( آمن ) آمن. [ م ِ ] ( ع ص ) بزینهار. بازینهار. بی بیم. بی خوف. ایمن. استواردارنده بی بیمی. آمن. [ م َ ] ( ع ن تف ) استوارتر. امن. [ اَ ] ( ع مص ) ایمن شدن. ( مصادر زوزنی ) ( ترجمان مهذب عادل بن علی ). بی هراس شدن. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). بی بیم شدن. ( مؤید الفضلاء ). || اعتماد کردن به. امین پنداشتن. ( یادداشت مؤلف ). گویند ما امن ان یجد صحابة؛ ای ماوثق او ماکاد. ( از ناظم الاطباء ). || ( اِمص ) بی بیمی. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). ایمنی. ( مهذب الاسماء ). ضد خوف. ( مؤید الفضلاء ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). اطمینان از خوف. ( از المرجع ). اطمینان. آرامش قلب. مقابل خوف. ( فرهنگ فارسی معین ) : و اذ جعلنا البیت مثابة للناس و امناً. ( قرآن 125/2 ). چو عدل او باشد آنجایگه نباشد جور چو امن او باشد آنجایگاه نیست هراس.منوچهری.تدبیر کارها ندانستی کردن اما با این همه امنی بود و عمارتی میکردند. ( فارسنامه ابن بلخی ). آن رسوم و آثار ستوده و امن و عدل... هیچ جای نیست. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 109 ). از زوال وفنا و انتقال... امن صورت نبندد. ( کلیله و دمنه ). این سخن خال سپید تن خذلان یابم من خط امن ز خذلان بخراسان یابم.خاقانی.امنی شامل و سکون کامل ظاهر کرد. ( ترجمه تاریخ یمینی ). رعایای آن بقعه را در ریاض امن و جنان امان بداشت. ( ترجمه تاریخ یمینی ). مرده گردم خویش بسپارم به آب مرگ پیش از مرگ امن است از عذاب مرگ پیش از مرگ امن است ای فتی این چنین فرمودما را مصطفی.مولوی ( مثنوی ).مرا در منزل جانان چه امن عیش چون هر دم جرس فریاد میداردکه بربندید محملها.حافظ. || راحت و سازگاری. امنیت و آسودگی. سلامت و عافیت. ( از ناظم الاطباء ). راحت. آسایش. ( فرهنگ فارسی معین ) : هر کجا او بود، سلامت و امن هر کجا دشمنش ، بلا و محن.فرخی.تا خلایق روی زمین آسوده و مرفه پشت بدیوار امن و فراغ آوردند. ( کلیله و دمنه ). همه در مرغزار امن و راحت جولان نمودند. ( کلیله و دمنه ). اکنون چیزی اندیشیده ام که ترا از آن فراغت و ما را امن و راحت باشد. ( کلیله و دمنه ). اگر بدان آبگیر تحویل توانید کرد در امن و راحت... افتید. ( کلیله و دمنه ).
معنی کلمه آمن در فرهنگ معین
( آمن ) (مَ ) [ ع . ] (ص تف . ) استوارتر، ایمن تر. (مِ ) [ ع . ] (اِفا. ) بی بیم ، بی خوف ، ایمن . ( اَ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) بی ترس بودن . ۲ - (اِمص . ) اطمینان ، آسایش .
معنی کلمه آمن در فرهنگ عمید
( آمن ) ۱. در اطمینان و امن وامان، بی ترس و بیم، به زینهار. ۲. استواردارنده. ۱. بی ترسی، مطمئن. ۲. آسایش، آرامش قلب. ۳. (صفت ) آسوده.
معنی کلمه آمن در فرهنگ فارسی
( آمن ) ( اسم ) بی بیم بی خوف ایمن بزینهار در امن و امان . جمع : آمنون آمنین . درامن وامان واطمینان، استواردارنده، بزینهار، بی ترس و بیم، بی بیم شدن ، بی ترسی، اطمینان، آسایش، آرامش قلب، ض ۱ - ( مصدر ) بی بیم بودن ایمن شدن . ۲ - ( اسم ) بی بیمی بی ترسی. ۳ - اطمینان آرامش قلب مقابل خوف . ۴ - راحت آسایش . ۵ - ( صفت ) در فارسی گاه بجای وصف ( آمن ) یعنی آرام و آسوده بکار رود : مملکت امن است . ۱ - بیهراسی دایمی . ۲ - جهان لایتغیری که حقیقت وجود در آنجا تحقق می پذیرد . ۳ - عالم ذات و صفات . یکی از جانشینان اسکندر مقدونی پادشاه کاپادوکیه و پافلانگی که بفرمان آنتیگونو کشته شد .
معنی کلمه آمن در فرهنگ اسم ها
اسم: آمن (پسر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: āman) (فارسی: آمن) (انگلیسی: aman) معنی: ایمن، بی خوف
معنی کلمه آمن در دانشنامه عمومی
امن (درنته). شهر امن ( به هلندی: Emmen ) در درنته در کشور هلند واقع شده است. جمعیت این شهر ۱۰۹٫۱۹۶ نفر است.
معنی کلمه آمن در دانشنامه اسلامی
[ویکی الکتاب] آمن. معنی أَمِنَ: ایمن شد معنی أَمْنُ: ایمنی معنی أَمَّن: یا چه کسی - یا کسی که(در جمله "أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ ءَانَاءَ ﭐللَّیْلِ ") معنی ءَامِناً: امن معنی ءَامِنَةً: امن (مؤنث) معنی مَأْمُونٍ: امن شده - ایمنی یافته ریشه کلمه: امن (۸۷۹ بار) [ویکی الکتاب] معنی أَمِنَ: ایمن شد معنی أَمْنُ: ایمنی معنی أَمَّن: یا چه کسی - یا کسی که(در جمله "أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ ءَانَاءَ ﭐللَّیْلِ ") معنی ءَامِناً: امن معنی ءَامِنَةً: امن (مؤنث) معنی مَأْمُونٍ: امن شده - ایمنی یافته تکرار در قرآن: ۸۷۹(بار)
معنی کلمه آمن در ویکی واژه
(قدیم): ایمن، بیبیم، بیخوف. استوارتر. آمَن در زبان بهاری از دو بخش آ - من تشکیل شده؛ که به معنی «حالا من»، «خُب من» و مانند آنها است.
جملاتی از کاربرد کلمه آمن
آمنمحات دوم و پسرش سنوسرت دوم فرمانروایی مشترک کوتاه مدتی را تجربه کردند. سنگ هاپو در اسوان که تاریخ سومین سال سنوسرت دوم و ۳۵امین سال آمنمحات را بر خود دارد نشان میدهد که سنوسرت در ۳۳امین سال پادشاهی پدرش بر تخت نشسته. در این سنگ نام پادشاه جوان پیشتر از نام پادشاه پیر آمده که میتواند نشان از این داشته باشد که او حتا پیش از مرگ پدرش دارای اعتبار و نفوذ بالایی در سامانه حکومتی بوده.
درج در خوفی هزاران آمنی در سواد چشم چندان روشنی
آمنه افضلی (زادهٔ ۱۹۵۷ (۶۶–۶۷ سال)) یک سیاستمدار فعال افغانستان است که در ژانویه ۲۰۱۰ پس از دریافت رای اعتماد عمومی شورای ملی افغانستان، وزیر کار و امور اجتماعی، و شهدا و معلولین شد. او قبلاً به عنوان کمیسر کمیسیون مستقل حقوق بشر تا سال ۲۰۰۴ خدمت کرده بود؛ و پس از آن به عنوان وزیر امور جوانان تا زمانی که با وزارت فرهنگ و اطلاعات ادغام شد در این سمت فعالیت داشت. وی عضو سازمان زنانصلح در سراسر جهان است.
... «فَمَنْ تَبِعَنِی فَإِنَّهُ مِنِّی» ای من اطاعنی فی دینی فانّه ولیّی و نصیری، «وَ مَنْ عَصانِی فَإِنَّکَ غَفُورٌ» له، «رَحِیمٌ» به ان تاب و آمن.
آلخاندرو آمنابار ۳۱ مارس ۱۹۷۲ در سانتیاگو پایتخت کشور شیلی متولد شد. پدر او (هوگو ریکاردو آمنابار) شیلیایی و مادرش (ژوزفینا سانتوس) اسپانیایی بود. خواهر بزرگتر مادر آلخاندرو که در سانتیاگو زندگی میکرد از ژوزفینا خواست که به سانتیاگو بیاید. ژوزفینا به شیلی رفت و در آنجا با پدر آلخاندرو آشنا شد و با هم ازدواج کردند که حاصل این ازدواج دو پسر است. برادر بزرگتر آلخاندرو متولد ۴ دسامبر ۱۹۶۹ است.
وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ و ما مسلمانانیم و اللَّه را گردن نهادگانیم. چون این آیت فرو آمد رسول بر جهودان و ترسایان خواند، جهودان چون حدیث عیسی شنیدند منکر شدند او را، و به نبوت وی اقرار ندادند، و ترسایان خود غلو کردند و گفتند که عیسی باری نه چون دیگر پیغامبرانست که او پسر خداست پس رب العالمین این آیة دیگر فرو فرستاد و گفت: فَإِنْ آمَنُوا بِمِثْلِ ما آمَنْتُمْ بِهِ فَقَدِ اهْتَدَوْا گفتهاند که مثل اینجا صلت است و زیادت یعنی بما آمنتم به، میگوید اگر ایشان ایمان آرند بآنچه شما ایمان آوردید، و بگروند گرویدنی چنان شما، یعنی شما که امت محمد اید بکتاب ایشان ایمان آوردید، اگر ایشان بکتاب شما ایمان آرند راست راهاناند و مسلمانان.
در اوایل بارداری، از آمنیوسنتز برای تشخیص اختلالات ژنتیکی، ناهنجاریهای کروموزومی و سایر مشکلات جنینی استفاده میشود. مانند:
آمنه کُنانیّه ( ۱۳۹۴ - ۱۴۴۹ ) (نسب: آمنه بنت نصرالله بن احمد) بانوی محدث مصری در سدهٔ نهم هجری بود.
قوله تعالی: قُلْ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ کانَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ کَفَرْتُمْ بِهِ، هذا کلام محذوف الجواب، تقدیره: ان کان من عند اللَّه و کفرتم به فما عذرکم. و قوله «ان» هاهنا لیس بشکّ کقول شعیب أَ وَ لَوْ کُنَّا کارِهِینَ لو هاهنا لیس بشک، هما من صلات الکلام، وَ شَهِدَ شاهِدٌ مِنْ بَنِی إِسْرائِیلَ عَلی مِثْلِهِ فَآمَنَ الشاهد هاهنا و فی خاتمة سورة الرعد عبد اللَّه بن سلام حبر اهل التوریة عَلی مِثْلِهِ ای علی ما شهد اللَّه علیه من تصدیق رسوله و تثبیت رسالته فی قوله: کَفی بِاللَّهِ شَهِیداً. و قیل علی مثله، المثل صلة، یعنی علیه ای علی انه من عند اللَّه، فَآمَنَ، یعنی فآمن الشاهد، و الفاء هاهنا تفسیر انّ شهادته ایمانه وَ اسْتَکْبَرْتُمْ، عن الایمان به یعنی شهد عبد اللَّه بن سلام علی نبوة المصطفی و آمن به و استکبر الیهود فلم یؤمنوا.
و عن ابن عباس قال: کان النبی (ص) اذا قام من اللیل یتهجد قال اللهم انت الحمد انت نور السماوات و الارض و من فیهن و لک الحمد انت ضیاء السماوات و الارض و من فیهن و لک الحمد انت قیم السماوات و الارض و من فیهن و لک الحمد انت ملک السماوات و الارض و من فیهن و لک الحمد انت الحق و وعدک حق و لقاؤک حق و قولک حق و الجنّة حق و النار حق و النّبیّون حق و محمد حق و الساعة حق. اللهم لک اسلمت و بک آمنت و علیک توکلت و الیک انبت و بک خاصمت و الیک حاکمت فاغفر ما قدّمت و ما اخّرت و ما اسررت و ما اعلنت انت المقدّم و انت المؤخّر لا اله الا انت و لا حول و لا قوة الا باللّه.
۲۵ آبان ۱۴۰۱ وزارت خزانهداری ایالات متحده آمنه سادات ذبیحپور را به اتهام بازجو-خبرنگار بودن و گرفتن اعتراف اجباری تلویزیونی تحریم کرد. ۲۱ آذر ۱۴۰۱ هم اتحادیه اروپا آمنهسادات ذبیحپور را بازجو-خبرنگار خواند و او را بهدلیل نقض فاحش حقوق بشر در فهرست تحریمهای خود قرار داد. ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۳ وزارت خارجه استرالیا آمنه سادات ذبیحپور را به دلیل «نقش مهمی که در پخش اعترافات اجباری» داشت، تحریم کرد.
بو سفیان گفت: بابی انت و امّی ما اوصلک و احلمک و اکرمک و اللَّه لقد ظننت ان لو کان مع اللَّه اله غیره لقد اغنی شیئا. مادر و پدر من فدای تو باد ای محمد چه حلیم و کریم که تویی و چه بردبار و بزرگوار و کریم طبع و خوش خوی که تویی ای محمد. و اللَّه که ظنّ من چنانست که اگر با اللَّه خدایی دیگر بودی ازو کاری بگشادی و ما را بکار آمدی! رسول (ص) گفت: «یا با سفیان نمیدانی که من رسول خداام»؟ بو سفیان گفت: چیزی از این معنی در دل من میبود. عباس گفت: ویحک یا با سفیان اسلم و اشهد ان لا اله الّا اللَّه و انّ محمدا رسول اللَّه قبل ان یضرب عنقک. بو سفیان چون این سخن از عباس بشنید، کلمه شهادت بگفت و مسلمان گشت. عباس گفت: یا رسول اللَّه این بو سفیان مردی بزرگ منش است. و تفاخر دوست دارد. با وی کرامتی کن. برو نواختی نه. رسول (ص) فرمود: «من دخل دار ابی سفیان فهو آمن و من دخل المسجد فهو آمن و من اغلق علیه بابه فهو آمن».
ثُمَّ نُنَجِّی رُسُلَنا قرأ یعقوب ننجی بالتخفیف و هو مستقبل بمعنی الماضی ای کما اهلکنا الذین خلوا ثم نجّینا الرسل و المؤمنین کَذلِکَ حَقًّا عَلَیْنا نُنْجِ الْمُؤْمِنِینَ ای ننجی محمد او من آمن معه. قرأ الکسائی. و حفص و یعقوب نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ ای ننجی بالتخفیف و الاخسرون بالتشدید و انجی و نجّی بمعنی واحد.
آمنه بیگم از همسرش ملا محمدصالح مازندرانی شش فرزند داشت از جمله محمدسعید اشرف مازندرانی، محمدهادی اصفهانی، نورالدین محمد، محمدسعید متخلص به اشرف، حسنعلی، عبدالباقی، محمدحسین و احتمالاً یکی از دخترانش زکیه است که او نیز دارای علم فقاهت بود. دختر دیگرش به همسری میر ابوالمعالی درآمد. بزرگان اسلامی مانند محمدباقر وحیدبهبهانی، سید محمدمهدی بحرالعلوم، سید علی طباطبایی (صاحب ریاض)، سید محمدحسین شهرستانی و سید حسین طباطبایی بروجردی از نوادگان دختری آمنه بیگم مجلسی هستند و خاندانهای طباطبایی، بروجردی، شهرستانی (آل شهرستانی)، وحید اصفهانی، بحرالعلوم از نوادگان آمنه بودند.
آمنمهات ششم فرعونی از دودمان سیزدهم مصر باستان است. او در حوالی سال ۱۷۴۰ پیش از میلاد مسیح فرمانروایی میکرد.
گفت: اولئک الشهداء و هم أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ وقاهم اللَّه فزع ذلک الیوم و آمنهم و هو عذاب یبعثه اللَّه علی شرار خلقه و هو الّذی یقول اللَّه عزّ و جل: إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَیْءٌ عَظِیمٌ الی قوله: وَ لکِنَّ عَذابَ اللَّهِ شَدِیدٌ.
آفت سوم آن که دل به اندیشه و تدبیر کار عیال مستغرق شود و از ذکر خدای تعالی و ذکر آخرت و ساختن زاد آخرت و قیامت بماند و هرچه تو را از ذکر حق تعالی مشغول کند آن سبب هلاک توست، و برای این گفت حق تعالی، «یا ایها الذین آمنوا لاتلهکم اموالکم و لا اولادکم عن ذکرالله»، پس هر کسی که وی را قوت آن نبود که شغل عیال وی را از خدای تعالی مشغول نکند، چنان که رسول (ص) بود و داند که اگر نکاح نکند همیشه بر سر ذکر و عبادت خواهد بود و از حرام ایمن باشد، نکاح ناکردن وی را فاضلتر. و اگر زنان بترسد نکاح وی را فاضلتر و هرکه نترسد نکاح ناکردن وی را فاضلتر، خاصه کسی که بر حلال قادر بود و بر خلق و شفقت خویش ایمن بود و داند که نکاح او را از ذکر حق تعالی مشغول نخواهد کرد و نیز بر دوام مشغول بخواهد بود.
نه بحیدر عهد بستی شیخنا اندر غدیر با همه کفرت بگو آن رب آمنا چه بود
در تلاش برای تکرار چشمانداز نهادینی که در چندین کشور غربی دیده میشد، رهبران دولت مایدی به دنبال ایجاد یک آکادمی ملی از پژوهشگران و دانشمندان، همانند و بر پایهٔ الگوی انجمن سلطنتی بریتانیا بودند. در سال ۱۸۷۹، نیشی آمنه سیاستمدار و فلسفهدان ژاپنی در رأس آنچه که در آن زمان آکادمی توکیو نامیده میشد، قرار داده شد.
اما روزنامه روزگار در شماره شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ خبر داد که آمنه بهرامی گفتهاست در صورت دریافت دو میلیون یورو از اجرای حکم «قصاص چشم در برابر چشم» منصرف خواهد شد. وی اما این را نیز گفته که میداند مجید موحدی چنین پولی ندارد و بنابراین حکم اجرا خواهد شد. آمنه در مصاحبهای با رادیو فردا اعلام کرد که این پول را برای تأمین آینده خود میخواهد و به رغم ۲ سال مهلتی که داده کسی برای تأمین نیازهای او اقدام نکردهاست.