آریانا

معنی کلمه آریانا در فرهنگ اسم ها

اسم: آریانا (دختر، پسر) (فارسی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: āriyānā) (فارسی: آريانا) (انگلیسی: ariyana)
معنی: منسوب به آریا، آریایی، ( اَعلام ) ) نامی است که جغرافی دانان یونانی به قسمتی از ایران یعنی سرزمین آریائی ها داده بودند، ) نام قدیم ایران، [«اراتُستن» یونانی نخستین نویسنده ی خارجی است که این اسم ( آریانا ) را استعمال کرده و قسمتی از ایران را آریانا نامیده]، ) نام دایرةالمعارف فارسی که در سالهای، شمسی در جلد به وسیله انجمن دایرةالمعارف افغانستان در کابل منتشر شده است، ]' اراتُستن ' یونانی نخستین نویسنده ی خارجی است که این اسم ( آریانا ) را استعمال کرده و قسمتی از ایران را آریانا نامیده[، نامی که جغرافی دانان یونانی به قسمتی از ایران یعنی سرزمین آریایی ها داده بودند

معنی کلمه آریانا در ویکی واژه

آریانا نامی است که برای نخستین بار اِراتوستِن (Eratosthenes)، جغرافیدان اهل یونان باستان در سدهٔ سوم پیش از میلاد، واژهٔ 'ἡ 'Αρειανή' (تلفظ: آریانه) در یک محدودهٔ جغرافیایی تعریف کرد. اراتوستن نخستین نویسندهٔ خارجی است که نام ایران را یاد کرده و ایران را آریانا نامیده‌است .[۱]
آریانا نامی‌است که برخی از تاریخ‌دانان و جغرافی‌دانان یونانی سرزمین‌های شرقی ایران را که در همسایگی هند قرار داشتند می‌نامیدند.
آریانا نامی است برای دختران و پسران
↑ وبگاه دانشنامه ایرانیکا، سرواژه‌های "ARIA"
↑ وبگاه دانشنامه ایرانیکا، سرواژه‌های "ARIA"
ویکی‌پدیای فارسی

جملاتی از کاربرد کلمه آریانا

هرودوت، تاریخ‌نگار یونانی سدهٔ پنجم پ.م. بطلمیوس، جغرافی‌دان یونانی سدهٔ دوم میلادی، آریان، تاریخ‌نگار رومیِ یونانی‌تبارِ سدهٔ دوم میلادی و استفانوس بیزانسی، جغرافی‌دان رومی سدهٔ ششم میلادی، از نام «آریانا» یاد کرده‌اند.
کنسرت روز استقلال در کابل در سال ۲۰۱۷ به مناسبت روز استقلال افغانستان آریانا سعید کنسرتی را در کابل برگزار کرد که جنجال‌های زیادی از طرف بعضی افراد دینی به دنبال داشت. قرار بود این کنسرت در استادیوم غازی با شرکت ۲۰ هزار نفر برگزار شود ولی به خاطر مشکلات امنیتی این کنسرت در هتل اینترکانتینانتال کابل با حضور ۵ هزار نفر برگزار شد. آریانا در مورد این کنسرت گفت که تجلیل از جشن استقلال در میان جوانان به فراموشی سپرده شده، او با اجرای کنسرتی در پی زنده کردن آن است و قصد دارد پول که از این کنسرت به دست می‌آورد را به آوارگان میرزا اولنگ کمک کند که سرانجام این کنسرت با موفقیت برگزار شد.
سرزمینی که به آن افغانستان گفته می‌شود قبلاً به نام خراسان و پیش از آن به نام آریانا خوانده می‌شد.
در آمریکا، نام آریانا در بین ۱۰۰ نام محبوب آمریکایی‌ها در دو دهه اخیر بوده است. در ایران نیز فراوانی نام آریانا، ۹۲۳۳ نفر است.
آریانا که مشکل کم‌شنوایی مادرزادی دارد در شهر ونکوور به‌دنیا آمده و تبار ایرانی/اسکاتلندی دارد.
حسین منوچهری در سال ۱۲۸۵ در تهران، از مادری گرجی - که از نسل ایراکلی دوم[نیازمند منبع] (پادشاه گرجستان) و پدری تنکابنی بود به دنیا آمد. او تحصیلات نظامی خود را در مدرسه نظام در تهران به پایان برد و سپس در سال ۱۳۰۱ برای طی یک دوره عالی نظامی به پاریس رفت. پس از بازگشت از فرانسه، آریانا به ادامه تحصیل در دانشکده نظامی ایران پرداخت و مدتی بعد موفق به اخذ مدرک دکترای حقوق بین‌الملل از دانشگاهی در فرانسه شد. در سال ۱۳۰۸، وی مدرس دانشکده افسری شد. آریانا به ناپلئون بناپارت علاقه بسیار داشت و از حرکات او تقلید می‌کرد، به‌طوری که همکلاس‌هایش در دانشکده افسری او را «حسین ناپلئون» می‌نامیدند.
آخرین نمایشگاه نقاشی وی با نام «فصل من کجاست» در گالری آریانا برپا شد.
در اسفندماه سال ۱۳۹۵ مسعود گودرزی عضو وقت کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت «مالکیت ایران بر جزایر آریانا و زرکوه طبق اسناد حقوقی مشخص است و وزارت خارجه هم درحال حاضر پیگیری‌های لازم را پیرامون این موضوع را انجام می‌دهد و اینکه چه زمانی مالکیت این جزایر به صورت کامل از آن ایران خواهد شد بر اساس چارچوب‌های سیاست خارجی صورت می‌گیرد و این موضوع از طریق مجامع بین‌المللی درحال انجام است و هیچ کشوری حق اظهارنظر دربارهٔ آن‌ها را ندارد.»
در شرح «نبرد کوروکشتره» که در مهابهارات آمده‌است به منطقه آریانا در شمال هندوستان اشاره شده که اکنون نیز در شمال هندوستان استانی به نام «هاریانا» یا همان «آریانا» وجود دارد. این اثر از قدیمی‌ترین اشاره‌ها به منطقه آریانا است.[نیازمند منبع]
«اشکی برای گریه کردن نمانده» آهنگی از چهارمین آلبوم استودیویی هنرمند اهل ایالات متحده آمریکا آریانا گرانده، شیرین‌کننده است این آهنگ به توانمند سازی و شروع دوباره پس از حادثه تلخ انفجار در کنسرت آریانا گرانده در شهر منچستر اشاره دارد.