آرتا
معنی کلمه آرتا در لغت نامه دهخدا

آرتا

معنی کلمه آرتا در لغت نامه دهخدا

ارتا. [ اَ ] ( اوستایی ، ص ) اَرْتَه. در اوستا و پارسی باستان بمعنی مقدس است مانند اَردا چنانکه در ارتخشثره ( اردشیر ) بمعنی شهریاری مقدس و ارته وهیشته ( اردیبهشت ) بمعنی بهترین مقدس و نیز پیش از نام بعض ایرانیان قدیم می آمده است چنانکه ارتبان ( اردوان ).
ارتا. [ اَ ] ( هزوارش ، اِ ) بلغت زندو پازند بوم و زمین را گویند. ( برهان قاطع ). ارض.
ارتا. [ اَ رَ ] ( اِخ ) یکی از نواحی طبرستان مستقرّ ابوخزیمه. ( سفرنامه مازندران و استراباد رابینو ص 165 ).
ارتا. [ اَ ] ( اِخ ) شهریست بترکیه اروپا واقع بمسافت 42 میلی جنوب یانیه ، در کنار نهر ارتای یسری و آنجا پلی است زیبا در حدود 300 ذراع و سکنه آن قریب 7000 و اکثر یونانی اند و در آن آثار حصن های یونانیان قدیم باقی است و دارای کارخانه های منسوجات و غیرهاست. ( ضمیمه معجم البلدان ).
ارتا. [ اَ ] ( اِخ ) نام خلیجی است از بحرالیونان و نیز قسمتی از حدود شمالیه یونان ، بین 39 درجه عرض شمالی و 21 درجه طول شرقی و طول آن از شمال غربی بجنوب شرقی 25 میل و عرض آن از 4 تا 10 میل است. ( ضمیمه معجم البلدان ).
ارتا. [ اَ ] ( اِخ ) شهریست واقع در شمال غربی جزیره میورقه. سکنه آن قریب 8000 تن و شغل ایشان نسج کتان و دباغت و صید ماهی و داد و ستد میوه است و در آن غاریست دارای سردابهای غریب. ( ضمیمه معجم البلدان ).
ارتا. [ اُ ] ( اِخ ) شهریست به ایطالیای علیا در مقاطعه نُوارِز، موقع آن بمسافت 25 میلی شمال شمال غربی نوارز بساحل دریاچه ارتای غربی. ( ضمیمه معجم البلدان ).

معنی کلمه آرتا در فرهنگ فارسی

نام خلیجی است از بحر الیونان

معنی کلمه آرتا در فرهنگ اسم ها

اسم: آرتا (پسر) (فارسی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: ārtā) (فارسی: آرتا) (انگلیسی: arta)
معنی: مقدس، پاک، راست گفتار، درست کردار، نام پهلوان ایرانی، ارتا ( به فتح الف ) در اوستا به معنای مقدس آمده است

معنی کلمه آرتا در دانشنامه عمومی

آرتا (اسپانیا). آرتا یکی از ۵۳ شهرداری مستقل در جزیره اسپانیایی بالئاری مایورکا است.
در سال ۲۰۰۸ شهرداری آرتا جمعیتی بالغ بر ۷۱۱۳ نفر را در یک منطقهٔ ۱۳۹٫۶۳ کیلومتر مربعی ( ۵۳٫۹۱ مایل مربع ) داشت. به عبارت دیگر، ۵۰٫۹ نفر در هر کیلومتر مربع ساکن است. در سال ۲۰۰۶ درصد خارجیان ۱۳٫۲٪ ( ۸۹۰ ) ، که آلمانی ها تا ۳٫۹٪ ( ۲۶۲ ) آن را تشکیل دادند. بنابر آمار سال ۱۹۹۱ هنوز ۱۳۶ بی سواد در این شهرداری وجود داشت. ۱۲۹۲ نفر هیچ نوع تحصیلی نداشتند، ۱٬۶۷۵ فقط یک گواهی مدارس ابتدایی و ۱۲۱۰ گواهی ترک مدارس متوسطه را داشتند. زبان رسمی کاتالان و اسپانیایی ( کاستیلی ) می باشد.
آرتا در شمال شرق جزیره مایورکا، حدود ۶۰ کیلومتر در اطراف پایتخت این جزیره نهفته است.
از سمت شرق و جنوب شرق، شهرداری آرتا با جوامع کاپدپرا و سون سرورا هم مرز است. تا قرن ۱۹ هر دو، همراه با منطقه آرتا یک منطقه به عنوان شبه جزیره آرتا به شمار می رفتند. از این رو چرایی نام غارها در سواحل شرق مایورکا در شهرداری کاپدپرا ( Coves d' Artà ) پیداست.
از سمت جنوب غربی شهرداری با سن لورنسو د کاردسار و پترا، تورنت د نا بورخس، هم مرز می باشد.
روستاهای زیر بخش های شهرداری آرتا می باشند:
• آرتا ( ۵۸۰۳ / ۶۴۰۶ )
• کولونیا د سنت پره ( ۴۸۳ / ۴۸۳ )
• اوربانیتسافیو بتلم ( ۵۱ / ۵۱ )
• اوربانیتسافیو مونتفروتکس ( ۱۱۴ / ۱۱۴ )
• اوربانیتسافیو سنت پره ( ۳۴ / ۳۴ )
• اوربانیتسافیو س'استانیول
آمار و ارقام در داخل پرانتز، جمعیت را در ۱ ژانویه ۲۰۰۸ می دهد. رقم اول تعداد ساکنان اصلی است، رقم دوم شامل کسانی که در خانه هایی، پراکنده در خارج از روستای خود زندگی می کنند.
آرتا (لریک). آرتا ( به لاتین: Arta ) یک منطقه مسکونی در جمهوری آذربایجان است که در شهرستان لریک واقع شده است. آرتا ۱۶۲ نفر جمعیت دارد.
آرتا (یونان). شهر آرتا در استان ایپیروس در کشور یونان واقع شده است که دارای جمعیت ۱۹٬۵۸۲ نفر می باشد.
معنی کلمه آرتا در فرهنگ فارسی
معنی کلمه آرتا در فرهنگ اسم ها
معنی کلمه آرتا در دانشنامه عمومی
معنی کلمه آرتا در دانشنامه آزاد فارسی
معنی کلمه آرتا در ویکی واژه

معنی کلمه آرتا در دانشنامه آزاد فارسی

آرتا. رجوع شود به:اَرتها
آرتا (شهر). آرْتا (شهر)(Arta)
شهر و دپارتمانی در ناحیۀ اپیروس، یونان. مساحت دپارتمان ۱,۶۱۲ کیلومتر مربع و جمعیت شهر ۸۰,۵۰۰ نفر است (۱۹۹۳). از رود آراختوسنام گرفته که کنار آن واقع شده است و تا ۱۹۱۲ مرز بین یونان و ترکیه را تشکیل می داد. صنایع اصلی آن عبارت اند از قلاب دوزی، تولید پارچه های پشمی و پنبه ای و کالاهای چرمی. دارای قلعه ای بیزانسیو پلی متعلّق به قرون وسطا است. مهاجران کورنتیدر قرن ۷پ م شهر را بنا کردند. نام باستانی آن آمبراکیا، و پایتخت پورهوس، پادشاه اپیروس، بود. ترک ها در ۱۴۴۹م آن را تصرف کردند، علی پاشا در ۱۷۹۸ آن را اشغال کرد و در ۱۸۸۱ به یونان واگذار شد. آرتا دارای کاخ سراسقف نشین ارتدوکس، کلیسای مریم مقدس، و سایر کلیساهای قرون ۱۳ و ۱۴م است.

معنی کلمه آرتا در ویکی واژه

صبح، سپیده دم، پیش از طلوع آفتاب.
افزوده، افزوده شدن، اضافه گشتن بر چیزی. گون آرتا. ظهر. بلندتر شدن تدریجی روزها در تابستان.
(ادیان): راستی، نیروی سحرآسای ایمان، فرمان به کار نیک، مقدس، نام ایزدی.

جملاتی از کاربرد کلمه آرتا

آرتاشاوی (به ارمنی: Արտաշավի) یک منطقهٔ مسکونی در جمهوری آرتساخ است که در استان کاشاتاق واقع شده‌است.
ریشهٔ این نام هنوز نامعلوم است و اینکه آرتاکوانا همان شهر هرات امروزی باشد نیز مورد ابهام است. اگرچه موقعیت استراتژیک هرات نمایانگر باستانی بودن آن است و این گمان می‌رود که هر دو نام یک شهر باشند. بطلمیوس موقعیت این شهر را در شمال غرب «اسکندریه آریا» قرار داده است. ازین معلوم می‌شود که موقعیت این شهر از مجاورت شهر اسکندریه آریا که بدست اسکندر آباد شده بود، چندان دوری نداشت. هوراس هیمن ویلسون (۱۸۶۰-۱۷۸۶) خاورشناس انگلیسی، برین عقیده است که شهرهای ارتاکوانا، اسکندریه و آریا هر سه در هرات امروزی جمع شده‌اند. گفتنی است در اوایل سدهٔ نوزدهم یک منشور از دوران هخامنشیان در نزدیکی هرات پیدا شده است.
آرتاشس آرمنی باغداساریان (ارمنی: Արտաշես Արմենի Բաղդասարյան؛ زادهٔ ۱۱ فوریهٔ ۱۹۸۴) بازیکن فوتبال در پست مدافع اهل ارمنستان است.
آرتامن، گسترده‌ترین رمان نوشته‌شده در مورد کوروش بزرگ است.
آناتولی آرتامونوف در سال ۱۹۵۲ در کالوگا در روسیه به دنیا آمد.
به عنوان پادشاه، آرتاشس چهارم از پشتیبانی جاثلیق سلطنتی، ساهاک برخوردار بود. گرچه آرتاشس چهارم توسط «ناخارارها» به عنوان پادشاه خود شناخته شد، اما گرایش‌های گریز از مرکز اشراف بیش از حد قدرت او بود. اعضای برجسته اشراف خیلی زود به بهانه انزجار از رذایل پادشاه جوان، دسیسه‌های خود را از سر گرفتند. آرتاشس چهارم به دلیل جوانی و ضعف در شخصیت قادر به کنار آمدن با اشراف ارمنی نبود. ساهاک در زمان‌های مختلف به «ناخارارها» متوسل می‌شد که به عالی‌ترین مقام یعنی پادشاه احترام بگذارند، با او همکاری کنند و متحد او باشند، اما این درخواست‌ها نادیده گرفته شد.
وقتی تیمارک حاکم ماد علیه سلوکی‌ها سر بر شورش برداشت آرتاشس سپاهی به یاری او فرستاد و کمکش کرد تا او نیز بدل به حاکمی مستقل شود.
طبق نظری بارسینه، دختر آرتابازوس، که اولین بانویی بود که اسکندر در آسیا به بستر خود برد و پسری به نام هراکلس برای او آورد، دو خواهر داشت. یکی از آنها، به نام آپاما، به بطلمیوس داد. و دیگری، به نام آرتونیس، او را به اومنس داد، در زمانی که وی خانم‌های ایرانی را به عنوان همسران دوستانش انتخاب می‌کرد.
مدال برنز مرحله ۳ در بلغارستان؛ آرمین هادی‌پور پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با نتیجه ۲۴ بر ۲ از سد آدرین ویسنته اسپانیایی گذشت. هادی‌پور در مرحله یک‌چهارم نهایی نیز با نتیجه ۲۴ بر ۴ بر صفر از سد میخائیل آرتامانوف از روسیه گذشته و مدال برنز خود را قطعی کرد. نماینده کشورمان در این رقابت نیز مانند مسابقه گذشته خود قبل از پایان رسیدن راند سوم، حریف خود را ۲۰ تایی (برتری بیش از ۲۰ امتیاز) کرد تا آمادگی خود را نشان بدهد. نماینده کشورمان در مرحله نیمه‌نهایی به مصاف تائه هون کیم از کره‌جنوبی رفت و با نتیجه ۳۰ بر ۱۷ مغلوب حریف خود شد و به مدال برنز دست یافت.
هنگامی که ورمشاپوه در سال ۴۱۷ درگذشت، آرتاشس چهارم خیلی جوان بود و نمی‌توانست جانشین پدرش شود پس از مرگ پدرش، ساهاک، جاثلیق ارمنی که از اقوام دور آرتاشس چهارم بود، به دربار پادشاه ساسانی یزدگرد یکم مراجعه کرد تا آزادی خسرو چهارم را بدست آورد. یزدگرد یکم رضایت داد و خسرو را از تبعید سیاسی و زندان آزاد کرد. پس از آزادی، خسرو ممکن است از سال ۴۱۷ تا ۴۱۸ که درگذشت دوباره به عنوان پادشاه ارمنستان خدمت کرده باشد. از رابطه آرتاشس چهارم با پدر و عمویش اطلاعات کمی در دست است.