آسودگی

معنی کلمه آسودگی در لغت نامه دهخدا

( آسودگی ) آسودگی. [ دَ / دِ] ( حامص ) آرامش. آرامی. نرمی. آهستگی. فراغ بال. جمعیت خاطر. راحت. استراحت. سبات. بی رنجی :
بباشیم بر آب و چیزی خوریم
وزآن پس به آسودگی بگذریم.فردوسی.خود و ویژگان بر هیونان چست
بباید به آسودگی راه جست.فردوسی.به آسودگی روز بر سر رسید
بسی لشکر از هر سوئی دررسید.فردوسی.از آن پس ز اسبان فرودآمدند
زمانی بر آسودگی دم زدند.فردوسی.به آسودگی باز برخاستند
به پیکار و کینه بیاراستند.فردوسی.ز نیرو و آسودگی اسب و مرد
نیندیشد از روزگار نبرد.فردوسی.آسودگی مجوی که از صدمت اجل
کس را نداده اند برات مسلمی.ابوالفرج سگزی.ای گرفتار وپای بند عیال
دگر آسودگی مبند خیال.سعدی.- مگر آسودگی بر ما حرام است ؛ جمله مبتذله ای است و چرا همیشه در رنج باید بود معنی میدهد.
و رجوع به آسایش و آسودن شود.

معنی کلمه آسودگی در فرهنگ معین

( آسودگی ) (دِ )(حامص . ) ۱ - آرامش ، آهستگی . ۲ - استراحت ، راحت . ۳ - فراغ بال .

معنی کلمه آسودگی در فرهنگ عمید

( آسودگی ) ۱. آسوده بودن: ای گرفتار و پایبند عیال / دیگر آسودگی مبند خیال (سعدی: ۱۰۰ ).
۲. آرامش.
۳. [قدیمی] استراحت: ز نیروی و آسودگی اسپ و مرد / نیندیشد از روزگار نبرد (فردوسی: ۷/۵۰۳ ).

معنی کلمه آسودگی در فرهنگ فارسی

( آسودگی ) کیفیت و حالت آسوده : ۱ - آرامش آرامی نرمی آهستگی . ۲ - استراحت راحت . ۳ - فراغ بال جمعیت خاطر . یا آسودگی خاطر . فراغ بال بی اضطرابی .
آرامش

معنی کلمه آسودگی در ویکی واژه

آسوده بودن، راحتی خیال، رفع خستگی کردن، راحت، استراحت. فراغ بال. یک لقمه نان گیر بیاوری و به آسودگی و بی‌درد سری بخوری. «جمال‌زاده

جملاتی از کاربرد کلمه آسودگی

کارشناسان اختلاف نظر دارند که آیا قوانین خاص و دقیق به زودی مورد نیاز خواهد بود یا با آسودگی در آینده دور می‌توان به آن فکر کرد. گلن مک گی گفته بود به نظر می‌رسد تا سال ۲۰۲۰ ممکن است به اندازه کافی روبات انسان نما وجود داشته باشد. ری کورزویل تاریخ احتمالی این واقعه را در سال ۲۰۲۹ می‌بیند. گروه دیگری از دانشمندان در جلسه ای در سال ۲۰۰۷ به این نتیجه رسیدند که حداقل ۵۰ سال طول خواهد کشید تا بشر بتواند سیستمی با هوش سطح بالا تولید کند و موجودات هوشمند انسان ساز وجود داشته باشند.
شادی کن اگر طالب آسایش خویشی کآسودگی از خاطر ناشاد گریزد
آسودگی سراغ ره عافیت نداشت دستی زدم چو رنگ به دامان چیده‌ای
در آیین بودایی، ماهی طلایی یکی از هشت فرخنده و نماد آسودگی، غرق نشدن و آزادانه حرکت‌کردن است؛ دقیقاً همان‌طور که ماهی می‌تواند آزادانه در آب حرکت کند. این نماد همچنین مفهوم خوشبختی، باروری و فراوانی را دربردارد و معمولاً به شکل ماهی کپور نمایش داده می‌شود؛ چون ماهی کپور زیباست، طول عمر زیادی دارد و در فرهنگ‌های آسیای شرقی، مقدس شمرده می‌شود.
در روز پیروزی در اروپا الیزابت و مارگارت به صورت ناشناس وارد جمعیتی که برای جشن به خیابان‌ها رفته بودند، شدند. او بعدها در یک مصاحبه عنوان کرد که «ما از والدینمان پرسیدیم که آیا می‌توانیم برویم و خودمان ببینیم؟ به یاد دارم که وحشت‌زده بودیم که نکند شناسایی شویم… خطوط مردم غریبه‌ای که به سمت وایت‌هال می‌رفتند را به یاد دارم. همه در یک موج آسودگی و خوشحالی در حرکت بودیم.»
ایده کلی اتوماسیون خانگی این است که کلیه دستگاه‌های خانه را به یکدیگر و در یک شبکه به گونه‌ای به هم متصل کند که بتوان آن‌ها را از طریق یک مرکز کنترل مدیریت نمود و این کار را بتوان حتی وقتی بیرون از خانه هستید انجام داد؛ مثلاً اگر مشغول تماشای فیلمی در تلویزیون منزل خود باشید، پرده‌ها بسته می‌شوند، چراغ‌ها به صورت خودکار کم نور شوند و تماس‌های تلفنی به صورت خودکار به منشی تلفنی ارجاع داده شوند تا بتوانید با آسودگی به تماشای فیلم بپردازید. (سناریوی فیلم).
پس از آذرخش (رعد و برق)، تنفس شما با آسودگی بیشتری صورت می‌گیرد. هوا پاکیزه و پر از تازگی است. علت این است که رعد و برق، سبب تولید گاز ازون در جو می‌شود و همین گاز است که هوا را تازه‌تر می‌نماید.
الله وردی خان اوندیلادزه فرمانروای فارس و سپهسالار ایران، بازوی راست شاه عباس در جنگ‌هایش با عثمانی بود. شاه عباس که بنا بر مصلحت از روی حزم و دور اندیشی با عثمانیان صلح کرده بود، پس از آسودگی از شرق ایران و دفع ازبکان، در فکر بازپس‌گیری مناطقی افتاد که به موجب صلحی مصلحتی به عثمانیان تقدیم کرده بود. از سوی دیگر عثمانیان به خاطر جنگ‌هایشان با خاندان هابسبورگ و شورش‌های جلالی در آناتولی مواجه با مشکلات فراوان بودند و از هر سو زمینه برای اقدام شاه عباس مناسب می‌نمود.
محوطه یا کاخ شیران یکی از مشهورترین کاخ‌های معماری اسلامی است که در نیمه دوم قرن ۱۴ و دوران حکومت محمد پنجم ساخته شده‌است. و نمونه‌ای از اوج معماری ناصری محسوب می‌شود. هنگامی که به این محوطه وارد می‌شوید، باید بنشینید و با آسودگی ذهن خود را در وضعیتی مطلوب قرار دهید. اینجا مکان شماره یک فرهنگی و گردشگری اسپانیا است و از هر زاویه، هر ریزه کاری و هر بخش آن به دفعات بی‌شماری عکس گرفته شده‌است.
مگر دادارمان قسمت چنین کرد ترا آسودگی داد و مرا درد
کازان که در اتومبیل نشست، براندو گفت نمی‌تواند در این نقش بازی کند. کازان هم رفت و همان‌طور که می‌دانیم، این دو بعد از آن، هیچ‌گاه همدیگر را ندیدند. نقش به کرک داگلاس رسید و کازان اذعان داشت: «من او را فوق‌العاده باهوش و بی‌نهایت مشتاق یافتم. کرک مایه آسودگی خاطر هر کارگردانی است».
هستی برای هیچکس آسودگی نخواست گر دوست این‌کند به تو دشمن چه می‌کند
اشک تپش آهنگ جنونم چه توان‌کرد آسودگی از خانه به‌دوشان گله دارد
نشانه های دیگری که بسیار برآن تکیه می شود وجود "گله های گور" در حوالی روستا درگذشته نزدیک وفاصله 50-60 سال به قبل است. این گله ها دربیابانهای اطراف به آسودگی می چرید ند و گاهی برای نوشیدن آب به دهانه های خروج آب از قنوات مزارع اسفنداران از جمله " سربند قلیجان " می آمده‌اند . گله های گور با شکار اصولی وحساب شده کم و بیش گوشت منطقه را نیز تامین می نموده اند تا اینکه پای ماشین بویژه موتور سیکلت ها به منطقه باز گردید و متأسفانه از این وسائل برای نابودی این پدیده های خدادادی ودیگر احشام ،استفاده گردید.
ز جنگ و ز پیکار یکسو شوی به آسودگی در جهان بغنوی
مک‌من در ژوئیه ۲۰۰۱ کاشت سینه انجام داده. در اکتبر ۲۰۰۱ مادرش لیندا دربارهٔ پیشرفت دخترش توضیح داد: «اولین نگرانی من همیشه مسائل سلامتی است. استفنی کاملاً دستورالعمل را دنبال کرده و به همه سوالاتی که من پرسیدم جواب داده. پس من احساس آسودگی می‌کنم اگر بخواهد کاری انجام دهد و همه جوره او را حمایت می‌کنم.» در اکتبر ۲۰۰۲ مک‌من بیان کرد قرار بوده کاشت سینه بزرگتری انجام دهد اما چون اخیراً وزن کم کرده نوع کوچکتری کاشت.
فال خرابی غم او می‌زند دلم آسودگی ز طالع این مرزوبوم رفت
دل درین دریایِ بی آسودگی می نیاید هیچ جز کم بودگی
شرار کاغذ من محمل شوق ‌که بود امشب که هرجا جلوه‌کرد آسودگی وحشت فزون‌کردم
دیده اهل هوس دایم بود در سیر و دور نقطه را آسودگی در قرعه رمال نیست