اجم

معنی کلمه اجم در لغت نامه دهخدا

( آجم ) آجم. [ ج ِ ] ( ع ص ) زده شده از طعامی.
اجم. [ اَ ج َ ] ( ع اِ ) نیستانها و بیشه شیر که مکمن شیران باشد. ( شعوری از محمودی ). انبوههای درختان :
قلعه خالی کند از خصم زبردست به تیر
همچو خالی کند از شیر بشمشیر اجم.فرخی.صد ره فزون دیدم ترا کز قلب لشکر درشدی
با گرگ تنها در اجم ، با شیر تنها در عرین.فرخی.به روز جنگ چنین باشد و به روز شکار
هزبر و ببر برون آرد از میان اجم.فرخی.تیغش بجنگ ، پیل برون آرد از حصار
تیرش بصید، شیر برون آرد از اجم.فرخی.
اجم. [ اَ ] ( ع اِ ) هر خانه چهارگوشه پهن و هموار.
اجم. [ اَ ج َ ] ( ع مص ) ناخوش داشتن و دلگیر شدن از طعام. ستوه آمدن از خوردن یک نوع طعام. || بگردیدن آب از حال خود. || واداشتن کسی بر چیزی که آن را ناخوش دارد.
اجم. [ اُ ج ُ / اُ ] ( ع اِ ) قلعه. ج ، آجام.
اجم. [ اُ ج ُ ] ( ع اِ ) ج ِ اَجَمَه.
اجم. [ اُ ج ُ / اُ ] ( اِخ ) قلعه ای است در مدینه.
اجم. [ اَ ج َ ] ( اِخ ) موضعی است به شام ، نزدیک فرادیس از نواحی حلب. ( مراصد ).
اجم. [ اَ ج َم م ] ( ع ص ، اِ ) استخوان بسیارگوشت. || مرد بی نیزه در حرب. || گوسپند بی شاخ. ( منتهی الارب ). گوسفند بی سُرو. ( تاج المصادر ). || شرم زن. || قدح. ( منتهی الارب ). || بنیان اَجم ؛ بنیان بی کنگره. ( منتهی الارب ). بنای بی کنگره. ( تاج المصادر ). || ( اصطلاح عروض ) بحری است که اعصب و معقول باشد چنانکه مفاعلتن را فاعلن کنند. ( منتهی الارب ). جَم در وافر، سقوط میم و تاءمفاعلتن باشد فاعلن بماند و آن را اَجم خوانند. ( المعجم فی معاییر اشعارالعجم ). || مقابل اَروَق ؛ و اَروَق اسپی است که سوار آن نیزه را میان هردو گوش آن دراز کرده باشد. ( منتهی الارب ). ج ، جُم .

معنی کلمه اجم در فرهنگ معین

(اَ جَ ) [ ع . ] (اِ. ) نیستان ، بیشه ، انبوه درختان .

معنی کلمه اجم در فرهنگ عمید

بیشه ها.

معنی کلمه اجم در فرهنگ فارسی

( اسم ) نیستان بیشه انبوه درختان
استخوان بسیار گوشت

معنی کلمه اجم در ویکی واژه

نیستان، بیشه، انبوه درختان.

جملاتی از کاربرد کلمه اجم

من چونسمت خدمت صدری چو تو دارم بر من چه کند چرخ سراسیمه تهاجم
بدین شکل پس از بازگشت به آلمان ماه مه سال ۱۹۳۸، برخلاف میلش، در یک جایگاه ستادی در وزارت هوانوردی رایش قرار گرفت تا دستورالعمل‌ها و توصیه‌های عملیاتی خود را تکمیل کند. مدتی بعد مسئول سازمان و تجهیز مجدد دو جناح جدید پشتیبانی هوایی شد. از این یگان‌ها بعداً به شکل بسیار مؤثری در تهاجم به لهستان استفاده گردید.
کآنچه گوئی بیش از آنند این گروه لعنت الله علیهم اجمعین
شب قدر محو مویش دل دیر وکعبه سویش زصفا حصات کویش زده طعنه بر نواجم
ازآن روزی که نخل قامتت بشکست طوبی را به سودای خیال سرو بالای تو دراجم
اسلام سلیمانی (زاده ۱۸ ژوئن ۱۹۸۸) بازیکن فوتبال اهل الجزایر است که به عنوان مهاجم بازی می‌کند.
آلفونسوی ششم نخستین پادشاه مسیحی بود که شناخت دقیقی از قلمروهای طایفه‌ای مسلمان کسب کرد و تاکتیک‌های مناسب و دیپلماسی فعال را پیش از به‌کارگیری نیروی نظامی به کار بست. آلفونسو عنوان امپراتور هیسپانیا را که به تمام قلمرو مسیحی شبه جزیره ایبری نظر داشت برگزید. سیاست تهاجمی آلفونسو در قبال قلمروهای طایفه‌ای شبه جزیره باعث نگرانی آنان شد و راه را برای ورود مرابطون به بهانه کمک به مسلمانان ایبری باز کرد.
در وبسایت راتن تومیتوز، ٪۴۵ از ۹۴ بررسی منتقدین مثبت است و این فیلم میانگینِ امتیاز ۵٫۲/۱۰ را در اختیار دارد. اجماع این وب‌سایت چنین می‌نویسد: «عروسی شات‌گان ممکن است فقط دعوتی برای فرار باشد که طرفداران کمدی رمانتیک و طرفداران جنیفر لوپز به دنبال آن هستند — اما بیشتر بینندگان دیگر می‌توانند با خیال راحت بدون پشیمانی به دعوت آن پاسخ منفی دهند.» این فیلم در متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس نظر ۲۸ منتقد امتیاز ۴۶ از ۱۰۰ را کسب کرده که نشان‌گر «نقدهای مختلط یا متوسط» است.
به گوشه نظر التفات محتاجم به زارییی که توان کشتنم به نیم نگاه
در شهریور ۱۳۸۹ انجمن نویسندگان و مترجمان ارمنستان به دلیل فعالیت فرهنگی و تلاش برای نزدیکی فرهنگ دو کشور ایران و ارمنستان و همچنین ترجمه نمایشنامه‌های ایرانی به ارمنی از این مترجم برجسته ایرانی ارمنی تجلیل و قدردانی کرد. وی سال ۱۳۹۵ موفق به دریافت نشان کانتق شد. این جایزه هر سال از سوی کانون نویسندگان ارمنستان با همکاری کلیسای اجمیازین مقدس به مترجمان برتر سال اهدا می‌شود. خچومیان این جایزه را از دست ادوارد میلیتونیان، رئیس کانون نویسندگان و هنرمندان جمهوری ارمنستان دریافت کرده‌است.
چراغم یافت آخر از خموشی سرفرازی‌ها مرصع شد ز سنگ سرمه گویا گوهر تاجم
رسم باشد که در جوال شود از من و او یکی علی الاجمال
مارس۲۰۱۳ دهمین سالگرد تهاجم ایالات متحده به عراق است.
رشته کوه ویندهیا: رشته کوه ویندهیا، زنجیره‌ای از کوه‌ها است که مرز جنوبی ایالت اوتار پرادش را مشخص می‌کند. این منطقه محل جنگل‌های انبوه، آبشارها و قلعه‌های باستانی است و نگاهی اجمالی به میراث طبیعی این ایالت ارائه می‌کند.
قضاوت او در بازی بین دو تیم برزیل و نروژ در جام جهانی ۱۹۹۸ مهمترین عامل شهرت بهارمست است. بهارمست در دقایق آخر آن دیدار با اعلام خطای جونیور بایانو مدافع برزیل بر روی توره آندره فلو مهاجم نروژ در محوطه جریمه یک ضربه پنالتی را به سود نروژاعلام کرد و سبب پیروزی دو بر یک این تیم برابر برزیل شد و در حالی که در دیگر دیدار گروه مراکش توانسته بود تیم اسکاتلند را با نتیجه سه بر صفر شکست دهد مانع از صعود تیم ملی فوتبال مراکش به مرحله بعد مسابقات شد.
الکساندر ایوانوویچ آلبرشت (روسی: Александр Иванович Альбрехт; ۳ نوامبر ۱۷۸۸–۱۵ اوت ۱۸۲۸) فرمانده ارتش امپراتوری روسیه در طول تهاجم فرانسه به روسیه بود.
بگفتا سلاحمم به ببینید تنک که من چند مرده حلاجم بجنگ
وارث هوشنگ و جم شیر اجم شاه عجم دیده دولت کزو شد دودمان آراسته
استرلتسوف یک سال پس از آزادی توانست به تیم تورپدو مسکو ملحق شود. با وجود دوری از میادین و ضربه‌های جسمی و روحی که در زندان سیاسی متحمل شده بود دوباره توانست به بهترین بازیکن کشورش تبدیل شود. تورپدو با استرلتسوف دومین جام خود در لیگ را فتح کرد. این قهرمانی در حالی به دست آمد که تیم روسی تنها دو بار شکست خورد و استرلتسوف ستاره این تیم بود. مهاجم روسی دوباره به تیم ملی بازگشت و ۳۵ گل در ۳۸ بازی به ثمر رساند. او در سال‌های ۱۹۶۷ و ۱۹۶۸ به عنوان بهترین بازیکن سال شناخته شد. در این سال عضو تیم شوروی بود و توانست فینال یورو ۱۹۶۸ ایتالیا را تجربه کند.
بلبل طفل مزاجم به‌کجا دل بندم گل این باغ ز رنگین‌قفسان می‌باشد