ابام

معنی کلمه ابام در لغت نامه دهخدا

ابام. [ اَ ] ( اِ ) وام. قرض.
ابام. [ اُ ] ( اِخ ) اُبام و اُبَیِّم ، نام دو راه کوهستانی است به نخله یمانیه و میان آن دو کوهی است که به یک ساکت پیمایند.

معنی کلمه ابام در فرهنگ معین

( اَ ) (اِ. )قرض ، دین . وام و اوام نیز گویند.

معنی کلمه ابام در فرهنگ عمید

وام، قرض.

معنی کلمه ابام در فرهنگ فارسی

وام: وام، قرض
( اسم ) قرض دین وام.

معنی کلمه ابام در ویکی واژه

قرض، دین. وام و اوام نیز گویند.

جملاتی از کاربرد کلمه ابام

ابن طقطقی نیز بر نسب بردن آل بویه از ساسانیان تأکید می‌کند و حتی نسب آنها را به ابراهیم و آدم نیز می‌رساند. او در ادامه نوشته است: «آل بویه اصلاً از مردم دیلم نیستند و به دلیل سکونت آن‌ها در سرزمین دیلم، به آنان دیلمی گفته شد. سید تاج الدین حسینی نقیب حلب در قرن هشتم، با نقل از کتاب التاجی ابواسحاق صابی، نوشته است که: عضدالدوله در جستجوی اصل و نسب خاندان خود، با ابامحمد مهلبی، وزیر مقتدر معزالدوله دیلمی، در این خصوص مکاتبه کرد. مهلبی نیز این را از بزرگان دیلم و موبدان و باقی ایرانیان تحقیق کرد. آنها نیز نسب نامه خاندان بویه (که به بهرام گور می‌رسید) را تأیید کردند و آن را صحیح دانستند.»
و ابومسعود الانصاری غلامی داشت. او را می زد. آوازی شنید که کسی می گفت، «ابامسعود! دست بدار از وی.» باز نگریست. رسول (ص) را دید. گفت، «بدان که خدای تعالی بر تو قادرتر از آن است که تو بر وی.»
آبرن شهری است در ایالت آلاباما در کشور آمریکا.
این فیلم در برمینگم، آلاباما از ۲۴ سپتامبر تا ۴ نوامبر ۲۰۱۸ فیلمبرداری شد.
بسیاری از کتاب‌های وی از جمله قصه‌های بابام، غوغای ژوئیه و جادهٔ تنباکو در سال‌های دور به زبان فارسی چاپ و منتشر شده‌است.
بهر رزم کاید تو را نیز پیش بیایم ابامرد آزاده کیش
آلبوم بعدی او ترانه‌ای برای ایکس در سال ۲۰۰۹ منتشر شد و بعد از آن آلبوم غیرقانونی که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. جدیدترین آلبوم او بابام می‌گفت نام دارد که در سال ۲۰۱۷ به بازار آمد.
یار ماباماست از ماکی جداست مائی ما پرده ادبار ماست
چند سال بعد انتشاراتی «اول اشتاین» وابسته به مجله برلین با انشار کتاب قصه‌های من و بابام توانست برای ازر، به عنوان نقاشی غیرسیاسی، اجازه کار بگیرد، مشروط بر اینکه وی از اسم واقعی خود استفاده نکند. به این ترتیب، ازر، نام مستعار «ای، او، پلاؤن» که به معنای «اریش ازر از پلاؤن» بود را برگزید.
پس از این که ترامپ در آیووا کمتر از حد انتظار ظاهر شد، با یک پیروزی شایان توجه در انتخابات مقدماتی نیوهمپشر به صدر بازگشت و فراتر از حد انتظار نظرسنجی‌ها ظاهر شد. سپس او با پیروزی دیگری با اختلاف بالا در کارولینای جنوبی به پیشتازی خود در بین نامزدهای جمهوریخواه ادامه داد. او رقابت‌های مقدماتی نیوهمپشر را با کسب ۳۵٪, رقابت مقدماتی کارولینای جنوبی را با ۳۳٪, و نوادا را با ۴۶٪ از آرا برنده شد. در سه شنبه بزرگ ترامپ با پیروزی در ایالت‌های ویرجینیا، ماساچوست، تنسی، آلاباما، ورمانت، جورجیا و آرکانزاس جایگاه خود به عنوان پیشتاز جمهوریخواهان تحکیم کرد.
بابامچه . . . س نزد وام بگردن کز گردن نیمور قوی توخته وامیم
چو شیطان بود اینجا همچو دشمن چنین کرد اودر اینجایم ابامن
ادامه تبعیض نژادی و رکود کشاورزی و عدم به عمل آمدن محصول پنبه به دلیل آفت حشرهٔ «بال ویویل» منجر به مهاجرت ده‌ها هزار نفر از سیاه‌پوستان به شهرهای شمالی شد. آن‌ها آلاباما را در اوایل قرن بیستم به‌عنوان بخشی از «مهاجرت بزرگ» ترک کردند و برای یافتن شغل و آینده‌ای بهتر به شهرهای صنعتی شمال رفتند. نرخ رشد جمعیت در آلاباما (جدول «جمعیت‌ها در دوره‌های مختلف» را ببنید) در اثر «مهاجرت بزرگ» از سال ۱۹۱۰ تا ۱۹۲۰ تا نزدیک به نصف کاهش یافت.
زمستان‌های آلاباما عموماً معتدل است همانند بیشتر نقاط جنوب‌شرق آمریکا. میانگین دما در ژانویه در موبیل ۴ درجهٔ سانتی گرادو در برمینگهم ۰ درجهٔ سانتی گراد است. اگرچه برف در آلاباما پدیده‌ای نادر است، اما مناطق شمال مونتگمری ممکن چند روز برفی را در زمستان تجربه کند. میانگین سالیانهٔ بارش برف در برمینگهم ۵۱ میلی‌متر است. در مناطق ساحلی جنوبی بارش برف بسیار نادر است و سال‌ها ممکن است هیچ برفی نبارد.
برای فال زماضی شدم بمستقبل که این ابام چنین خوشگوار می آمد
شرکت‌های مخابراتی مانند ای‌تی اند تی حضور پر رنگی در آلاباما دارند. ای‌تی اند تی ۶۰۰۰ کارمند رسمی و بیش از ۱۲۰۰ کارمند قراردادی دارد. مقر بسیاری از شرکت‌های تجاری فناوری در هانتسویل قرار دارد. از جملهٔ این شرکت‌ها می‌توان به شرکت «ادتران»، شرکت گرافیک رایانهٔ «اینترگراف»، شرکت طراح و سازندهٔ زیرساخت‌های فناوری اطلاعات «آووسنت» و ارائه دهندهٔ خدمات مخابراتی «دلتاکام» اشاره کرد.
بوده بمغرب، سیاه بود، چون در سماع آمدی سپید شدی. او را گفتند: که حال تو می‌بگردد. گفت: ارتو ازان آگاهید، که من آگاهم، حال بر تو هم بگردید. میمون المغربی من اهل المغرب و کان من السیاحین و هو من قدماء المشایخ و کان یرافق اباموسی الدبیلی فی الاسفار و کان صاحب آیات و کرامات، حکی انه کان معه جراب و کان کلما اراد شیئا ادخل یده فیه واخر جه منه.
ابامن یار در زندان چنین گفت رموزی دوش در عین یقین گفت
گفتم که مرده مادر و بابام ناخوش است کس شاهی ای برای غذا و دوا نداد