ازت

معنی کلمه ازت در لغت نامه دهخدا

ازت. [ اَ زُ ] ( فرانسوی ، اِ ) ( از یونانی ، مرکب از ( ( اَ ) )، حرف نفی + زُئه ، حیات ) دمی باشد بسیط و بیرنگ و بی بو و بی طعم. چهارخمس ترکیب هوا از ازت است. یک لیتر ازت 1/258 گرم وزن دارد و وزن مخصوص آن 5/976 است.

معنی کلمه ازت در فرهنگ معین

(اَ زُ ) [ فر. ] ( اِ. ) نیتروژن ، گازی است بی رنگ و بی بو و بی مزه . در آب بسیار کم حل می شود. علاوه بر هوا در سفیدة تخم مرغ و گوشت و شیر و همچنین در شوره یافت می شود.

معنی کلمه ازت در فرهنگ عمید

= نیتروژن

معنی کلمه ازت در فرهنگ فارسی

گازی بی رنگ وبی بووبی طعم که چهارپنجم هواراتشکیل می دهدودرترکیبات موادمختلف حیوانی ونباتی ومعدنی موجوداست
نیتروژن گازی است بی رنگ و بی بو و بی مزه. در آب بسیار کم حل میشود و تقریبا ۴ /۵ حجم هوا را تشکیل میدهد . عوه بر این بحالت ترکیب در سفید. تخم مرغ و شیر و گوشت و همچنین در شوره موجود است . ازت کمی از هوا سبکتر است و وزن مخصوص آن ۲۸ /۲۹ و یک لیتر آن ۱ / ۲۵ گرم وزن دارد . در ۲۱٠ - درجه یخ میزند. عمت اختصاری آن ( ) و وزن اتمی اش ۱۴ است .

معنی کلمه ازت در دانشنامه آزاد فارسی

اَزُت
رجوع شود به:نیتروژن

معنی کلمه ازت در ویکی واژه

(شیمی): گازی است بی‌رنگ و بی‌بو و بی‌مزه. در آب بسیار کم حل می‌شود. علاوه بر هوا در سفیده تخم مرغ و گوشت و شیر و همچنین در شوره یافت می‌شود. نیتروژن.
مترادف لِه کرده در زبان فارسی، زمانی صرف می‌گردد که مشاهده گردد چیزی زیر پا، یا زیر چرخ اتومبیل له شده باشد. مانند سیب زیر پا. اَزِد بِلَسِنِه. له‌اش کرده.

جملاتی از کاربرد کلمه ازت

زاهداازتوچه نفرین چه دعاکی بوده است که ازین طایفه صاحب نفسی برخیزد
وازآنجابافاصله حدود دوکیلومتری باجاده خاکی به روستای مادون ازتوابع دهستان قلعه عسکر بخش لاله زارشهرستان بردسیر استان کرمان. ایران. می‌باشد.
راز او کرد ناگهانی فاش بی‌اجازت میانهٔ اوباش
خواص الکتریکی مورد نیازتان را در نظر بگیرید.
تیم آنها بیش از ۲۰۰ انقلاب خشونت‌آمیز و بیش از ۱۰۰ کمپین خشونت پرهیز را با هم مقایسه کردند. داده‌های آنها نشان می‌دهد که ۲۶ درصد از انقلاب‌های خشونت‌آمیز موفق بوده‌اند، در حالی که ۵۳ درصد از مبارزات خشونت پرهیز موفق بوده‌اند. علاوه بر این، نگاهی به تغییر در دموکراسی (مجموعه داده‌های پلیتی) نشان می‌دهد که خشونت پرهیزی باعث ترویج دموکراسی می‌شود در حالی که خشونت باعث بازتولید استبداد می‌شود.
ترا از ذات خود پیدا نمودست ابا تو گفته و ازتو شنودست
گرچه دل بس نازنین و نازتو بس دلکش است دیر باید تا برآید دل بطبع بار نو
ازتوباکتر وینلاندی می‌تواند تا ۸۰ نسخه کروموزوم در هر سلول داشته باشد. با این حال، این تنها در کشت سریع رشد می‌کند، در حالی که کشت‌هایی که در محیط‌های حداقل مصنوعی رشد می‌کنند، پلی‌پلوئید نیستند.
چون نیست کسی در دو جهان دمسازت کس نتواند شناخت هرگز رازت
ضریب شکست یک محیط مقدار تغییر سرعت نور در آن محیط نسبت به خلأ است. هنگامی که پرتو نور با زاویهٔ قائم به سطح بین دو ماده یا محیط (مانند هوا و لیوان) بتابد، بدون شکست از محیطی به محیطی دیگر وارد می‌شود. اما اگر با زاویه‌ای دیگر بتابد، با شکست وارد محیط دیگر می‌شود. این انحراف به سرعت نور بستگی دارد. برای نمونه، اگر نور از آب وارد هوا شود، دچار انحراف می‌شود. زاویهٔ شکست نمی‌تواند بیش از ۹۰ درجه باشد و زاویه‌ای که شکست آن برابر با ۹۰ درجه باشد، زاویهٔ بحرانی نام دارد. اگر زاویهٔ شکست بیش از ۹۰ درجه باشد، نمی‌تواند از محیط عبور کند و بازتاب می‌شود که به این پدیده بازتاب کلی می‌گویند. ضریب شکست هوا ۱٫۰۰۰۲۹ است.
نیم‌رساناهای لخت و بدون‌پوشش مانند سیلیسیم نسبت به هوا ضریب شکست بالایی از خود نشان می‌دهند. فوتون‌هایی که با زاویه‌های زیاد و نزدیک به عمود به سطح نزدیک می‌شوند دچار بازتاب داخلی کامل می‌شوند. این پدیده هم بر روی راندمان گسیل نور ال‌ئی‌دی‌ها و هم بر روی راندمان جذب نور سلول‌های فتوولتائیک اثر می‌گذارد. مقدار ضریب شکست سیلیسیم ۳٫۹۶ است (در ۵۹۰ نانومتر)، درحالی‌که مقدار ضریب شکست هوا برابر ۱٫۰۰۰۲۹۲۶ است.
هرچه دمید از نفس رفت به باد هوس رشتهٔ دیگر مبند نغمهٔ سازت رمیست
در تهران، درابتدا هزاران تن از نیروهای پلیس ضد شورش و سپاه پاسداران دانشگاه تهران را محاصره کردند، سپس نیروهای امنیتی و بسیج به هزاران تظاهرات‌کننده با باتوم و گاز اشک‌آور حمله کردند. در جریان این تظاهرات بیش از ۲۰۰ نفر بازداشت شدند. این تظاهرات در بیش از دو هزار رسانه جهانی بازتاب یافت.
اقتصاد امارات متحده عربی یکی از بازترین‌ها در سراسر جهان است و تاریخ اقتصادی آن به زمانی که که کشتی‌ها به هند، در امتداد سواحل سواحیلی، تا جنوب موزامبیک می‌رفتند بر می‌گردد.
شود ز گوشه نشینی فزون رعونت نفس سگ نشسته ز استاده سرفرازترست
خود نیست بر قلمدان دست مرا سبیل باری مرا اجازت باشد به دوکدان
نازت ننهادی به دل این بار امانت گر حسن تو از عشق گرانبار نبودی
منتقدان، آثار ادبی او را سرشار از بازتاب روحیهٔ شهروندان روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی می‌دانند.
زهی اطاعت حسن ادب خهی طاعت که با اجازت ما یی زوصل ما مهجور
برگزاری تجمعات بازتاب گسترده‌ای در فیسبوک و سایت بالاترین داشت.