آبچلیک

معنی کلمه آبچلیک در دانشنامه آزاد فارسی

آبچلیک. آبْچِلیک (sandpiper)
آبْچِلیک
پرنده ای ساحلی، با منقار بلند و باریکی که از طرفین فشرده، و در رأس دارای شکاف است. آبچلیک ها متعلق به خانوادۀ آبچلیکاند که شامل گیلانشاه، گیلانشاه بزرگو پاشلکاز راستۀ آبچلیک سانانمی شود. آبچلیک آوازخوانTringa hypoleucos پرنده ای کوچک و دلپذیر است که حدود هجده سانتی متر طول دارد و دارای دمی کوتاه است. سر و پشت این پرنده به رنگ قهوه ای متمایل به سبز، و دارای لکه هایی نامنظم در پرهاست. بخش زیرین بدن سفید است. فاصله دو بال این پرنده ۳۵ سانتی متر است. در نیمکره شمالی، جز شمال امریکا، به فراوانی یافت می شود و از آوریل تا سپتامبر مهاجر تابستانی رودخانه های دارای تکرر جزر و مد بریتانیاست. آبچلیک آوازخوان پروازی سریع و آسان دارد، و شناگر و غواص ماهری است. از کرم ها و حشرات تغذیه می کند. لانه اش معمولاً در ساحل رودخانه یا در توده های علفی است. گاهی تخم های زیبایش را، که به رنگ سفید متمایل به زردند، روی زمین می گذارد. آبچلیک تک زیTringa ochropus پرند ه ای بزرگ تر است و از فاصلۀ کوتاه سیاه و سفید به نظر می رسد. فریاد این پرنده شبیه جیغ است. گونه های دیگر عبارت اند از آبچلیک خالدارTringa glareola که مهاجری عبوری از بریتانیاست، و آبچلیک_پاسرخTringa totanus که پرنده ای خوش منظر و دلپذیر است و اغلب در زمستان به فراوانی در سواحل جمع می شود. در ایران، هشت گونۀ مختلف آبچلیک یافت می شود که با پرندگانی دیگر از جنس های دیگر، ازجمله گیلانشاه، فالاروب، پاشلک، و تلیله ۳۰ گونۀ خانوادۀ آبچلیک را تشکیل می دهند.

معنی کلمه آبچلیک در ویکی واژه

آب‌ تل
(جانوری): پرنده مهاجری که جثه کوچک، سرگِرد، منقار دراز و باریک، و پاهای بلند دارد، کنار نهرها زندگی میکند.

جملاتی از کاربرد کلمه آبچلیک

زیستگاه زادآوری آبچلیک نوک‌قاشقی سواحل دریایی و مناطق حاشیۀ آن در شبه‌جزیره چوکچی و از سمت جنوب در امتداد شبه‌جزیره کامچاتکا است و از طریق ژاپن، کره شمالی کره جنوبی و چین به ساحل اقیانوس آرام مهاجرت می‌کند و از مناطق اصلی ژاپن، کره جنوبی و چین به مناطق اصلی زمستان‌گذرانی آن در جنوب می‌رود. در جنوب شرق آسیا، در هند، بنگلادش، سری‌لانکا، برمه، تایلند، ویتنام، درفیلیپین، شبه جزیره مالزی و سنگاپور ثبت شده است.
واژه آبچلیک در واقع برگرفته از واژه اوچِلیک در زبان مازندرانی است.
پاهای پرنده به رنگ سبز است و اندازه‌اش در زمان پرواز از حد دم بیشتر نمی‌شود. آبچلیک تک‌زی همانگونه که از نامش برمی‌آید پرنده‌ایست تک‌زی و بیشتر اوقات خود را از دیده پنهان می‌سازد. این پرنده آشیانهٔ خود را در نزدیکی درختان پیر ساخته و در آن بین ۲ تا ۴ تخم می‌گذارد. این تخم‌ها پس از ۳ هفته مراقبت به جوجه تبدیل می‌شوند.
پاهای پرنده به رنگ سبز است و اندازه‌اش در زمان پرواز از حد دم بیشتر نمی‌شود. آبچلیک تک‌زی همان‌گونه که از نامش برمی‌آید، پرنده‌ای تک‌زی است و بیشتر اوقات خود را از دیده پنهان می‌سازد. این پرنده آشیانهٔ خود را در نزدیکی درختان پیر ساخته و در آن بین ۲ تا ۴ تخم می‌گذارد. این تخم‌ها پس از ۳ هفته مراقبت به جوجه تبدیل می‌شوند.
آبچلیک‌ها پرندگانی هستند آبچر که نسبتاً اجتماعی هستند و بعضی از آن‌ها گله‌های بزرگ تشکیل می‌دهند. نر و مادهٔ آن‌ها هم‌شکل است.
آبچلیک سینه‌نخودی بدن کوچک و سر تقریباً مدور دارد که دو طرف سرش زرد نخودی است.
آبچلیک پرنده‌ای با پاهای به نسبت بلند یا خیلی بلند، بال‌های دراز که به‌طور معمول نوک‌تیز و زاویه‌دار است و منقار دراز و باریک که ممکن است راست یا خمیده باشد. پر و بال آن‌ها اغلب در تابستان و زمستان متفاوت است نوار بالی و طرح دمگاه و دم در تشخیص آن‌ها اهمیت زیادی دارد. بیشتر آن‌ها مهاجرند و تابستان‌ها را در سواحل جنوب منطقه زادوولد خود می‌گذرانند. این پرنده در منطقه آذربایجان به اسم چیلیک بورون معروف می‌باشد.
آبچلیک‌ها پرندگانی هستند آبچر که نسبتاً اجتماعی هستند و بعضی از آن‌ها گله‌های بزرگ تشکیل می‌دهند. نر و مادهٔ آن‌ها هم‌شکل است.
آبچلیک پرنده‌ای با پاهای به نسبت بلند یا خیلی بلند، بال‌های دراز که به طور معمول نوک‌تیز و زاویه‌دار است و منقار دراز و باریک که ممکن است راست یا خمیده باشد. پر و بال آن‌ها اغلب در تابستان و زمستان متفاوت است نوار بالی و طرح دمگاه و دم در تشخیص آن‌ها اهمیت زیادی دارد. بیشتر آن‌ها مهاجرند و تابستان‌ها را در سواحل جنوب منطقه زادوولد خود می‌گذرانند.این پرنده در منطقه آذربایجان به اسم چیلیک بورون معروف می باشد.
این رفتار در بسیاری از پرندگان لانه-زمینی از قبیل غاز، کاکایی و آبچلیک به یکسان مشاهده می‌شود. این پرندگان برای بازگرداندن تخمی که از لانه به بیرون خزیده، ابتدا گردن را می‌کشند و فرونوک را روی تخم چنگ می‌کنند و سپس، از طریق به درون کشیدن سر، تخم را در یک مسیر زیگزاگی به طرف لانه می‌غلتانند.