری، پیشرفت و تغییر و تحول اجتماعی، سیاسی یا مذهبی مخالفند و غالباً خواستار حفظ یا احیای معیارها و نظام های گذشته اند.

معنی کلمه ارتجاعی در ویکی واژه

منسوب به ا رتجاع، حالت ارتجاعی.
آن که به بازگشت به اصول پیشین معتقد است، آن که با جهش و پیشرفت مخالف باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه ارتجاعی

اراکچایف گفته می شود  دو افسر جوان را اعدام کرده و آنها را تا گردن دفن کرده و از گرسنگی و تشنگی رها کرده اند. در موقعیتی دیگر گفته می شود که او شخصاً سر یک افسر دیگر را با شمشیر خود پس از تخلفی که متوجه شده بود، برید. "آراکچایفشچینا" ( روسی: аракчеевщина ، تقریباً به عنوان "رژیم اراکچف" ترجمه شد  یک اصطلاح تحقیرآمیز برای یک دولت نظامی، که به "فضای سرکوب ارتجاعی بسته شده بر جامعه روسیه" دلالت می کند. نویسندگان شوروی معمولاً این اصطلاح را برای توصیف رژیم سرکوب ارتجاعی به کار می بردند. به عنوان مثال، در سال ۱۹۵۰ ژوزف استالین وضعیتی را که ایوان مشچانینوف در مؤسسه زبان و اندیشه اتحاد جماهیر شوروی ایجاد کرد، به عنوان " آراکچفشچینا " توصیف کرد.
بیشترین استفاده از الینوار در فنرهای تعادلی برای ساعت‌های مکانیکی و کرنومترها می‌باشد. دلیل اصلی عدم دقت در ساعت‌ها این است که فولادهای معمولی مورد استفاده در فنرها با افزایش دما کمی خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند، بنابراین چرخ تعادل کندتر به جلو و عقب نوسان می‌کند و ساعت زمان را از دست می‌داد. کرنومترها و ساعت‌های دقیق به چرخ‌های تعادلی پیچیده‌ای نیاز داشتند که دما را جبران می‌کردند تا زمان‌سنجی دقیقی داشته باشند. فنرهای ساخته شده از الینوار و سایر آلیاژهای با ضریب دمای پایین کمتر تحت تأثیر دما قرار گرفتند، بنابراین چرخ تعادل جبران شده با دما را منسوخ کردند.
ولی این مبارزه هنوز به پایان نرسیده‌است. مللی که در حال گسستن زنجیرهای استعماری هستند به مراحل مختلفی از رهایی رسیده‌اند. بسیاری از آن‌ها دولت‌های ملی تشکیل داده‌اند، ولی همچنان برای تقویت استقلال سیاسی خویش می‌کوشند و برای احراز استقلال اقتصادی، راهی طولانی در پیش دارند. ملل کشورهایی که ظاهر مستقل ولی عملاً در قید وابستگی سیاسی و اقتصادی انحصارهای بیگانه هستند، برای مبارزه علیه امپریالیسم و رژیم‌های ارتجاعی و استبدادی بپا می‌خیزند. نهضت آزادی بخش ملی در کنار جنبش کارگری کشورهای پیش افتاده به یکی از عوامل عمده ضد امپریالیستی عصر ما بدل شده‌است. در مقابل این موج عظیم، استعمار به روش‌های نوین بهره‌کشی متوسل شده‌اند که مجموعه آن را استعمار نوین می‌نامند.
خاصیت ارتجاعی دیسک بین مهره‌ای بستگی به کافی بودن مقدار آب موجود در هسته مرکزی و سالم بودن حلقه لیفی آن دارد. فشارهای اعمال شده به هسته دیسک به بخش محیطی دیسک بین مهره‌ای انتقال می‌یابد. از این نظر، بخش محیطی در حفاظت از قسمت مرکزی نقش دارد.
مراجع حوزه علمیه قم، اولین مقامات روحانی بودند که در این خصوص با اعلامیه و تلگراف موضع‌گیری کردند. اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپا، جنبش مسلمانان مبارز، کنفدراسیون محصلان و دانشجویان ایرانی خارج از کشور و نهضت آزادی ایران نیز اعلامیه‌هایی نشر دادند. نشریه «۱۶ آذر» نشریه کنفدراسیون محصلان و دانشجویان ایرانی خارج از کشور نوشت: «قیام تبریز نه فقط برگی زرین به تاریخ مبارزات ضد ارتجاعی و قهرمانانه اهالی ستمکش این شهر می‌افزاید، بلکه لحظه‌ای درخشان در تاریخ پیکار خلق‌های میهن است.»
بیاویزیمشان بر چوبهٔ دار بنام ارتجاعیون و اشرار
محاسبات پرون نشان می‌دهد که مقاومت پوستهٔ ارتجاعی مریخ باعث تغییرات ارتفاع این خطوط ساحلی شده‌است. پستی و بلندی‌های عربستان و دوترونیلوس به ترتیب ۲٫۵ و ۰٫۷ کیلومتر تغییرات ارتفاع دارند.
الاستیسیته یا قابلیت ارتجاعی، خاصیت جسمی است که در اثر یک نیروی خارجی تغییر شکل می‌یابد ولی پس از رفع نیروی خارجی به حالت اولیه برگردد.. به طور کلی این خاصیت در اکثر مواد طبیعی یا مصنوعی کم و بیش وجود دارد.
با عوامل تکفیر صنف ارتجاعی باز حمله می‌کند دایم بر بنای آزادی
سیتوپلاسم گلبول‌های قرمز اسفنجی بوده و به وسیلهٔ غشاء پلاسمایی قابل ارتجاعی احاطه شده تا این سلول بتواند تغییر شکل بدهد و از مویرگ‌های باریک عبور کند
اریک زمور در مورد مسایل اجتماعی دیدگاهی محافظه‌کارانه دارد و خود را یک ارتجاعی می‌شناسد.
این الکترودها به کمک نوارهای ارتجاعی در کنار هم نگه داشته شده و مانند یک کلاه روی سر قرار می‌گیرند. مشکلات فنی این کار شبیه به مسائلی است که در بخش الکتروکاردیوگرافی پیش می‌آید، ولی از آنجا که دامنه‌های سیگنال در انسفالوگرام یک دهم دامنه سیگنال الکتروکاردیوگراف و تقریباً صد میکرو ولت می‌باشد سیستم نویز پذیر و حساس تر بوده و در مقایسه با الکتروکاردیوگراف به روش‌شناسی بهتر نیاز دارد. گستره بسامدهای کمتر از یک هرتز تا بالاتر از ۵۰ هرتز می‌باشد.
ترقی اعتدالی انقلابی ارتجاعیون دومکراسی و رادیکال و عشقی اسکناسی را
که کمر بسته ارتجاعیون از پی قلع و قمع پارلمان
کی سزد از ارتجاعی‌زاده‌، قانون‌پروری کی سزد از گرگ امید شبانی داشتن
می‌کند تهدید ما را این بنای ارتجاعی مُنهَدِم این کاخ را از صَدر تا دروازه باید