آکتور

معنی کلمه آکتور در لغت نامه دهخدا

( آکتور ) آکتور. [ تُرْ ] ( فرانسوی ، ص ، اِ ) بازیگر. نمایشگر.

معنی کلمه آکتور در فرهنگ معین

( آکتور ) (تُ ) [ فر. ] (ص . اِ. ) هنرپیشه مرد.

معنی کلمه آکتور در فرهنگ عمید

( آکتور ) بازیگر سینما و تئاتر.

معنی کلمه آکتور در فرهنگ فارسی

( آکتور ) ( صفت اسم ) کسی که در صحن. تاتر تلوزیون و سینما نقشی ایفا کند هنرپیشه.
بازیگر نمایشگر

معنی کلمه آکتور در ویکی واژه

(سینما): بازیگر سینما و تئاتر. هنرپیشه مرد. نمایش ... توسط ماهرترین آکتورهای ایران ... جلوه‌گر خواهد شد. «فصیح»
(گفتگو): فریبکار و حقه‌باز. مراقب باش گولش را نخوری، از آن آکتورهاست.

جملاتی از کاربرد کلمه آکتور

در سال ۱۹۹۸، سازمان ناسا مدعی ساخت رآکتور بازیافت آب فاضلاب شد که جهت استفاده در ایستگاه بین‌المللی فضایی و مأموریتی سرنشین دار در مریخ طراحی گریده بود. مدفوع و ادرار بشر در انتهای یک طرف دستگاه قرار داده می‌شوند و اکسیژن خالص، آب تصفیه شده و کمپوست خروجی‌های طرف دیگر دستگاه هستند. خاک (کمپوست) قابل استفاده برای پرورش گیاهان می‌باشد و همچنین این رآکتور جریان برق نیز تولید می‌کند.
رآکتورهای هسته‌ای فعال (زایا) و بازیافتی قادر به کاهش نیاز به ذخیره‌سازی سوخت مصرف‌شده در مخازن زیرزمینی عمیق هستند. کاربرد چنین رآکتورهایی با موانع سیاسی و اقتصادی مواجه است. گرچه به غیر از آمریکا، این رآکتورها در کشورهایی چون هند، چین، ژاپن و فرانسه به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های انرژی هسته‌ای همچنان مورداستفاده قرار می‌گیرند.
در سال ۱۹۹۱، ایالات متحده گزارش داد که اطلاعاتی از ساخت یک رآکتور هسته‌ای در الجزایر بدست آمده‌است. واشینگتن تایمز این کشور را متهم کرد که آن‌ها با کمک دولت چین در حال ساخت سلاح‌های هسته ای‌اند. دولت الجزایر پذیرفت که در حال ساخت نیروگاه هسته ای است اما هرگونه مخفی کاری برای هدف‌های نظامی را رد کرد.
یکی از شرکت‌های تابعه شرکت اس‌ان‌سی-لاوالین؛ شرکت کاندو انرژی است که به جهت طراحی و ساخت رآکتور کاندو شناخته می‌شود.
حاجی آقا آکتور سینما، فیلمی کمدی و صامت (در هشت پرده و با میان‌نویس فارسی، روسی و فرانسه) بود و در ۱۱ بهمن ۱۳۱۲ در سینما روایال (رویال) تهران نمایش داده شد اما به سبب ضعف صناعتی با اقبال عمومی مواجه نشد. تنها نسخه منحصربه‌فرد این فیلم در فیلمخانه ملی ایران نگه‌داری می‌شود.
طی این جلسه، علی‌اکبر صالحی و رسانه‌های اصلاح‌طلب ادعا کردند که او و محمد جواد ظریف از سوی روح‌الله حسینیان از مخالفان برجام طرح تهدید به مرگ شدند. صالحی در صحن مجلس گفت: «الان یک برادر عزیزی آمده اینجا و با قسم جلاله می‌گوید که شما را می‌کشیم و در رآکتور اراک رویتان سیمان می‌ریزیم.»
عنصر زیرکونیوم از نظر خواص شیمیایی بسیار شبیه به هافنیوم است که ظرفیت و شعاع یونی آن را نشان میدهد، ودر طبیعت زیرکونیوم همیشه همراه با ۲٪ زیرکونیوم از وزن کل ترکیب وجود دارد. همان‌طور که دو فلز مشابه هستند، جداسازی آن‌ها دشوار است، اما برای همه کاربردها غیر از برای استفاده در رآکتورهای هسته، محتوای هافنیوم قابل قبول است.
در ژاپن مقامات این کشور می‌گویند که میزان تشعشعات مواد رادیواکتیو از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دائیچی به «سطح خطرناکی» رسیده‌است. این نیروگاه هسته‌ای در زمین‌لرزه و سونامی سندای و پس از آن در روز ۱۱ مارس به شدت آسیب دید. این هشدار مقامات ژاپنی پس از آن داده‌شد که سومین انفجار در در رآکتورشماره ۲ نیروگاه اتمی فوکوشیما ظرف چهار روز گذشته برای اولین بار به یکی از سیستم‌های حفاظت این نیروگاه خسارت وارد کرد. بی‌بی‌سی فارسی، دویچه‌وله فارسی
ابراهیم مرادی در سکانس‌های آغازین فیلم بوالهوس که در سال ۱۳۱۳ در لنگرود ساخته شده به بخش‌هایی از آداب و رسوم و فرهنگ توده‌های روستایی شرق گیلان اشاره می‌شود. اما این موضوع با پیگیری داستان عشقی ـ اخلاقی فیلم به بیراهه می‌رود. با این همه بوالهوس نسبت به سایر فیلم‌های مشابه‌اش در آن زمان یعنی «حاجی آقا آکتور سینما» و «دختر لر» دارای انسجام و ساختار قوی‌تری است؛ که نشان از استعداد و شناخت بیشتر ابراهیم مرادی نسبت به سینما دارد.
دفتر مرکزی این شرکت در شهر شیکاگو، ایالات متحده آمریکا قرار دارد و بخشی از سهام آن در بازار بورس نیویورک معامله می‌شود. شرکت اکسلان در حال حاضر دارای ۱۷ رآکتور هسته‌ای، در ۱۰ نیروگاه هسته‌ای، ۲ نیروگاه برق‌آبی، ۸ نیروگاه سوخت فسیلی، ۱ نیروگاه خورشیدی و ۴ نیروگاه بادی می‌باشد.