ارتقاء

معنی کلمه ارتقاء در لغت نامه دهخدا

ارتقاء. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) بالا رفتن. ( غیاث ). بر بالا رفتن. ببالا برشدن. بررفتن. بلند برآمدن.رقی. ( زوزنی ). برشدن. سمو. رفعت. صعود :
از زمینم برکشید او تا سما
همره او گشته بودم ز ارتقا.مولوی.چون شعیب آگاه شد زین ارتقا
چشم را درباخت از بهر لقا.مولوی.شاد از غم شو که غم دام بقاست
اندرین ره سوی پستی ارتقاست.مولوی.که کمینه این کمین باشد بقا
تا ابد اندر عروج و ارتقا.مولوی.پاسبان تست نورو ارتقاش
ای تو خورشید مستر از خفاش.مولوی. || در لغت برآمدن است و در اصطلاح بلغاء آنست که صفتی آغاز کند و بر مراتب بالا رود. مثاله بیت :
در سراب افتد اگر یک قطره خوی از لبت
چشمه را آب حیاتش زاید و خیزد نبات.
اول صفت لب معشوق میکند، و بترقی آن صفت را بالا برد که اگر قطره ای از لب تو بر زمین سراب افتد از او چشمه ای بیرون آید ولکن چشمه آب حیات و از آن آ ب نبات خیزد. لفظ نبات دو معنی دارد یکی سبزه ، دوم نبات از شکر. پس درین بیت صفت بسه درجه ارتقا نموده. کذا فی جامعالصنایع. ( کشاف اصطلاحات الفنون ). || قانون نشو و ارتقاء ؛قانون تکامل.
- ارتقاء دادن ؛ برآوردن.

معنی کلمه ارتقاء در فرهنگ معین

( اِ تِ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) برآمدن ، بلند شدن . ۲ - (اِمص . ) صعود.

معنی کلمه ارتقاء در دانشنامه آزاد فارسی

ارتقاء (Upgrade)تبدیل یک سیستم به وضعیت جدیدتر و معمولاً قدرتمندتر. برای مثال ارتقاء یک سیستم رایانه ای با اضافه کردن یک دیسک سخت پرظرفیت تر و سریع تر یا ارتقاء یک نرم افزار به نسخه جدیدتر و تواناتر می باشد. در مواردی که یک یا چند سخت افزار برای افزایش قابلیت ها یا جایگزینی سخت افزار موجود به کار گرفته می شوند، از اصطلاح کیت ارتقاء استفاده می شود.

معنی کلمه ارتقاء در ویکی واژه

برآمدن، بلند شدن.
صعود.

جملاتی از کاربرد کلمه ارتقاء

و قال الضحاک: یکلّفون ارتقاء جبل من حدید فی النّار. و الکلام خرج علی الوجوه و المراد منها اصحابها.
آدلاید به عنوان مرکز و همین‌طور پر جمعیت‌ترین شهر ایالت استرالیای جنوبی، محل استقرار نهادهای دولتی این ایالت به‌شمار می‌رود و این ویژگی به عنوان یکی از دلایل پیشرفت و توسعهٔ سریع آدلاید محسوب می‌شود. وجود این نهادهای سیاسی باعث به وجود آمدن مشارکت‌هایی برای ارتقاء و توسعهٔ شهر شده‌است. مشارکت «کمیتهٔ امور پایتخت» در مجلس ایالتی در اداره و برنامه‌ریزی برای رشد و توسعهٔ شهر و همکاری‌های شهرداری و شورای شهر آدلاید در سال ۲۰۰۶ و در نتیجه، بهبود چهرهٔ ظاهری شهر نمونه‌هایی از اثرات مثبت این ویژگی است.
«کناره‌گیری شما از این مسابقات به خاطر مردم فلسطین بود و مطمئناً موقعیت خود را در دل‌های مسلمانان ارتقاء دادید.»
یکی از خصوصیات مهم این گوشی‌ها امکان نصب برنامه‌های پیشرفته پردازشی و گرافیکی و اتصال روی آنهاست، ولی در گوشی‌های فیچر فون، نرم‌افزارها و برنامه‌های خاصی توسط سازندگان از قبل نصب شده و فقط از طریق سازنده یا اپراتورها قابلیت ارتقاء دارند…
سازمان برنامه پناهندگان منطقه‌ای و دوام و بقا آن، طرح کلی است برای ارتقاء برنامه‌ریزی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان، برنامه عمران ملل متحد و سازمان مردم‌نهاد که در همکاری با دولتهای مصر و کشورهای همسایه سوریه کار می‌کنند که شامل ترکیه (مرکز (سازمان مدیریت فجایع و سوانح اورژانس) اردوگاه موقت)، اردن، لبنان و عراق است. دولت اسرائیل از ارائه هر گونه امکانی به پناهندگان خودداری کرده‌است.
جنبش ملی بمرد اندر دل ایرانیان فکر بسط و ارتقاء عسکری رفت از میان
آباکان در سال ۱۹۳۱ به سطح شهر ارتقاء یافت.
ارتقاء ایمنی: استفاده از ربات‌ها در وظایف خطرناک یا تکراری، بهبود ایمنی کارکنان را تضمین می‌کند. ربات‌ها در مواجهه با شرایط محیطی خاص و مواد خطرناک می‌توانند به عنوان جایگزین مناسبی باشند.
و در احاسنِ کلماتِ حکیمان یافتم که درویشی، پیریِ جوانان است و بیماریِ تن‌درستان. مَضَی هَذَا ، امّا ترا در حاصل و فَذلِکِ این کار بهتر باید نگریست و تکیه‌ی اعتماد همه بر حول و قوّت وصول و شوکتِ خویش نباید کرد که شیران شجاع و مقدام و دلیر و خصم‌افکن و زهره شکاف باشند و در افواهِ جهانیان به اوصافِ سورت و استیلا مثل شده و اتباع و حشمی که تراست، اگرچ شهر کن و دیوار افکن و آتش‌دم‌اند، چون رزمِ شیران و زخمِ پنجهٔ مصارعت و مقارعتِ ایشان نیازموده‌اند، مبادا که از ارتقاءِ قصرِ آن مملکت قاصر آیند و ابرویِ طاقِ این دولت را چشم زخمی از حوادث و زلازل در رسد که مرمّت و اصلاحِ آن به عمرها نتوان کرد و نشانهٔ مذمّت جهانیان شویم.
پس از انجام موفقیت‌آمیز مأموریت و بازگشت به زمین، درجه نظامی لئونوف به تیمسار ارتقاء پیدا کرد.
اصلش از قریهٔ بک از توابع بخاراست. مدت‌ها در ماوراءالنهر حکومت کرد. سال‌ها نیز تحصیل علوم نمود. عاقبت از طلب مطلوب حقیق دردی در دلش ظاهر شد. بعد از سیاحت‌ها به دهلی آمده، در آن ولایت دست ارادت به دامان باسعادت جناب شیخ نصیرالدین دهلوی مشهور به چراغ دهلی از خلفای شیخ نظام اولیا زده، به یمن خدمت و عزلت در خانقاه، شیخ به مدارج عرفان و معارج ایقان ارتقاء و ارتفاع جست. او را کتب است: نورالعیون و امّ الصفایح و مرآت العارفین از اوست. در مرآت العارفین گوید با شیخ خود می‌رفتم گذار ما به سر منزل مجذوبی افتاد که هرچه پیش او می‌آمد به حسب نور شهود، هذا ربی گفته، سجده می‌نمود، پس از سجده می‌گفت: اَللّهُمَّ اِنِّی اَعُوذُ بِکَ مِنْاَنْاُشْرِکَ بِکَ شیئاً. با خود گفتم ای عجب قولش این و فعلش آن. پیر روشن ضمیر فرمود انکار به حالش مکن که در این حالت از استغراق حال در آینهٔ وجود خلق به جز حق نمی‌بیند. این دو رباعی از او قلمی گردید:
خطوط با پهنای باند کم نیز می‌توانند منجر به بروز ازدحام شوند. ارتقاء پهنای باند خطوط بدون تغییر در پردازنده‌ها یا بالعکس اغلب فایده چندانی ندارد و فقط جای گلوگاه و منشاء مشکل را تغییر می‌دهد. همچنین ارتقاء کامل یک بخش کوچک بدون تغییر در کل سیستم، فقط محل بروز مشکل و گلوگاه را جابجا می‌کند و در بهبود کارایی کل سیستم تأثیر چشمگیری نخواهد داشت. مشکل اساسی یک سیستم، عدم تطابق و تناسب بخشهای مختلف آن است. این مشکل تا زمانی که کلیه مولفه‌های سیستم متعادل نشوند باقی خواهد ماند.،
یک سال بعد، در اکتبر ۱۹۵۵ میلادی، استان سین‌کیانگ به «منطقهٔ خودمختار سین‌کیانگ اویغور» ارتقاء یافت.
ارتقاء ما میسر می‌شود با سوختن بر فراز مجمر گیتی چو اسفندیم ما
واسیلسکی کار نظامی خود را در طی جنگ جهانی اول شروع کرد که در سال ۱۹۱۷ موفق به دریافت درجهٔ کاپیتانی شد. در زمان شروع انقلاب اکتبر و جنگ داخلی روسیه، او به عضویت در ارتش سرخ منصوب شد و در جنگ اتحاد جماهیر شوروی و لهستان شرکت کرد. بعد از جنگ، او به سرعت درجات و موقعیت‌های نظامی خود را ترقی داد و تا سال ۱۹۳۰ میلادی، فرماندهٔ منطقه‌ای شد. در این موقعیت او مهارت‌های بزرگ و زیادی در تشکیلات و تعلیم سربازان از خود نشان داد. هوش و استعداد واسیلوسکی بدون توجه باقی نماند و در سال ۱۹۳۱ میلادی او به عنوان عضوی از هیئت مدیرهٔ آموزش‌های نظامی منصوب شد. در سال ۱۹۳۷ مطابق پاکسازی بزرگ، ژوزف استالین او را به افسر کارمندان عمومی ارتقاء داد.