الیزه

الیزه

معنی کلمه الیزه در لغت نامه دهخدا

الیزه. [ اِ زِ ] ( اِخ ) الیسع. الیشع. رجوع به الیسع شود.
الیزه. [ اَ زِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان حومه بخش رودبار شهرستان رشت ، متصل به محله بالارودبار در کنار شوسه قزوین - رشت. در کوهستان و کنار سفیدرود واقع است. هوای آن معتدل و سکنه آن 804 تن شیعه اند که به لهجه تاتی فارسی سخن میگویند. آب آن از رودخانه کوشک و محصول آن زیتون ، انار، مختصر مرکبات و صیفی کاری و شغل مردم زراعت ، دکانداری و مکاری است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 2 ).

معنی کلمه الیزه در فرهنگ فارسی

قصری معروف در زاویه فوبورسن اونوره و خیابان مارینیی در پاریس که در سال ۱۷۱۸ م . توسط موله برای کنت اورو مادام پمپادور برادر وی مارکی د مارینیی سفرای فوق العاده بوژون ( ۱۷۷۳ ) دوشس دبوربن ( ۱۷۹٠ ) شاهدخت کارولین مورا و امپراتور ( ناپلئون ) گردید . از ۱۸۷۳ مقر رئیس جمهور فرانسه است .
دهی است از دهستان حومه بخش رودبار شهرستان رشت .

معنی کلمه الیزه در فرهنگ اسم ها

اسم: الیزه (دختر) (فرانسوی) (تلفظ: elize) (فارسی: اِليزه) (انگلیسی: elize)
معنی: بهشت یونانیان و رومیان، ( در اساطیر ) الیزه یا شانزلیزه مقر زیرزمینی اشباح متقی و بهشت یونانیان و رومیان است، ( اَعلام ) ) کاخ سلطنتی که در سال میلادی در پاریس ساخته شد و اینک مقرر رئیس جمهوری آن کشور است، ) نام روستایی در رودبار در استان گیلان

معنی کلمه الیزه در دانشنامه عمومی

آلیزه. آلیزه ژاکوتی ( به فرانسوی: Alizée Jacotey ) خواننده و رقصنده فرانسوی است. آلیزه در ۲۱ اوت ۱۹۸۴ در شهر آژاکسیو متولد شد. نام آلیزه به معنی باد بسامان ( به انگلیسی: wind trade ) است.
آلیزه در سال ۱۹۹۹ با کمک میلن فارمر، خواننده زن فرانسوی، در برنامه ای که برای پیدا نمودن استعدادهای جوان خوانندگی فرانسه برگزار شده بود، کار خوانندگی خود را آغاز کرد و در سال ۲۰۰۰ اولین آلبوم خود را به فروش رساند.
پدر آلیزه یک دانشمند رایانه و مادرش یک بازرگان بود. او در ۱۶ نوامبر ۲۰۰۳ در شهر لاس وگاس، با ژرمی شاتلن ( Jérémy Chatelain ) ازدواج کرد و در ۲۹ آوریل ۲۰۰۵ صاحب دختری به نام آنیلی ( Annily Chatelain ) شدند. اما زندگی مشترک آن ها سرانجام در اوایل سال ۲۰۱۲ به پایان رسید.
آلیزه در سال ۲۰۱۶ با رقصندهٔ معروف فرانسوی، گرگوری لیونت ( Grégoire Lyonnet ) ازدواج کرد. آن دو برای اولین در برنامهٔ رقص با ستارگان فرانسه در سال ۲۰۱۳ با یکدیگر آشنا شده بودند.
معروف ترین و موفق ترین کار آلیزه تا کنون، تک آهنگ من… لولیتا ( به فرانسوی: Moi… Lolita ) است که اولین کلیپ او نیز می باشد و به لولیتا اثر ولادیمیر ناباکوف اشاره دارد. مجموعهٔ خوشمزه ( آلبوم ) ( به فرانسوی: Gourmandises ) که نخستین آلبوم او بود، بیش از چهارصد هزار نسخه در فرانسه فروخته شد.
از تک خوانی های آلیزه می توان نمونه های زیر را نام برد:
• J'en Ai Marre
• I'm Fed Up
• J'ai Pas Vingt Ans
• I'm Not Twenty
• A Contré Courant
• I Love Sairo
• چون که خزان

معنی کلمه الیزه در ویکی واژه

رده پای ایل، نشان یا اثر عبور قبایل صحراگرد. ائل تلفظ قدیمی همان ایل و تبار است و مفهوم دو جانبه دارد، نخست طایفه و دودمان است اما جنبه دیگر ایلات و عشایر را تداعی معنا می‌نماید.
کاخ الیزه فرانسه.

جملاتی از کاربرد کلمه الیزه

اندیشه‌های آنارشیست آمریکایی هنری دیوید تورو در کنار افرادی چون لئو تولستوی و الیزه رکلو بیشترین تأثیر را در شکل‌گیری و تکامل آنارشیسم سبز داشت. آنارشیسم سبز به‌طور طبیعی اصول خود را فراتر از مناسبات انسانی تعریف می‌کند و روابط میان موجودات انسانی و غیرانسانی را در نظر می‌گیرد. از نگاه آنارشیست‌های سبز، یک کنش انقلابی به آزادی نوع بشر تقلیل پیدا نمی‌کند بلکه رهایی دیگر گونه‌های غیرانسانی را نیز در برمی‌گیرد؛ و این هدف از راه ساخت یک جامعه آنارشیستی پایا و زیست‌محیط محور به دست خواهد آمد.
سیستم‌های ترکیبی از حیث امنیتی بسیار حساس هستند و در نتیجه اطمینان‌پذیری در آن‌ها بسیار اهمیت دارد. ویژگی‌های یک سیستم ترکیبی به رفتارهای آن سیستم صفات خوب و بد نسبت می‌دهد و تحلیل این موضوع عموماً کاری بسیار پیچیده‌ است، به همین دلیل است که فرمول‌بندی چنین سیستم‌هایی با ماشین‌ها انجام شده‌است تا بتوان از آنالیزهای رایانه‌ای بهره برد.
شب تیره همواره گردان بدی به پالیزها گر به میدان بدی
دگر تا اهل غزنین را ز شومی و جفاکاری بود پالیزها بی بار و باشد کشتها بی بر
دلایل زیاد و متنوعی برای در نظر گرفتن داده سپاری سرویس نرم‌افزاری وجود دارد شامل حساسیت‌ها در مورد ورشکستگی تولیدکنندگان در قطع سرویس‌های برنامه‌ریزی نشده و از دست رفتن داده نهانی یا خرابی آن. بسیاری از تجارت‌ها دقیق هستند تا مطمئن بشوند مطابق با استانداردهای حاکمهٔ خودشان برخورد می‌شود یا پیشرفت گزارش‌ها و آنالیزهای تجاری را در مقابله با داده‌های سرویس نرم‌افزاری می‌خواهند. تحقیقاتی که توسط نرم‌افزار کلییرپیس انجام شده دربارهٔ رشد سرویس اجاره نرم‌افزاری نشان داده ۸۵ درصد از مشارکت کنندگان می‌خواهند یک کپی از داده‌های خود را داشته باشند. یک سوم آن‌ها خواستار یک کپی روزانه‌اند.
شواهد بیولوژیک از قبیل منی، خون، ترشحات واژینال، بزاق و سلول‌های اپیتلیال واژن (که معمولاً توسط کیت تجاوز جنسی جمع‌آوری می‌شود) ممکن است در آزمایشگاه جرم‌شناسی مشخص شده و از نظر ژنتیکی بررسی شود. اطلاعات به دست آمده از آنالیزها عموماً می‌تواند مشخص کند آیا رابطه جنسی اتفاق افتاده‌است، و اطلاعاتی از موقعیت حادثه به دست دهد و با نمونه‌های مرجع بیماران و مظنونان مقایسه شود.
چو سی روز بگذشت ز اردیبهشت شد از میوه پالیزها چون بهشت
علائم دیررس: شامل علائم گوارشی نظیر تهوع و استفراغ، تاکی‌کاردی یا برادی کاردی، هایپوتانسیون، تشنج ژنرالیزه، کما، آپنه، گشادی مردمک (میدریاز)، عدم پاسخ یا پاسخ کند مردمک به نور، ادم ریوی، ایسکمی، آریتمی و حتی آسیستول است.
همانطور که خود پیگو بیان می‌کند با وجود انتقادات بسیاری که برروی گفته‌های کینز داشت اما همچنان معتقد بودکه کینز در پایه‌گذاری نظریات خود، اطلاعات باارزشی از آنالیزهای اقتصادی ارائه داد؛ و بعدها عنوان کرد در قدردانی از کینز برای دستاوردهای ارزشمندش ناکام بوده‌است.
همچنین کاخ الیزه این آتش‌سوزی را «وحشتناک» توصیف کرده‌است.
از آن خرمی دشت و آن شهر و راغ شمرها و پالیزها چون چراغ
به مناسبت هفتادمین سالگرد تولد آنالیزه قهرمان کتابی با عنوان «برگ سبز» توسط تورج رهنما در بزرگداشت جایگاه او در سال ۱۳۷۸ منتشر شده است. پس از درگذشت وی مراسم یادبودی در ۲۱ اسفند ۱۳۸۷ در دانشگاه شهید بهشتی برای مرحوم قهرمان برگزار گشت.
و اندر شهر مکه اهل هر شهری را از بلاد خراسان و ماوراءالنهر و عراق و غیره سراها بوده اما اکثر آن خراب بود و ویران، و خلفای بغداد عمارت های بسیار و بناهای نیکو کرده‌اند آن جا و در آن وقت که ما رسیدیم بعضی از آن خراب شده بود و بعضی ملک ساخته بودند. آب چاه های مکه همه شور و تلخ باشد چنان که نتوان خورد اما حوض‌ها و مصانع بزرگ بسیار کرده‌اند که هر یک از آن به مقدار ده هزار دینار برآمده باشد و آن وقت به آب باران که از دره‌ها فرو می‌آید پر می‌کرده‌اند و در آن تاریخ که ما آن جا بودیم تهی بودند، و یکی که امیر عدن بود و او را پسر شاد دل می‌گفتند آبی در زیر زمین به مکه آورده بود و اموال بسیار بر آن صرف کرده و در عرفات بر آن کشت و زرع کرده بودند و آن آب را بر آن جا بسته بودند و پالیزها ساخته و الا اندکی به مکه می‌آمد و به شهر نمی رسید و حوضی ساخته‌اند که آن آب در آن جا جمع می‌شود و سقایان آن را برگیرند و به شهر آورند و فروشند، و به راه رفته به نیم فرسنگی چاهی است که آن را بئرالزّاهد گویند و آن جا مسجدی نیکوست آب آن چاه خوش است و سقّایان از آن جا نیز بیاورند و به شهر بفروشند.
چندین روش آبکاری وجود دارد. در یک روش یک سطح جامد با یک ورق فلزی پوشیده شده و سپس برای اتصال آنها از گرما و فشار استفاده می‌شود. دیگر تکنیک‌های پوشش دادن عبارتند از: آبکاری، رسوب بخار تحت خلاء و لایه نشانی پاششی. به تازگی، پوشش دهی اغلب به استفاده از مایعات اشاره دارد. متالیزه کردن به فلز پوشش بر روی اشیای غیر فلزی اشاره دارد. ضخامت این لایه نازک فلزی، به ندرت از ۰٫۰۲۵ میلی‌متر ویا ۲۵ میکرون تجاوز می‌کند.
- درماتیت اکسفولیاتیوژنرالیزه (اریترودرمی) (تورم و قرمزی شدید پوستِ سرتاسر بدن همراه با پوسته‌ریزی)