آنیون

آنیون

معنی کلمه آنیون در فرهنگ معین

( آنیون ) (یُ ) [ فر. ] (اِ. ) یون مثبت . مق . کاتیون .

معنی کلمه آنیون در فرهنگستان زبان و ادب

آنیون
{anion} [شیمی] یونی که بار منفی دارد

معنی کلمه آنیون در دانشنامه عمومی

آنیون (شبه ذره). آنیون ( انگلیسی: Anyon ) در فیزیک نوعی شبه ذره است که تنها در سیستم های دو بعدی؛ با خصوصیات بسیار کمتر محدود شدهٔ دوگانه ای که در ذرات بنیادی استاندارد که فرمیون ها و بوزون ها هستند، وجود دارد. به طور کلی، عملیات مبادله دو ذره یکسان، اگرچه ممکن است باعث تغییر فاز جهانی ( کلی ) شود، نمی تواند بر روی قابل مشاهده ها تأثیر بگذارد. Anyonها به طور کلی به عنوان «abelian» ( توانا ) و «non abelian» ( غیرتوانا ) طبقه بندی می شوند. آنیون های آبلی ( که توسط دو آزمایش در سال ۲۰۲۰ شناسایی شدند ) نقش عمده ای در اثر کسری کوانتومی هال دارند. آنیون های غیرآبلین ( غیرتوانا ) به طور قطعی شناسایی نشده اند، اگرچه این موضوع یک زمینهٔ فعال تحقیقاتی است.
مکانیک آماری سیستم های بزرگ چند بدنه از قوانینی پیروی می کنند که توسط آمار ماکسول - بولتزمن توضیح داده شده است. آمار کوانتومی به دلیل رفتارهای متفاوت دو نوع ذره مختلف به نام فرمیون ها و بوزون ها پیچیده تر است. به نقل از یک توضیح ساده و اخیر از دانشگاه آلتو:
در دنیای سه بعدی که ما در آن زندگی می کنیم، تنها دو نوع ذره وجود دارد: «فرمیون ها» که یکدیگر را دفع می کنند و «بوزون ها» که میل به جذب یکدیگر دارند. فرمیون رایج، الکترون است که الکتریسیته را حمل می کند. و یک بوزون رایج، فوتون است که نور را حمل می کند. با این حال، در دنیای دو بعدی، نوع دیگری از ذره وجود دارد، آنیون، که مانند فرمیون یا بوزون رفتار نمی کند.
در دنیای دوبعدی، دو آنیون یکسان مکان هایشان را به روش های تابع موجی عوض می کنند و عملکرد موجی خود را تغییر می دهند؛ که در فضای فیزیکی سه بعدی این اتفاق نمی افتد:

معنی کلمه آنیون در دانشنامه آزاد فارسی

آنیون. آنیون (anion)
یون۱ حامل بار منفی. در فرآیند برق کافت (الکترولیز)۲، آنیون های موجود در الکترولیت۳ به طرف آنُد۴ (الکترود۵ مثبت) حرکت می کنند. الکترولیتی مثل نمکِ کلرید روی۶ (ZnCl۲ )، در محلول آبی یا در حالت مذاب۷ به صورت کاتیون۸ های دو بار مثبت (Zn۲+)، و آنیون های یک بار منفی (Cl-) تجزیه می شود. در الکترولیز، کاتیون های روی برای بی بارشدن و تبدیل به فلز روی، به طرف کاتد۹ و آنیون های کلر برای بی بارشدن و تشکیل گاز کلر۱۰به طرف آند حرکت می کنند.

معنی کلمه آنیون در ویکی واژه

(شیمی/ فیزیک): یون منفی (-)، بویژه یونی که هنگام الکترولیز بسوی آنُد قطب (+) میرود؛ مقابل کاتیون.

جملاتی از کاربرد کلمه آنیون

با ترکیب یا پیوند یونی و با وارد شدن الکترون در قشر ظرفیتی غیر فلزات آنیون تشکیل می‌شود. در این صورت اتم‌های غیرفلز از حالت خنثی خارج شده و تبدیل به آنیون می‌شوند. به «آنیون» یون منفی هم گفته می‌شود.
گونه‌های رادیکال کاتیونی بسیار کمتر از آنیون‌ها رایج هستند. این کاتیونها که به صورت
قدرت اسیدی اسیدهای آلی به ساختمان اسید و طبیعت عوامل و گروه‌های موجود در روی آلکیل یا آریل بستگی دارد. همان‌طور که در بالا نیز اشاره شده‌است، از مقایسه قدرت اسیدی الکل‌ها با اسیدهای کربوکسیلیک، پی به اختلاف قابل توجهی می‌بریم. علت اصلی این اختلاف پایداری آنیون حاصل در اثر رزونانس می‌باشد. این رزونانس در یون آلکوکسید (حاصل از الکل) وجود ندارد.
تائورین یا گلیسین امتزاج می‌یابند تا آنیون‌هایی به نام نمک‌های صفراوی تولید کنند.
از هیدرولیز بنزونیتریل، بنزآمید در محیط‌های اسیدی یا بازی شدید می‌توان بنزوئیک اسید یا آنیون آن را به‌دست آورد
در دنیای سه‌بعدی که ما در آن زندگی می‌کنیم، تنها دو نوع ذره وجود دارد: «فرمیون‌ها» که یکدیگر را دفع می‌کنند و «بوزون‌ها» که میل به جذب یکدیگر دارند. فرمیون رایج، الکترون است که الکتریسیته را حمل می‌کند. و یک بوزون رایج، فوتون است که نور را حمل می‌کند. با این حال، در دنیای دو بعدی، نوع دیگری از ذره وجود دارد، آنیون، که مانند فرمیون‌یا بوزون رفتار نمی‌کند.
اسید موالونیک یک ترکیب آلی کلیدی در بیوشیمی است. آنیون اسید موالونیک، که در محیط بیولوژیک شکل غالب می‌باشد، به نام موالونات خوانده می‌شود. مسیر سوخت‌وساز موالونات یک مسیر متابولیکی بسیار مهم در یوکاریوتها و بسیاری از باکتریها است که نهایتاً به تولید بسیاری از ترکیبات مهم مانند کلسترول، ایزوپرونئیدها (ترپن‌ها مانند لیکوپن و کاروتن)می‌انجامد.
رزین‌های تبادل یونی بر اساس غشاهای پلیمری خاص آلی هستند که حاوی یون تبادلی خاص (رزین) هستند. این نوع گسترده‌ترین الکترود یون خاص است. استفاده از رزین‌های خاص اجازه می‌دهد تا الکترودهای انتخابی را برای ده‌ها یون مختلف، هر دو تک اتم یا چند اتم آماده کنند. آنها همچنین الکترودهای گسترده‌ای با انتخاب انتخابی آنیونی هستند. با این حال، چنین الکترودهای دارای دوام کم شیمیایی و فیزیکی و همچنین «زمان بقا» هستند. یک مثال الکترودهای انتخابی پتاسیم است که بر اساس والینومایسین به عنوان یک عامل مبادله یونی است.
به‌طور طبیعی حجم زیادی از آب به داخل رودهٔ کوچک ترشح می‌شود، اما حجم بیشتر این آب ترشح شده دوباره توسط دیوارهٔ رودهٔ کوچک قبل از رسیدن به رودهٔ بزرگ بازجذب می‌شود. اسهال ترشحی زمانی رخ می‌دهد، که در آن ترشح به درون لومن روده بیشتر از بازجذب در دیوارهٔ روده رخ دهد یا از بازجذب مواد ترشحی، توسط دیوارهٔ روده جلوگیری به عمل آید. از شایع‌ترین علل این نوع اسهال، توکسین ویبریو کلرا است، که ترشح آنیون‌ها، به خصوص کلر را تحریک می‌کند، لذا برای نگه داشتن تعادل الکتریکی، یون سدیم به همراه آب دفع می‌شود. در این نوع از اسهال، اسمولاریتهٔ ترشحات روده‌ای با پلاسما برابر است و با ناشتا بودن، اسهال ادامه می‌یابد.
به‌طور معمول حلال به عنوان سوخت عمل می‌کند؛ در نتیجه مشکلات مربوط به هزینه و حلالیت منجر به استفاده از اتانول یا سایر الکل‌های ارزان قیمت برای حل کردن مواد اولیه می‌شود. آئروسل الکل- اکسیژن در عرض چند میلی‌ثانیه سوخته و تمام مواد آلی را در دمای بالای ۲۰۰۰ درجه سانتی گراد اکسید می‌نماید و تنها اکسی آنیون‌های فلزی در فاز گازی باقی می‌مانند. این اکسی آنیون‌ها برای تشکیل کلاسترها هسته زایی نموده و نهایتاً ذراتی با اندازه کمتر از ۱۰۰ نانومتر تولید می‌نمایند.